Immár hagyományosnak nevezhető honlapmustráló pénteki sorzatunk harmadik részéhez érkezett. Az első körben a négy fővárosi nagycsapat, a másodikban pedig újabb négy gárda honlapjáról hullt le a lepel, mit csinálnak jól és mit nem a tartalomszolgáltatásért felelős alkalmazottak. Nem nehéz kitalálni (a most bekapcsolódók kedvéért), hogy webmestereink képesek voltak felnőni a Bohócliga színvonalához. A "felnőni" szó e helyütt adekvát értelmében használatos.
Pályagondnok úr nem rest, ismét odatette magát és az ünnepi szabadságolós héten is szállította a következő etapot. A mai részben sorra kerülő Nyíregyháza leírásához előzetesen annyit fűznék hozzá, hogy a majd itt olvasandó kritikánál azért valamivel jobbra emékeztem náluk. Példának okáért lehetett @szpari.hu (vagy valami hasonló) e-mail címeket is beregisztrálni a szurkerek részére a régi oldalon. Azzal mi lett?
NB1 Online - 3. rész
Az előző rész megjelenése után kaptam egy levelet, miszerint nem fektetek elég hangsúlyt a különböző menüpontok, illetve a hírek vizsgálatára (játékos adatlapok, hírek, interjúk száma, frissülés stb..). Igaza van, fontolóra vettem. Hozzátenném azonban, hogy a jelenlegi értékelés mellett az is szubjektív lenne, ugyanis minden szurkoló másként értékeli azt, hogy mi a számára elegendő, igényeit kielégítő hírfolyam. Persze erre is fel lehet állítani egy mérőrendszert, teszem azt napi két hír, heti egy interjú lenne a megfelelt érték. Ígéretem szerint pár társammal együtt kidolgozunk egy mérőrendszert, és a jövőben megjelentetünk majd egy mindenki számára elérhető, rövid tanulmányt a témában. A jelenlegi sorozatban azonban, ha megengeditek, nem térnék el az eddigi fő csapásiránytól. Annál is inkább, mert továbbra is a legfőbb célnak tartanám a közösségépítést. Mint ahogy az előző rész hozzászólásaiból kiderült, a klubok sokszor nem tekintik partnernek a szurkolókat. Tudjátok például azt, hogy egy hazai klub szinte semmit nem mond egy szponzorjelöltnek a saját közönségéről? Nem, korosztály, társadalmi státusz/réteg, érdeklődési kör stb.. Egyszerűen nem tudja! Ez viszont nagy hiba, ugyanis a cégek úgy ahogy „felnőttek” a rendszerváltás óta, a sport ellenben megragadt a pubertás korban. Egy vállalat, amikor eldönti, hogy szponzorációra (nem egyenlő a mecenatúrával!) adja a fejét, akkor megvizsgálja az adott sportágat, egyesületet, rendezvényt, miszerint melyikre tudná „ráhúzni” a márka, a termék jellemzőit, attól függően, hogy épp mi a célja vele. Továbbá kíváncsi arra, hogy ki lesz a közönség, kinek tudja „eladni” magát. Ehhez képest adott esetben egy sportvezető azt mondja neki: „Hááát! Öööö! Öregek is, fiatalok is, vannak budapestiek, meg pécsiek is…”. Nem! Ez így nem működik. Ugyanis például egy Coca-Cola nem megy el szponzornak egy nyugdíjas teadélutánra, mert nem a nyugdíjasok a célcsoportja! Tehát kiemelt -nem csak- üzleti hiba a jelenlegi magyar futballban (sportban), hogy a klubok nem tudnak semmit a közönségükről. Nincsenek online és offline mérések, nincsen honnan, miből leszűrni a jellemzőket, attitűdöket stb..
Mire jó tehát a közösségépítés? Többek között segítség ahhoz, hogy megismerjük a saját szurkolóinkat. Például egy fórumos, vagy honlapos regisztrációnál nyugodtan ki lehetne töltetni egy nemet, életkort, lakóhelyet, érdeklődési kört, egyebeket tartalmazó adatlapot. Ez már egy olyan adatbázis, amit be lehet mutatni a szponzorjelöltnek. Ellenben ha még fórum sincs, akkor ez elúszott. Ugyanez egy online rendelés-vásárlás esetén stb.. Illetve szükséges még folyamatos véleményszondázás és így tovább egyéb hasznos dolgok. Összefoglalva tehát a hazai klubok és a szurkolók viszonylatában a partnerség és az ismeret hiánya a jellemző. Pedig sokat segíthetnének egymásnak!
A kissé nyersebb (nem is inkább nektek, hanem a „főnököknek” szóló) bevezető után nézzük a következő négy klubot a sorozatban. Lesz majd meglepő, web 2.0-ás megoldás is.
Kecskeméti TE – www.kecskemetite.hu
Bevallom, igencsak meglepett a kecskemétiek honlapja. Pozitív értelemben! Első ránézésre minden adott ahhoz, hogy a szurkoló kiszolgálva érezze magát. Mivel nem tudom, honnan kezdjem, ezért egy aprósággal nyitok. Végre van egy olyan honlap, ahol a hírek, cikkek, bejegyzések alatt el van helyezve egy kis gomb. Így nem kell keresgélnem, hanem visszajutok a főoldalra. A fejléc nagyon tetszett, egyedül ezt az elérhetőség dolgot venném ki belőle. Vannak videók, képek, fórum, szavazás. A stadion megközelítését, a jegyárakat a fő menüpontokból elérhetjük. A kecskemétiek hírlevelet is üzemeltetnek. Külön bannerrel kommunikálják az idei bérletet, amelyhez három (!!!) helyen is hozzá lehet jutni. Igényes shop, online rendeléssel. Megvizsgáltam (ugye-ugye a levél hatása) a játékos adatbankot. Tetszett ez a pálya-posztok design. A végére pedig a csattanó: külön hírfolyamot biztosítanak, amelyben folyamatosan informálják a szurkolókat a szűken vett szurkolói témákról. Az alföldiek honlapja véleményem szerint bőven eléri azt az ingerküszöböt, amelyre csettinthetünk. Montvainak a kedvenc színésze Mel Gibson. Nekem is, természetesen csak az ikon, Bruce Willis után. :)
DVTK - www.dvtk.eu
Az első érdekesség az eu domain. Ilyennel eddig ugye még nem találkoztunk. A fejlécben egy kedves kis visszaszámláló fogad, ugyanis 170 nap múlva 100 éves a Diősgyőr! Egy picit zavarnak az oldalon elhelyezett reklámok, de ezen túlmenően tetszik a honlap. Végre alaphelyzetbe kerülhetek fejléces kattintással. Bár nem a honlap szolgáltatja, de jól kommunikálják: a boon.hu oldalnak köszönhetően van élő közvetítés. Több mint valószínű, hogy a boon.hu-val együttműködnek, mert a videók is ott érhetők el. Ezen kívül van képgaléria, fórum. A szurkolói honlapokat banneren keresztül érhetjük el, és a kecskemétihez hasonlóan -bár más jellegű- itt is fellelhetünk rajongókról szóló hírcsatornát! Található a honlapon szavazás, a híreket pedig kommentálni is lehet. A játékos adatlapok letisztultak, kiválaszthatjuk a nyilakkal azt, akire kíváncsiak vagyunk. Megfogott az a blog, ami az egyik játékos véleményeit, megjegyzéseit, értékelését közvetíti a rajongók felé. Ilyennel eddig még nem találkoztunk, végre valami! Amit viszont negatívumként említenék, hogy a jegy és bérletárak, illetve a stadion megközelítése el van dugva. Ezen kívül pedig az online shopot nagyon hiányolom. Pedig ha lenne… Egy ilyen nagy szurkolótáborral rendelkező, a régió lakosságára épít(het)ő klubtól ez hiba.
Nyíregyháza Spartacus FC - www.szpari.hu
Nyíregyháza Spartacus Football Club Hivatalos Weboldal. Ehhez képest nekem az ablakban a fejléc alatt egy óriási M3-Outlet banner van. Elsőre megvakartam a buksim, hogy ez most mi is, aztán lejjebb tekertem. Ott sem fogadott jobb látvány, mert igaz, legalább nem cifrázzák túl, de ezt talán mégsem így kéne. Tudjátok milyenek a Google szöveges hirdetések? Na, kb. arra hajaz az egész, teljesen olyan látványt nyújt. Odáig ok, hogy a chat és a fórum „ki van szervezve egy külső oldalra (GoldFM), mert az legalább az egyik szponzoré. Azonban azt végképp nem értettem, hogy az online közvetítés (amúgy piros pont, hogy van) miért a www.helyijogszabalyok.hu domain alatt fut? Kép és videó galéria is van, utóbbival két apró gond: nem, illetve fordított sorrendben frissül, tehát a szobaszőnyegig kell tekergetnem az egeret, mire eljutok a legfrissebbhez. Azt sem értem -bár ezt a programozók biztos tudják-, ha rákattintok egy menüpontra, annak neve és linkje miért jön elő a tartalom területen. Picit zavaró, mert az először erre járó bizony kattintgat rá, amíg meg nem szokja, hogy az ott van és kész. A shop hiánya és a dupla menüsor előtt is értetlenül állok. Pozitívum azonban, hogy a támogatók külön menüpontot kaptak. Összességében annyit, hogy nem lennék a nyíregyi szurkolók helyében, az biztos. Pedig az alapok megvannak, csak a kivitelezés nem úgy sikerült. Ja igen, a bónusz! Ezt a menüpontok között böngészve találtam: „Főrendező: Papp János (Csoszi)”.
Paksi FC - www.paksifc.hu
Huh, lassan jött be az oldal, gondolom a netem belassult egy pillanatra. Kezdtem örülni, hogy de jó, azt kell írnom: nincs weboldal. Aztán visszahuppantam a kemény valóságba, mert betöltött. Elsőre azonnal a fejlécen állt meg a tekintetem, ugyanis jópofa flasht tartalmaz. Nem hiszitek el, de percekig játszadoztam a „bogyókkal”. Megfogja az embert az ilyen. Tetszik a Paks oldala, pedig nem egy bonyolult jószág, de egyben van. Ha valamelyik oldaldobozt nem szeretnéd látni, akkor ki-be lehet kapcsolgatni. Médiatár, letöltések (bár még tartalombővítésre szorulnak), eseménynaptár, mint a győrieknél, szavazás, fórum, online közvetítés. A stadion információit elérhetjük a jegyárakkal együtt. (Nem láttam bérletárat, eszerint nincsen bérlet Pakson? Majd a kommentekben írjátok már le legyetek szívesek, köszönöm!) A honlap amúgy a kaposvári oldalra hasonlít, legalábbis az ilyen naplószerű hírközlés tekintetében. A játékos adatbank még hiányos, illetve sajnos itt sincs shop, pedig az erőmű dolgozóinak kanadai rokonai biztosan rendelnének valamit. :)
Ugye nem volt még olyan körünk, ahol csak egy csapatnak volt online shopja? Hát most van. Nem csak ezért, de ezt a kört nálam utcahosszal a Kecskemét nyerte, őt követi Diósgyőr. A Paksnak van hova fejlődni, főleg a tartalmak feltöltése és a szurkolói aktivitás ösztönzésében, ugyanis a fórum alig él. A nyíregyieknek viszont újra kéne gondolni ezt az egészet, bár még talán nem tartanak Fradi-Vasas mélységben (azért ez az M3-Outlet odavágott nekem rendesen). A jövő héten az utolsó négy magyarral folytatjuk (Pápa, Fehérvár, Szombathely, Egerszeg) és előállok a képzeletbeli bajnokság szubjektív végeredményével is.
Kapcsolódó tartalom: