HTML

Címkék

abszurd (12) ahülye (48) átigazolás (26) beharangozó (272) bohócliga (358) championship (12) debrecen (33) détáridöme (14) diósgyőr (16) dzsudzsák (28) eb (37) egervári (22) fc fehérvár (15) feltámadás (57) fradi (54) gera (21) győr (17) haladás (13) hemi bácsi (11) hercegfalvi (10) hét magyarja (22) hónap magyarja (10) honvéd (49) hülyebíró (12) huszti (14) jhn (32) kaposvár (11) keleti csoport (19) kisteleki (12) koman (10) kommentverseny (44) kupaellenfél (20) kupatipp (15) loki (13) magyar (141) mezey (11) mlsz (38) mtk (19) nb2 (87) németh krisztián (16) nemzetisport (13) nyugaticsoport (59) önérzetes (33) összefoglaló (110) reac (12) sör (11) statisztika (14) szavazás (11) szurker (32) tippjáték (229) tippmix peti (11) torghelle (15) tőzsér (12) u20 (15) utánpótlás (15) ute (19) válogatott (168) várhidi (15) vasas (21) vendégszerző (21) videó (87) videoton (15) visszatekintő (10) Címkefelhő

Friss topikok

  • Stefan Derrick: Nagyrészt egyetértek a fentiekkel. Szerintem akkor lett volna időszerű ennek a bevezetése, ha max.... (2022.03.11. 15:03) VBK
  • kétballáb: Imádtam a tippjátékot, néha még most is olvasgatom a régi bejegyzéseket. Szép volt, jó volt, szíve... (2021.11.20. 13:34) Sarokba állítva
  • LaFire: Csatlakozom Brute-hoz :) (2020.11.11. 22:35) Nemzetközi edzőmeccs ( BL főtábla 1. forduló)

Licenc

Creative Commons Licenc

Égertől keletre különkiadás, avagy a magyar foci védelmében

2011.04.05. 17:55 nbcee

A mai napon még nem a kínkeserves NB2-es győzelmekről fogok írni, nem is az NB1-es beharangozót kapjátok tőlem, hanem egy gyors kis véleményt szeretnék megfogalmazni a mandiner blog egy bejegyzésével kapcsolatban. Jó érzékkel rátapintottak a magyar foci egyik rákfenéjére (hej, de sok van neki), azaz hogy egyesek ma Magyarországon képesek és közel hatszámjegyű összegeket is kiadnak rendszeresen azért, hogy pártízezer talján közé beülve egy olyan csapatnak drukkoljanak, melynek játékosai kb. annyit tudnak kicsiny hazánkról, hogy ott sok pornófilm készül, és talán mi rendezzük majd a 2012-es EB-t.

Felmerülhet a M. T. Olvasóban, hogy mi a fenéért akarom én még egyszer ugyanazt leírni, amit a mandineres szerző? Nos, elsősorban azért, mert az utolsó előtti bekezdésből arra következtettem, hogy egy fradista érzelmű valaki volt a bejegyzés írója, én meg úgy éreztem, hogy a vidéki labdarúgás ideiglenesen felkent apostolaként meg kell szólítanom azt a közel 7,5 millió polgártársamat is, akik nem Pesten vagy a környékén laknak. De először is, emeljünk ki két részt, ami nagyon tetszett nekem (illetve nem tetszett, de erről majd később):

"Elegem van abból, hogy amikor a mi szerencsétlen szerencséseink, akár valami klubcsapat, akár a válogatottunk el tudja rángatni Magyarországra valamelyik nagynevű együttest, jó előre befoglalod a helyedet, és kimész azért, hogy szurkolj a Manchesternek, a hollandoknak, az olaszoknak, nem átallod fölvenni a mezüket, és (igen, láttam ilyet) végig is szurkolod mellettük az egészet, röhögsz az elbaszott magyar labdaátvételeknél."

"Csak valami homályos gyerekkori emlékeidből (amikor az apáddal sétáltál ki oda) tudod, hogy hol van a stadion, de már nem aggódsz a lerohadt lelátók miatt, nem idegeskedsz, amikor átigazolási szezonban másodrangú szerbekkel töltik fel a keretet, nem aggódsz a saját nevelésű fiatalokért, annál inkább aggódsz azért, hogy találj olcsó kaját Rómában, ahova 70 ezerért visz ki egy utazási iroda, hogy megnézd a Roma-Cesena-meccset a divatmajom-szektorban, a meccs napjáig megtanuld néhány világsztár nevét, akiket a lefújásig citálhatsz a csajodnak, plusz elfekhess valami háromcsillagos szállóban, ahol csak reggelit adnak."

Nézzük csak sorban! Az egy máig vitatott kérdés, hogy ha pl. a Loki a Liverpoollal játszik, akkor a böcsületös magyar embör szurkolhat-e az angliai vörösöknek, vagy kutyakötelessége a DVSC-t biztatnia, még akkor is, ha pl. békéscsabai az illető? Ezen még el lehet meditálgatni. Na de kérem, amikor ott tartunk, hogy egy Hegyeshalom és Biharkeresztes között született, felcseperedett, tejben-vajban fürösztött stb. emberke képes, és egy másik országnak drukkol 90 percen át, méghozzá a hármashalmos-koronás-kettőskeresztes-stb. címeres mezben játszók ellen, arra már igen kevés mentséget tudok találni. És tudjátok, mit, nem is akarok.

A másik, hogy ne legyünk demagógok, a magyar foci nem teljesen sz*r. (Igen, régebben mi is istencsászárok voltunk, ami szép meg jó, de amíg nem találják fel az időutazást, ezt a mostanit kell szeretni.) Persze, ha a Barcelonával, Manchesterrel vetjük össze, akkor bizony csúfosan alulmarad, de ez olyan, mintha mindig Bill Gates vagyonához mérnénk a családi kasszánkat. Vagy mintha senki sem élne többé házaséletet a feleségével, csak mert az asszony nem úgy néz ki, mint Megan Fox.

A következő dolog, hogy hasonlítsuk össze, egy magyar bajnoki és egy külföldi meccs költségeit pénzben, időben, energiában! Azt hiszem nem túlzok, ha kimondom: egyetlen Juve-meccs árából (utazással, szállással, evés-ivással) lazán kijön egy egész szezon összes hazai NB I-es bajnokija. És bizony, ha minden túlzás nélkül nézzük, annyival nem jobb a külföldi bajnokság (pláne az olasz ;) ), amennyivel több áldozatot kell hozni érte, hogy ott legyél a meccsen. Kivéve ha épp mondjuk Hamburgban vagy hentes. (Ajánlom pl. ezt az összefoglalót, mely meccs számomra lazán verte a Milan-Liverpoolt, tessék csak elképzelni, milyen érzéseink voltak  a negyedik kapufa környékén) A másik pedig az, hogy az angol harmadik vonal már semmilyen számítás szerint nem képvisel magasabb színvonalat, mint a Monicomp liga, mégis nem ritkán tízezres nézőszámokat produkálnak az ottaniak.

Az utolsó dolog, és igazából itt jön a "vidéki" része a dolgoknak. Valószínűleg kis eséllyel fog Puyol szembejönni veled a közértben, és nem fogsz Céroninak fizetni egy viszkikólát a kocsmában a mesterhármasa után. Viszont egy kisvárosban teljesen mindennapos, hogy pl. a nyolcvanas évek sztárja benősül a családodba, hogy a faterod éveken át a másodedzővel iszik együtt, vagy hogy két középpályás kihív csocsózni (és 8:2-re agyon is vernek). Ergo sokkal több szállal tudsz kötődni a csapatodhoz, mint mondjuk egy Chelsea-fan. (És akkor tessék mindezt egy 400 lelkes falura vonatkoztatni!)

Azért az el kell mondanom, hogy mi, akik kijárunk ezekre a meccsekre, azért nem vagyunk teljesen hülyék (tisztelet a kivételnek), pontosan látjuk a hiányosságokat, a gondokat, és bizony szentségelünk is néha a gagyi tempó vagy az ordító helyzetek kimaradása miatt. De valamiért mégis ott vagyunk hétről hétre. talán azért, mert a drukkerség elsősorban érzelmi dolog. Ha valami erőltetett totális racionalitással akarnánk hozzáállni a focihoz, akkor mindig az aktuális BL-győztesnek kéne szurkolnunk (sajnos nem tartom kizártnak, hogy léteznek ilyen emberek).

A végére a tételmondat: Külföldi csapatnak drukkolni olyan, mint egy hollywoodi színésznőt imádni, a hazai klub pedig olyan, mint a lány a szomszédból. Mivel nem akarom pornóbloggá silányítani a Labdabiztost, itt be is fejezem a hasonlatot.
 

50 komment · 1 trackback

Címkék: magyar külföld elgondolkodás

A bejegyzés trackback címe:

https://labdabiztos.blog.hu/api/trackback/id/tr762801263

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Futball eredmények, foci közvetítések 2011.04.06. 13:34:34

Mit játszik ma a Barcelona? És a Manchesteriek mennyi gólt lőnek?

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zolika1212 2011.04.05. 19:13:31

Utóbbi idők legjobb posztja, avagy tv-ben meccset nézni olyan mint a pornó szex helyett, épp a lényeg marad ki.
Lehet épp külföldi csapatnak szurkolni, de össze se hasonlítható a két érzés...egyiknél leülsz délután/este a monitor/tv elé, jobb esetben vmelyik kocsmában iszol és végignézed a meccset.
Másik oldalon pedig már a stadionhoz vezető úton számtalan szurkolóval találkozol, tudod, hogy mind egy helyre tartotok. Izgatottan várod, hogy felbukkanjanak a stadion reflektorai, meghalld az indulót és meglásd a tizenegy kifutó aranylábút, szotyit köpködve anyázd az bírót/partjelzőt/ellenfél csatárát, edzőjét bárki mást. Ha szar a meccs már augusztusban megfogadod, hogy többet be nem teszed a lábad az éven, aztán mégis ott vagy a következő hazain vagy ha elvetemült vagy akkor idegenbelin. Az a másik csúcs, szurkolóbuszok, vonatok, közös berúgások évente párszor látott emberekkel, esélylatolgatások(nyilván nyer a csapat...) okoskodások az oda felé vezető úton, majd a meccs, idegenbeli győzelem minden szurkolónak "kettőt" ér. Hazafelé a szivacsmájúak isznak tovább, többség kimerült/éhes/fáradt és amúgy is legyünk már otthon.

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2011.04.05. 20:44:18

Tökéletes írás, minden benne van!

exter69 · http://sexopoly.tarhely.biz 2011.04.05. 20:46:23

milyen igaz :) minden szava, köszönjük mester!

sala 2011.04.05. 20:54:03

Szép írás, öröm látni, hogy nemcsak én vagyok olyan hülye, aki magyar meccsekre jár.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2011.04.05. 20:55:41

Pontosan, és mennyire igaz. Erről itt én is írtam már ;)

Várom a felháborodott kommenteket, hogy "én nem is vagyok divatszurkoló, mert kétéves korom óta a Reálnak/Barcának/Poolnak/Bayernnek/Júvénak szurkolok, sőt, éltem is ott 3 hónapot!!"

:-))

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.04.05. 21:11:04

Klubcsapat viszonylatban igaz is lenne, ha a Honvédban még katonák játszanának, a Vasasban vas- és fémmunkások etc, tetszikérteni.

Amikor a klubok arról szólnak, hogy mennyi pénzből mennyi nagy nevet lehet megszerezni (nagyban), illetve hogy mennyi sokadvonalbeli légióst lehet hazánkban látni, akkor miért várja el bárki is az érzelmi kötődést?

A válogatottról meg annyit, hogy épeszű ember az utóbbi 25-30 évben (de 86 után semmiképp) nem várt eredményt (megelőzendő a csalódást). Persze, kis pénz - kis foci, de akkor mondja már meg nekem valaki, hogy mondjuk a következő országok hogy a rákba' csinálják meg a helyezésüket:

Horvátország (8, Portugália (9) Görögország (10) Chile (14) Ghána (16) Szerbia (20) Szlovákia (22) Elefántcsontpart (25) Montenegró!!! (25) (holtversenyben) és Magyarország a 36. (ha jól rémlik, ez ráadásul az utóbbi évtized legjobb eredménye).

Igaz, verjük Burkina Fasot, Romániát, Skóciát, Hondurast, Moldovát, Malawit, Haitit és Azerbajdzsánt Izraelt és Új-Zélandot meg Ausztriát és Belgiumot is és hál istennek a mongol vagy tadzsik, esetleg a solomon szigeteki válogatottal sem szabad minket egy lapon emlegetni! (A számok a FIFA ranglista 2011. március 9-i állapotából valók.)

És ebből a listából kurvára nem az derül ki, hogy ahol van pénz, ott van eredmény, ahol meg nincs, ott nincs. Lásd pl. Montenegró vagy Szerbia!

Tehát nem lenne nagy elvárás, hogy ezek az aranylábú fiúk, nemzetünk nagyjai, ezek az istenáldotta tehetségek valami értékelhető eredményt is felmutassanak a "győzelemmel felérő döntetlenek", meg a "volt jó 20 percünk, de nem tudtuk gólra váltani"-n kívül.

Na, akkor lesz respect!

flort 2011.04.05. 21:17:46

@Modor Tibi: tal�igazad van. De szerintem nincs... Van ugyanis M.o.-n min�i csapat (el�sok vizilabda, vagy a gy�n�veszpr� f�i k�labda, stb.), tal�nem a vil�lit, de nagyon k� hozz��SPORT, amit csin�ak. � igen, az ikonokkal, akiket j�kosoknak szok�nevezni, a posztban eml�ttekhez hasonl�szint��efuthatsz a tescoban. Szerethet� nem csak helyik�.

� nem �em, szerintem a felh�torgatott 2005-�L d�ben a Liverpool pl az �k�l�nak j�zott, de m�s, az utols�hagyott tizenegyes ut�nagyon lehetett sajn�i Sevcsenk�s Maldinit, mert a Milan is j�apat volt: 9-szer nyertek volna a 10-b�de ez volt a tizedik.
� sportol�k��el k�bb a Milan nyert. Szerethet�apatok, m�a az ��k k�znek is, de tagadhatatlan, hogy - j�em a szezon minden meccs� mert mindenkinek lehet szar napja, de rendszerint - hajtanak.
A magyar foci legfeljebb provinci�s szinten k�s j�apatokat el��ni, nemzetk�eg hol vagyunk? � hol a hajt� a "nem megy a j�k, de akkor is rakkolok" hozz�l�

Mi� nem lehet elfogadni, hogy a szar, vagy ink� min�hetetlen magyar focicsapatot nem szeretem, ink� a min�i angol-olasz-n�t-orosz csapatnak szurkolok?

pluto111 2011.04.05. 21:23:35

A leírtak egy falumeccsre tényleg igazak. Viszont az hogy NB1-ben a profi focisták nem bírják teljesíteni fizikálisan (futás) az európai élmezőny szintjét az nem elfogadható (és nem is akarják teljesíteni).

Egy-egy élvezhető NB1-es meccset lehet találni, de rengeteg ellenpélda is van. Talán 3 éve volt a legborzalmasabb. Utolsó forduló és még nem dőlt el ki nyeri a bajnokságot. UTE-Videoton volt talán amit adott a TV. UTE hajtott az 1 helyre Vidi a 3-dikra. A végeredmény a világ legunalmasabb meccse.
Szóval nem látszik néha az NB1-es játékosokon hogy mindent megtesznek a sikerért.

Úgyhogy marad a falumeccs.

nbcee 2011.04.05. 21:31:35

Annyit még tán bele kellett volna írnom, hogy önmagában még nem a patás ördögtől való, ha az ember követi a külföldi bajnokságokat, vagy a BL-t is. Minek is kéne beszűkülni? De szerény véleményem szerint csak akkor mondhatja el magáról valaki, hogy igazán szereti a focit, ha néha felbukkan pár hazai lelátón is (és nem a Liverpool miatt).

Kőbányai Világos 2011.04.05. 21:55:39

Én járok nb1-es meccsekre, de soha nem tudnám elképzelni, hogy a hurkásoknak szurkoljak.:) Akkor már inkább a Liverpool.

Póniló 2011.04.05. 21:56:17

szerintem klubcsapat esetében egyáltalán nem gáz a külföldinek drukkolni (én anno igenis a Poolnak drukkoltam a Loki ellen, mondjuk csak TV-ben láttam a meccset, lehet ekézni nyugodtan, de a Pool játékosait fejből sorolom tizenx éve, a Lokiról meg annyit tudok, hogy Debrecen, oszt kész). Válogatott szinten viszont igenis csicskaság, még akkor is, ha a vonzerőt elsősorban a külföldi csapat játéka jelenti, valljuk be, a legtöbben nem szívesen adunk ki súlyos ezreket egy várhatóan ócska meccsért. viszont akárki is az ellenfél, válogatott szinten csakis a magyarok, hátha egyszer nekünk is sikerül, ha igen, az eufória, ha nem, akkor a szokásos.

rerre 2011.04.05. 22:07:31

Szerintem ha egy klubcsapatról van szó, akkor nem baj, ha valaki külföldinek szurkol, számomra néhány közeli csapaton kívül a többi magyar ugyanolyan "megfoghatalan", mint bármelyik más spanyol-német-stb.
Bevallom nemigazán követem a nb1 alakulását, néha feltűnök Kaposvár meccseken, de ennyi, és azt kell hogy mondjam jó érzés ott helyben szurkolni(amúgy semmi kötödésem a Rákóczihoz, csak akkor megyek, ha elhívnak:D).
A Pool-DVSC párhozamhoz annyit hogy az volt az első alkalom amikor nem a poolnak szorítottam(kb 10 éve szurkolok nekik, furcsa volt :)).

Noked-Lee 2011.04.05. 22:13:19

örök élmény, mikor láttam azoknak a magyar(?) szurkolóknak az arcát a meccs után, akik képesek voltak az undorító digó válogatott mezében kimenni a magyar-olaszra. :)
rúgnám őket, amíg mozognak.

stikasz_1 2011.04.05. 22:21:47

Én Loki-drukker vagyok, és még engem sem zavar, ha valaki a Liverpoolnak szurkolt azokon a meccseken. Basszus, azért ha valaki sok éve szereti a Poolt és ki nem állhatja a Debrecent, miért lenne az nekem jó, ha arra a 90 percre skizofrén állapotba kerül? Nekem pont jó lenne, ha az igazi DVSC-drukkerekből lenne kicsivel több, a városban, a meccsen, akár a tévé előtt. Aki futballdrukker, annak jellemzően vannak külföldi kedvencei is, én is jobban kedvelem a MU-t mint a Bayernt. De bele a Loki-drukkerségbe nőttem, ez van. Ám tőlem lehet valaki LA Galaxy-fan is, ez nekem egyáltalán nem fáj. Lehet, hogy nem értem, de semmi dolgom vele. Igen, néha az is furcsa, hogy valaki számára egy Máté Péter-dal nem jelent semmi, viszont Lady Gaga-t szereti. Na és? Annyira globális világban élünk, hogy a mai számtalan tévé-közvetítés és netes infó mellett érezheted magad annyira egy külföldi csapat drukkerének, mint egy japán, egy mexikói vagy egy helyi szurkoló. A magyar focikedvelők többsége is tévén nézi a magyar meccset- akkor miről beszélünk? Foci a tévében, infók a neten mind a két esetben. És úgy fest, van, akinek a szoros, helyi, személyes kötődés nem számít. Csodáljuk, amikor az emberek a FB-ra járnak "találkozni"?:)

alte trottel 2011.04.05. 23:10:32

Na ne csinálj már ebből is nemzetiszínű elmebajt! Tessék már végre tudomásul venni, hogy az a világ már évtizedekkel ezelőtt elmúlt! A labdarúgás már régen csak az aszfaltos dühöngő sörmeccsein sport, onnantól kezdve viszont, hogy a "spori" egy szaros cipőfűzőt is kap cserébe a "teljesítményéért", már a szórakoztatóipar egyik (nálunk durvára földszintes) ága.
És ne jöjjetek azzal a méreten felüli faroksággal, hogy "majd ha a közönség izé, meg lelkes meg minden nomajdakkor az aranylábúak is". Meg amit a paci himbál!
Egyébként én még élőben láttam az Aranycsapatot, kint voltam a 7:1-en is, de az 1972-es Románia elleni EB selejtezőn (Branikovics rúgta a magyar gólt) megfogadtam, hogy magyar válogatott meccsre csak akkor, ha legalább egy EB-n bejutnak a fijjugg a kieséses szakaszba.
Hát, azóta marad a Kisterenye-Mázaszászvár, Dunakeszi Vasutas-Szentesi vízmű, Ganz-Hurittyánfülpös derbi, ha hajtást akarok látni.

igenember 2011.04.05. 23:48:31

A magyar focin jelen állapotában nincs mit védeni. Védhetetlen.

Minden elismerésem azoknak, akik még kijárnak a meccsekre, de én Hofinak adok igazat. Jobban járnánk ha stadionokat beszántanák és eladnák termőföldnek.

kismagyarfocilaz · http://kismagyarfocilaz-tippmixsiramok.blog.hu 2011.04.06. 00:05:51

Abszolúte szeretnék vitatkozni. A kesporton, aminek a látogatását egyébként mellőzni fogom, - mert elegem van abból, hogy - rendszeresen azt olvasom analfabéta fradistáktól, hogy ilyen meg olyan büdös paraszt vagyok, de viszont Fradi így m...eg úgy. Namármost ezek a Fradisták voltaképpen egész életemben lesenkiháziznak engem, viszont abban a pillanatban, hogy a Fradika kiáll Kisinyovban, én már köteles vagyok odaállni mögéjük, lévén magyar vagyok, és az ilyenkor abszolúte nem számít, hogy egyébként engem egész évben szünet nélkül le vidéki parasztoznak. Kérem szépen, - és Berci, téged nagyon szeretlek, de vállalom -: ha a Kisinyov (Chisinau) bármelyik budapesti csapatot kinyomja, bármilyen kupából, én megszakadok a röhögéstől, mert még egyszer nem dőlök be ennek a demagógiának, hogy bár vidék senki vagyok, ők viszont a nagy a Fradi (Újp, Vas, Hon,), viszont mivel most a magyar szívről van szó, ezért nekem kutya kötelességem odaállni mögéjük, dacára annak, hogy egyébként csak bunkó paraszt vagyok. Most már azt is bevallom, én annak szoktam szurkolni, már a sorsolásnál, hogy ne valami neves német csapatot kapjanak, tehát ne az nyomja ki őket, hanem valami korrekt, névtelen cseh. Akiket annyira lenézünk. Mire föl is? Egyébként meg elképesztően magyar embernek tartom magam, sőt, kiskunságinak. Nézd meg a ballószig bejegyzést a honlapon. Én is az a fajta homoki vagyok, aki "csak" tudja, hogy valahol messze tényleg ott van a Duna, de hinni nem hiszi.

kén-e egy nick? 2011.04.06. 00:06:15

Hát nem árt eldönteni, hogy kocsmai ismerősöket akarunk, vagy olyat, aki játszani is tud.

Előbbi is jó, csak nem szurkolásnak nevezik.

Persze lehet Kovács béla Sörivő Fan Clubot is alapítani, és a focipálya szélén szurkolni, ahogy Kovács Béla issza a sört.
Csak ne nevezzük focinak.
Ilyen nevű sport ma Magyarországon csak tévében létezik, és 2 külföldi csapat játssza.

Amit a pályán látsz élőben, az a fentihez bizonyos szempontból az amerikai focinál is jobban hasonlító "magyar foci" nevű játék, csak ebben nem kell futni, elég kocogni, a labda levételkor 3-4 méterre is elpattanhat, és a passzok nem a játékoshoz mennek, hanem annak 15 méteres körzetében valószínűség-számítással is nehezen kiszámítható helyre. A kapura lövések a pálya bármely pontjára - a nagy számok törvénye értelmében néha a kapu felé is.

kismagyarfocilaz · http://kismagyarfocilaz-tippmixsiramok.blog.hu 2011.04.06. 00:08:43

Nagy szeretettel ajánlom Bercinek, ebből látja, hogy szeretem. (Őtet is meg a calcio-t is.)
kismagyarfocilaz.5mp.eu/web.php?a=kismagyarfocilaz&o=iTcD5KAJSQ

aadam 2011.04.06. 00:26:57

Baromira nem arról van szó, hogy milyen a színvonal, szóval teljesen felesleges az angol harmadosztállyal összevetni.

Arról van szó, hogy kimész egy romhalmaz állapotú stadionba, útközben (jó esetben csak ott) találkozol néhány öö... nemzeti érzelmű egyeddel, majd hallgathatod, hogy "b.sszátok az anyátok", esetleg néhány lerobbant részeg ordíbálását, káromkodását. Ha olyan meccsről van szó, talán még bunyóba is keveredsz, de legalábbis bűnőzőknek kijáró rendőri kísérettel mehetsz haza. Aztán megveszel mondjuk egy Nemzeti Sportot, elolvasod, éppen hol nevezték ki az ellenfél szakmai stábjának tagják tökönrúgó edzőt és a "szakértők" milyen szavakkal adják elő a szokásos demagóg baromságaikat ("minden csapat játsszon 5 csatárral és mindegyik 15 éves magyar fiatal legyen" és társaik, itt tartunk kb. szakmailag).

Kinek hiányzik ez a légkör? Igényes ember inkább elkerüli. Attól, mert szeretem a csokit, nem eszem fel az utcán földről.

kismagyarfocilaz · http://kismagyarfocilaz-tippmixsiramok.blog.hu 2011.04.06. 00:45:36

Az ágyból keltem föl, mert eszembe jutott a magyar/budapesti arroganciára egy példa. Abból a korszakból, amikor csupa kisgazdák álltak a pesti csapatok élén. Az Újpest megkapta az UEFÁban a Vojvodinát. (Nem kerülök ellentmondásba fentebb látható hozzászólásommal: hülyére röhögtem magam már a sorsoláskor.) Lányi Zsolt, az Újpestnek jutott kisgazda mit tudott mondani? Nehéz meccs lesz, mert zilált viszonyok vannak Újpesten.
Könyörgöm, Jugoszlávia NATO bombázása - emlékeim szerint - pár héttel a sorsolás előtt ért véget!
(Külön blogot érdemelne, hogy mikor kezd a NATO Európában bombázni? Egy héttel Mo. belépése után.)
Tán éppen az újvidéki híd újjáépítése volt terítéken, amikor az empátia császára a zilált viszonyokra hivatkozott.
Kaptak is olyat...

sejhajrutyutyu 2011.04.06. 02:11:15

Emlékszem amikor jegyet kaptam a Magyar-Olaszra, a legutóbbi meccsre -szerencsém volt, tettem egy szívességet egy stadion főnökfélének, amúgy mindig megveszem- Előttem ült egy pár, abból a csávó talpig azzurróban. Ment az olasz himnusz -valjuk be egy kicsit más az üteme, mint a "balsors-nak"- az olasz szurkerek vidáman dalolgatták, erre a kiscsákó oda súgja a csajának "hát inkább ott ülnék!(óhajtó mondat)".
Gyerekek! Nekem az esett olyan rosszul, hogy amikor a harmadik gólt bevertük a regnáló világbajnoknak -oké tudom, de akkor is- kérdeztem tőle, hogy "most is át akarsz menni?"
Én Előrés vagyok (NBIII), de tudok örülni,
ha Horváthferi (FTC) gólt rúg a NewCastle-nek,
ha Kozma (dózsa) kapufát rúg a Napolinak,
ha Negrau (honvéd)ziccert véd a Samdpdoria ellen (Vialli, Mancini)
ha Pécsen a MU örülhet a pontnak,
ha a Vidi idegenben csapja meg a Realt,
ha eggyütt ugrik az egész kocsma az U19 nek, vagy a legutóbbi Holland vereségnek,
ha 1,8 mrd forintot költenek az akadémiákra, mégsem látok akadémistát az NB1 ben,
ha egy ilyen jó postot olvasok,
ha ennyien írnak ilyen sokat,
ha egyformán látjuk...

ilyen a magyar foci, kicsit sárga kicsit savanyú... de a miénk!

doktor.dikhed 2011.04.06. 07:02:11

A magyar focisták valóban nem képviselnek olyan színvonalat, mint nyugati kollégáik, viszont általában úgy viselkednek, mintha azon a szinten lennének. Ez a baj.

krj 2011.04.06. 07:46:36

én anno a poolnak szurkoltam. a válogatott más tészta, az szent és sérthetetlen. és reménytelen is, sajnos...

Circus 2011.04.06. 08:17:27

Szép írás, egyetértek vele, viszont @alte trattel olvtárs bejegyzésével is-
Anno, a ZTE-MU meccs környékén volt ugye az hír, hogy bizonyos D. Beckham annyit ér, mint az egész akkori NB I stadionostul, mindenestől. Azóta (és nem csak az akkor látottak alapján) egyértelmű véleményem, hogy NEM jobb (nem volt és nem lesz) ennyivel egyetlen világsztár sem akármelyik magyar válogatott játékosnál. Az megint más kérdés, hogy egyrészt a foci már üzlet és nem sport, másrészt tényleg ki kellene már halnia/takarodnia mindenkinek a magyar fociból, aki élősködik.

Más - azért rákérdeznék az itteni fanatikusokra is, hogy ugyan a Fradi (csak példaként) hiányában inkább a Poolnak drukkolt a Debrecen ellen, de az nem jut eszébe, hogy BÁRMELYIK magyar csapat sikere később a Fradinak is bőven segíthet Európában? A Debrecen (Fradi, Újpest, Kispest, MTK, stb) pontjai darabra számítanak a magyar csapatok megítélésében, nincsenek befestve egyesületi színekre. Ha másért nem is, EZÉRT kellene még akár az ősi riválisnak is szorítani. Szerintem.

Kiváncsi leszek, hogy a mostani 2 mrd forintból mennyi látványos eredményünk lesz, és mikorra. A válogatott, és a magyar foci pedig jön föl. Lassan, de biztosan. Röhögjetek ki, de beszéljünk róla pár hónap/év múlva újra.

baaz 2011.04.06. 08:44:07

Debrecenben nem őznek

Nuuk 2011.04.06. 08:49:52

@aadam: Mert az angol harmadosztályban nincsenek részegek, ott nincs bunyó, se anyázás?

Futó Lada 2011.04.06. 09:34:51

..én azon a véleményen vagyok, hogy mindenki annak szurkol akinek akar.. ez alap.
Nyilván aki kijár meccsre, vagy követi a focit, annál kialakul egy "kedvenc csapat" érzés valamelyik alakulattal kapcsolatban, így érthetően azoknak szurkol. Ha ez a Puszta Saint-Göröngyös vagy a Milan az egy dolog, hogy spórolt pénzéből bérletet vesz a hazai csapat meccseire, vagy kimegy egy Pescara-Cesena meccsre az meg egy másik. Nyilván mérlegeli azt is, hogy mit kap a pénzéért : csak a hype-olást a portálon, aztán egy lerobbant stadionban egy átlagos meccset szikkadt szendvicscel, langyos sörrel,szétbombázott mellékhelyiséggel, vagy udvarias - tucat-túristáknak járó -kiszolgálást,közel teltházas - ámde szintén átlagos - meccset egy olyan helyen ahol a dolgok nagy része a szurkolókért van. Ezt az első részhez, itt tehát úgy gondolom nem csak a meccs színvonala, vagy a foci színvonala a döntő, hanem az egész ami körbeveszi azt.
Nyilván nem fog valaki az "ősellenség" klubnak szurkolni, csak mert az külföldivel játszik. Ez teljesen védhető álláspont. De mondjuk mikor valaki azt mondja "Azért szurkolok a Vaduznak mert a magyarok úgyis szarok"..na az gáz.Válogatott meccsen meg übergáz, ezek azok az emberek akik nem valakinek,hanem valaki ellen szurkolnak.

Artie 2011.04.06. 10:40:14

@nbcee: Én attól tudok hideglelést kapni, amikor valaki elmeséli, hogy "hogy megvertük a Realt"! Hogy micsoda? Ti? Miért, te is a pályán voltál?...

Én még azt is bajosan nevezem "mi"-nek, amikor a győri lányok játszanak (ugye egy másik sportág), pedig a kötődés igencsak megvan a klubhoz is, hozzájuk is. Akkor hogy lehet T/1-ben emlegetni egy több ezer kilométerre, élőben talán sosem látott csapatot?...

Bájdövéj, szombaton este hétkor ugye mindenki a Digisportra tapad, már akinek van?

JESTER 2011.04.06. 10:40:43

Remek, remek kis írás. Jómagam is szurkolgatok külföldi csapatoknak, kb. minden érdekesebb bajnokságból van kedvencem (Juve, Bayern, Atletico, Liverpool) még a kora '90-esekbe visszanyúlólag (nyilván a baráti gombfocizások nagy folyományaként: ha gomboztál és volt egy adott csapatod annak nem lehetett NEM szurkolni az akkor még nem olyan sok TV közvetítés alkalmával vagy az NS hátsó traktusait böngészve az eredményeik után).
Tavaly volt szerencsém kijutni Madridba a Vicente Calderónba, és nagyon nagy élmény volt.

DE.

De mégis az első gondolatom odakinn az volt, hogy ez az Atletico a madridi KISPEST (most ne menjünk bele a hasonlat jogosságába, de nekem ez jött le). Nem a Kispest a magyar Atletico hanem az Atleti a spanyol HONVÉD. Ennyi. A mi kis focink, főleg a Bozsikban bizony zömmel nézhetetlen, egy kezemen meg tudom számolni az utóbbi 10 év katartikus meccseinek a számát. De mégis. Mégis mindig megyek, mert a Honvéd az enyém.

És nyerhet BLt a Juve Jugovics 11-essel, szétverheti a Penev-Pantics-Paunovics-Kiko csatársor a Realt, alázhat Kuyt triplával MUTD-t a 'pool, vagy Effenberg vezetésével BL-trónra érhet a Bayern, egyik se okozott olyan hidegrázást mint amikor Piroska a 86. percben a szakadó esőben egalizál a '96-os kupadöntőn....amikor az MU ellen itthon egyenlít Szabados és sírva fakadok 12 éves létemre a lelátón... mikor megütjük a Sampot és a büszkeségtől szétszakad a mellemen a póló...mikor Szabó Tibi beveri a a visszafújt 11esét is a DVSC-nek a Megyerin...
Összehasonlíthatatlan. A Honvéd az enyém és ha külföldön kéne élnem és ott is nyilván meglenne a kedvenc csapat, az már sose lenne ugyanolyan.

NAGYON JÓ POSZT, GRATULÁLOK HOZZÁ!

JESTER 2011.04.06. 10:48:52

a másik vezérfonálhoz pedig: magyar csapatoknak általában szurkolok a nemzetközi megmérettetéseken, esetenként még a Fradinak is ami pedig nagy szó. De az is biztos, megvallom őszintén hogy a BL-menetelésük alkalmával az Anderlecht elleni selejtezőjükön azért huszadannyira izgultam mint azon, hogy a Zete elleni, pár nappal későbbi következő hazainkon meglegyen az első 3 pontunk :)

979122 2011.04.06. 11:05:29

bocs, ha kicsit zavaros lesz...

tehát. jómagam már évek óta nem teszem be a lábam, magasabban jegyzett stadionjába. ronda, koszos, tele idiótával. a gyerekem hiába szeretné, nem viszem ki meccsre. ha az orrod előtt a qrvaerős "ütött agyon" kisgyereket, hát te is meggondolod...

szóval csak oda megyek, ahova küldenek, ahol vezetek. hobbiból. nos, ott van hangulat, az edzők a csapatukért ordítanak, a helyi (HELYI) játékosokmennek ezerrel, a nézőkben megvan a kötődés stb. persze itt a megye 2-3-ban is vannak érdekes dolgok, de ez a velejárója.

amit utálok ezeknél a csapatoknál, h a kiöregedett nb I-es sztárocskák irtózatos pénzekért nem csinálnak semmit, az arcuk akkora, hogy csak na, nem is győzöd lappal :-))

inkább az utánpótlásmeccsekről. a hangulat oké (bár itt volt, hogy szülőt kellett elzavarni a p*csába a stílusa miatt, meg nekiállt volna verekedni az ellenféllel, a gyerekkel, sic!), de hogy a kölyköd bekerül-e? nos, ha fizetsz az edzőnek, talán... :-(((

szóval itt tartunk ma. hogy más nemzet klubját kedveled, lehet (feltéve, ha beszélhetünk egyáltalán "nemzeti színű" egyesületekről Észak-Koreát leszámítva bárhol is). nekem is van "kedvencem", de amikor a mi jó hazai csapatunkkal került szembe, cimboráim megrökönyödésére, nem mentem ki a soros meccsre. kerülve a meghasonulást, amit kedves debreceni olvtárs ír fentebb.

A következőkben kéretik minden politikai felhangot kiszűrni, szociológiailag próbálok rávilágítani erre-arra.
a nemzeti csapat, meg az nemzeti csapat. baj, ha valaki ezért nem döglik meg, na.
nem véletlen, hogy a jelenlegi kormányzat nem kis pénzt akar ebbe beletenni, hogy a korábbi 10 millió fasiszta (idézet RM-tól)újból érezze a kötődést, a valahová tartozást. mert (az utóbbi 20 évben különösen) elveszett, a társadalom atomizálódott. semmilyen kötőerő nincs az átlagember és lokális környezete között! nos, ez a nagy baj. erre lehet gyógyír a közös sportélmény és -siker (nemcsak foci). ezt használta ki valamennyi diktátor, de valamennyi fejlett demokrácia is. társadalmi kapocs (mint közös élmény) által az adott hatalmi intézménnylel, berendezkedéssel szembeni lojalitás elérése. de mindenek előtt a hazaszeretet erősítése a cél.

na ez már tényleg zavaros, de rmélem, értitek, mit akarok megfogalmazni.

Artie 2011.04.06. 11:11:59

@979122: Most csak a fizetős részére reflektálnék, talán már elmondtam itt a blogon, akkor elnézést, de.

Volt pár éve egy kollégám, ő mesélte, hogy korábban jégkorongozott, nem is ment neki rosszul, de soha nem került be az utánpótlás-csapatba, mert a szüleinek nem volt elég pénze meccsenként kifizetni, amit kellett.

Ja, hogy melyik országról és klubról beszélünk? Sparta Praha. Ennek ellenére valahogy a cseh jégkorong nem jutott oda, ahol a magyar foci van.

jo.e 2011.04.06. 11:17:40

Vegyük pl. a cikkben is említett Loki-Liverpool -t.
Szerintem a klubcsapatok esetében az égvilágon semmi probléma nincs, ha nem a magyar csapatnak szurkol 1 adott illető. Különösen, ha az ellenfél éppen az ilyen-olyan módon választott kedvence. Hogy beül a külföldi csapat szurkolói közé - ezzel sincs semmi. Egy átlag magyar szurkolónak mennyi az esélye, h. valaha az életben az Anfielden beüljön a Kop-ba? Legalább valamennyit átélhet a hangulatból...
Egyébként pont azt a meccset csak elkötelezett irányból (mind1 hogy melyikből) lehetett élvezni :(

Viszont a válogatott az más!!! Ott nincs helye semmilyen kilengésnek! Csak 1 csapat létezik: Hajrá Magyarok!

979122 2011.04.06. 11:18:06

@Artie: hmm. igazoltak száma? jégcsarnokok száma?

plusz még egy adalék: vidéki (Pest megyei város) nem utánpótlás-fellegvár. havi tagdíj 6000 HUF. szerinted hányan tudják kifizetni?

Artie 2011.04.06. 11:49:45

@jo.e: Ezzel is csak fenntartásokkal tudok egyetérteni (mármint a válogatott esetében). Én nem tudok olyan válogatottért lelkesedni, és most nem csak egy sportágról beszélek, ahol szemmel láthatóan dilettánsok, csak saját zsebüket tömögetők ülnek felelős pozíciókban. Lehet kövezni... Ítéljetek el, de mondjuk a kézi Eb-n még nagyobb pofonért szurkoltam (hadd ne mondjam, pl. azért is, hogy a svédek verjenek már meg minket, nehogy meglegyen az elődöntő), mert az átmeneti sikerek sok esetben felhasználhatóak arra, a valós problémákat elfedjék, és lehessen éljenezni, hogy nincs semmi baj - és ezzel a jövőt romboljuk le. Marad mindenki pozícióban az önáltatással (jók vagyunk, nincs itt semmi baj, jó az utánpótlás), közben meg rohad az egész. Aztán amikor pár év múlva az egész építmény összedől, lehet kezdeni nulláról az építkezést, csak még nehezebb - lehetetlen - lesz, aminek ezer oka van.

Valahol ez történt a fociban is, már a hetvenes évek végén nagyon komoly bajok voltak, de mindig jött valami, ami elfedte ezeket és lehetett önáltatni (78, 82, 86 - vb-re kijutás, Vidi UEFA-kupa). Mostanra már nem lehet, de az újraépítkezésnek meg útjában áll ugyanaz a gárda, amely 20-30-40 éve zülleszti az egészet.

@979122: Nincsenek adataim, de így van, igazad van. Ez jelentős különbség. De felteszem, az áll a hátterében, hogy igaz, hogy fizetned kell, de ha elég jó vagy, az edződ észreveszi, míg nálunk nem vagyok abban biztos, hogy az utánpótlásedzők értenek is ahhoz, amit csinálnak. Az eredmények legalábbis eléggé ezt mutatják.

jo.e 2011.04.06. 13:40:06

@Artie: Te így gondolod én nem! Olyan van, hogy "nem érdekel az egész", mert bénák, mert valaki a zsebét tömi, mert... mittudomén. De olyan nincs, hogy valaha is a magyar válogatott ellen szurkoljak.
Na jó, a "Dolgozzatok!" az még belefér :)

Koori 2011.04.06. 17:09:51

En abszolut osztom Jester kollega velemenyet. Es Igen hiaba elek kulfoldon, valasztottam csapatot itt is (majdnem minden sportagban) de Honved szurkolonak lenni egy eletre szol. (nyilvan mindenki behelyettesitheti a sajat csapatat!!)

En is ha kimegyek itt egy meccsre akkor ohatatlanul is osszehasonlitom a kispesti meerkozesekkel a latottakat. Es nincs az a fejlett infrastruktura ami vissza adna az otthoni hangulatot.
Nincs az a meccsre vonulas feeling ami tizenves koromban volt (joval az URB megalakulasa elott), amikor osszejottunk a sarkon a sracokkal es egyutt vonultunk vegig Kispest utcain a Bozsikba.
Gondolom ma mar ilyenek csak a leg hardcoreabb szurkoloknal van meg, DE nekem egy akkor egy eltre
meghatarozta a hovatartozasomat.
Nincs is jobb mint amikor mostanaban bemegyunk a "pubba" egy sorre egy meccs elott es en Honved mezben feszitek (meg mindig buszken, fuggetlenul attol hogy mi lett a CSAPATBOL) es az angol cimborak emlegetik hogy Puszkasz...
valahogy az ilyesmi hovatartozas hianyzik ma mar...

gabesz7004 2011.04.07. 09:00:57

@baaz: Akkor ezt hogy mondják: törött tökök fölött ölyv kőrözött!? :)

@nbcee: nagyon korrekt (megszokott) poszt. Nem is vitatkozom vele, annyit tennék hozzá hogy 5 éves korom óta szurkolok -tiszta szívből- a Rákóczinak, de vállalom hogy 10 évesen divat Pool szurker lettem 1980-ban. Viszont azóta is kitartok mellettük, hiába játszanak néha rettenetesen. A 2001-es UEFA és a 2005-ös BL döntőn púposodott a ház oldala a szurkolásomtól. De hogy valaki a Magyar Válogatot meccsén az ellenfélnek (ellenségnek) szurkoljon, az elfogadhatatlan! Én be sem engedném a stadion hazai szektoraiba az ilyeneket!

Cruz 2011.04.07. 09:22:54

A mandineres szerző nem fradista volt, hanem egerszegi, zetés.

"Csak valami homályos gyerekkori emlékeidből (amikor az apáddal sétáltál ki oda) tudod, hogy hol van a stadion, de már nem aggódsz a lerohadt lelátók miatt, nem idegeskedsz, amikor átigazolási szezonban másodrangú szerbekkel töltik fel a keretet, nem aggódsz a saját nevelésű fiatalokért"

Ez rólunk szólt. :)

nbcee 2011.04.07. 09:29:35

@Cruz: Én főleg az utolsó bekezdésre alapoztam a véleményemet :) Persze ismerjük a ZTE-FTC közti viszonyt is... De nem is ez a lényeg, hanem hogy tessék néha kiballagni azokra a szotyihéjjal borított betonlépcsőkre!

Közben eszembe jutott egy újabb hasonlat: Milyen fura szemmel néznénk arra, aki ha teheti, Hawaii-ra megy nyaralni, de közben még soha nem járt a Balatonnál?

Cruz 2011.04.07. 11:38:39

@nbcee: Persze, lényeg a lényeg!
Elkeserítő, hogy az elmúlt pár évben minden pályán minimálisra csökkent a kilátogatók száma. Sajnos vidéken is.
Divat lett szidni a magyar focit. Csak mi maradtunk, a leghűségesebbek...

Artie 2011.04.07. 11:44:42

@Cruz: Azért ebben bizonyára az is benne van, hogy 15-20 éve ritkán lehetett elcsípni külföldi összefoglalókat, a Telesport mutatott néha egy-két gólt. Aztán jött a műholdas korszak, akkor már inkább nyílt ki az emberek szeme, hogy jé, ez már nem foci.

Manapság meg...

979122 2011.04.08. 08:31:51

@nbcee: „Közben eszembe jutott egy újabb hasonlat...”
Tyű, de utáltam azokat a kedves osztálytársaimat (még mindig Pest megyei kisváros), akik nyáron „svejcben(!!!)”, meg „olaszban”, meg fene tudja hol voltak, s nemhogy a magyarlakta vidékeken (huhú, a „Csau”-rendszer Romániája nem kis kaland volt ám, nem beszélv a SZU-ról - Kárpátalja), de szűkített hazánk tájain se járt soha sehol. Az összes ismert útvonala az M1-es autópálya. Szóval, szépen vagyunk.

fraki 2011.04.08. 08:53:09

Én nem is vagyok divatszurkoló, mert kétéves korom óta a Barcának szurkolok.

Zigi 2011.04.08. 09:54:19

@fraki: Barcelonában vagy a környékén laksz? Netán katalán vagy? Mert ha nem, akkor bizony te divatszurkoló vagy.:)

Nano 2011.04.08. 20:43:45

És még ezen belül vannak Diósgyőriek :-)

Artie 2011.04.10. 15:45:01

@Zigi: Én tegnap azon döbbentem meg, hogy Pamplonában bizony nem az Athletic Bilbao a kedvenc, sőt, kimondottan gyűlölik. Ott az Osasuna a menő.

Érdekes.

Black Lotus · http://labdabiztos.blog.hu 2011.04.11. 20:06:03

@Artie: Bevallom, én ebben semmi meglepőt nem látok. Pamplonának az Osasuna a csapata, a Bilbao pedig helyi rivális. A helyi riválisokat még itthon sem szokás imádni, gondoljunk mondjuk a Szombathely-Zalaegerszeg, netán a Kaposvár-Pécs rivalizálásra. De a Debrecen-Nyíregyháza-Diósgyőr háromszögben sem valószínű, hogy találsz olyan szurkolót, aki csillogó szemekkel fogja méltatni a másik város csapatának aranylábúit. :)

De ha kiváncsi vagy rá, fészkukkon mesélek néhány további érdekességet a spanyol élvonalról. :)

Artie 2011.04.12. 08:24:57

@Black Lotus: Na igen, de még Estellában is csúnyán néznek rád a Bilbao miatt, pedig mindig is úgy élt bennem, mint a baszkok büszkesége, ahol csak baszkok játszanak, sosem estek ki az első osztályból, és ahonnan csak két csapatba szabad eligazolni, különben véged, oda is csak azért, mert nagyobbak.
süti beállítások módosítása