HTML

Címkék

abszurd (12) ahülye (48) átigazolás (26) beharangozó (272) bohócliga (358) championship (12) debrecen (33) détáridöme (14) diósgyőr (16) dzsudzsák (28) eb (37) egervári (22) fc fehérvár (15) feltámadás (57) fradi (54) gera (21) győr (17) haladás (13) hemi bácsi (11) hercegfalvi (10) hét magyarja (22) hónap magyarja (10) honvéd (49) hülyebíró (12) huszti (14) jhn (32) kaposvár (11) keleti csoport (19) kisteleki (12) koman (10) kommentverseny (44) kupaellenfél (20) kupatipp (15) loki (13) magyar (141) mezey (11) mlsz (38) mtk (19) nb2 (87) németh krisztián (16) nemzetisport (13) nyugaticsoport (59) önérzetes (33) összefoglaló (110) reac (12) sör (11) statisztika (14) szavazás (11) szurker (32) tippjáték (229) tippmix peti (11) torghelle (15) tőzsér (12) u20 (15) utánpótlás (15) ute (19) válogatott (168) várhidi (15) vasas (21) vendégszerző (21) videó (87) videoton (15) visszatekintő (10) Címkefelhő

Friss topikok

  • Stefan Derrick: Nagyrészt egyetértek a fentiekkel. Szerintem akkor lett volna időszerű ennek a bevezetése, ha max.... (2022.03.11. 15:03) VBK
  • kétballáb: Imádtam a tippjátékot, néha még most is olvasgatom a régi bejegyzéseket. Szép volt, jó volt, szíve... (2021.11.20. 13:34) Sarokba állítva
  • LaFire: Csatlakozom Brute-hoz :) (2020.11.11. 22:35) Nemzetközi edzőmeccs ( BL főtábla 1. forduló)

Licenc

Creative Commons Licenc

Nem ultra, szabad állampolgár

2008.02.21. 12:37 mészöly sámán

A kluboknak ma már inkább médiafogyasztókra van szükségük, mint elkötelezett szurkolókra.” Részletek Balázs Gábor az Élet és Irodalomban megjelent, ultrákkal foglalkozó írásából. A posztért köszönet Alex Curran Phd-nek, és the realnek. A vezetőség felé ezúton jelzem, hogy honort most nem kérek.

Az erőszak nem az ultrák megjelenésével került be a futball világába. A kanyar fiataljai valójában csak szervezettebbé tették - magukkal hozták a stadionba a hetvenes évek olasz utcai kultúráját, a városi gerillákét. Az "ultra" másik előzményét kétségtelenül a hatvanas években létrejövő angol futballhuliganizmus jelentette. Az angol huligánok a klasszikus rough working class, a "dühöngő munkásosztály" mintáit közvetítették. Olaszországban azonban az "ultra" jóval inkább osztályokon átnyúló jelenség. A róla kialakított médiakép ellenére ma sem a bűnöző életmódot folytató emberek és csoportok mozgalma, hanem lényegében minden társadalmi réteg megjelenik soraiban. Angliában a politikának és a futball vezetőinek pár drasztikus törvénnyel és a jegyárak megemelésével sikerült kiűznie őket - és velük együtt mellesleg az egész alsó középosztályt - a stadionokból (ezzel a foci körüli erőszak nem szűnt meg, csak a stadionon kívülre került és szervezettebbé vált).

Az "ultrának", más szubkultúrákhoz hasonlóan, hamar részévé vált a saját életmód dicsőítése a "normális" társadalom normáival szemben. A kialakuló új szokással, a "kiírásokkal" (pár percig felmutatott hatalmas drapéria egy-egy rövid üzenettel, melyet az egész stadionban lehet látni) és a dalokkal az ultra sokkolni akarja az ellenfelet (vagy épp hangsúlyozni saját végtelen elkötelezettségét klub vagy a város iránt). Gyakran a lehető legsértőbb szavakat használják, de a humor is bőséges teret kap. Éppen azért a szövegeket, dalokat nem kell mindig véresen komolyan venni: csak a stadionok speciális társadalmi terében érvényesek, jelentésük nem feltétlenül egyezik meg a társadalmi jelentésükkel.

A mozgalmon belül nemzedéki harc indult meg. Fokozatosan elveszítették a kanyarok feletti irányítást azok a nagy csoportok, amelyek a hagyományos ultramentalitást képviselték (azaz elutasították az értelmetlen erőszakot, a vandalizmust, és a politikától való függetlenségnek, a szemben álló felek közötti régi lojalitásnak voltak a hívei). A mozgalom politikai lenyúlása ellen is a régi szellemet képviselő csoportok küzdenek a legkitartóbban, tudván, hogy a szélsőjobb csak eszközként használja az ultrát, és ölelése halálos lehet magára a mozgalomra és elveire is.

Az erőszak ügyében már a kilencvenes évek közepétől elindult az önkorrekciós folyamat, amely elsősorban a vandalizmus visszaszorítását, az esetleges egymás közötti incidensekben pedig a régi lojalitás visszatérését szolgálta. Ennek eszköze a kanyarok belső hierarchiájának, az egymás iránti felelősségnek a visszaállítása. De ezek a folyamatok már nem érdeklik a média agymosásán átesett közvéleményt. És persze fokozódnak a "véletlen" rendőrségi túlkapások, balesetek, provokációk.

Paradox módon a stadionok biztonságának a növekedése csak átalakította, de nem szüntette meg az erőszakot: addig minden csoportnak vigyáznia kellett, hogy miként viselkedik egy-egy idegenbeli utazás során, hiszen lényegében saját magát kellett megvédenie. Ha gyengébb volt, tartózkodott a felesleges provokációtól, s ezt általában az ellenfél is tudomásul vette.

Az ultrák hamar a képmutató média bűnbakjaivá és a "felügyelet társadalmának" célpontjaivá váltak. A riporterek a mérkőzések előtt háborús nyelvezettel szítják az indulatokat, a mérkőzés közben viszont felháborodnak a stadionbéli gyűlöleten. És persze az "ultra" a legkönnyebb célpont, ennek a "gyönyörű sportágnak" az egyetlen problémája. Nem a csaló bírók, nem a bűnöző klubvezetők, a dopping, a bundameccsek, a hamis útlevek, a már-már magát a sportot veszélyeztető teljes elüzletiesedés. A médiának és a tőle kapott pénzből élő kluboknak első számú érdekévé vált, hogy a mérkőzésekből médiaesemény váljon. Ma már inkább médiafogyasztókra van szükség, mint elkötelezett szurkolókra.

Kitérő: mi volt nálunk?

A magyar mozgalom valamikor a kilencvenes évek legelején indult el (az első ilyen jellegű csoport az "Ultra Red Boys Kispest" volt), az évtized közepére pedig gyakorlatilag minden számottevő városban létezett ultracsoport. A magyar mozgalom különleges körülmények között formálódott (jellemző a futball társadalmi presztízsvesztesége, a lelátók kiürülése, a sajátos politikai légkör, a magyar médiavilág színvonala). A legfontosabb meghatározó körülmény a radikális baloldal hiánya - holott ez minden hasonló ifjúsági szubkultúrára rányomja a bélyegét. Sok helyen a fociszurkolók szubkultúrája sokáig a szkinhed-mozgalommal élt szimbiózisban. Nagyjából az ezredfordulótól, az össztársadalmi folyamatokkal párhuzamosan, a szélsőjobboldal egyértelműen előretört a stadionokban. Ma már csakis politizáló csoportokat lehet találni, és ezek legalábbis erősen jobboldaliak, de inkább szélsőjobboldaliak. Ez persze nem jelenti, hogy minden egyes magyar ultra "náci" lenne.


39 komment

Címkék: szurker

A bejegyzés trackback címe:

https://labdabiztos.blog.hu/api/trackback/id/tr54348367

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Garison 2008.02.21. 13:06:19

Jó írás.
Csak azt magyarázd el Sámán, miért fogd vissza magad?Azért,h ne bántsd meg a rasszista majmokat??
Szerintetek nem okoznak károkat a magyar focinak??

Sztem marha nagy gáz van. A szurkolás kb. olyan szintű mint a focink,meg minden egyéb,persze ez nem meglepő.Ők se egy "szigeten" élnek,hanem a magyar valóságban..
Sztem nem Angliához kell hasonlitani magunkat,meg az olaszokhoz.
Azt kéne nézni,mit okoz itt a szélsőjobb?mennyire jó,h ő az érdekvédelmük erősödik?Azért a nemzetközi fociba erős az anti-rasszista mozgalom,nálunk ilyen csak kampányszerű..
Nemcsak etikailag,de üzletileg is károsak a magyar ultrák.

kkk 2008.02.21. 13:37:02

garison..te leirtad magadról ki vagy.
nincs is ezzel semmi gond..veled sincs.
csak egy..
hogy egyszerűen már mantraszerűen szajkózod ezt a médiadumát a rasszizmusról meg a szélsőségekről.
milyen károkat okoz egy "ultra"?
okoz e akkora kárt a focinak mint amekkorát a falvakat terrorban tartó romák dolgai az össz társadalomnak?
ne legyünk álszentek se médipapagájok?
te,konkrétan,garison...félsz a stadionokban?rettegsz ha focimeccsre jársz?Hiszen megvan a lehetőséged arra,hogy ha annyira parázol akkor a stadion teljesen másik részébe vegyél jegyet?
csak azért kérdezem mert én rettegek éjszaka a hires nyóckerbe..ultrák nélkül...ugye érted?
amig olyanok akik engem lerasszistáznak meg lefasisztáznak meg szélsőjobboznak azoknak csak arra hivatkozva,hogy ők minek születtek várják a segélyeket,fosztogatnak,késelnek...vágod?
én nem születtem ultrának..én választottam magamnak azt a létformát..nem azért mert szélsőség vagyok..hanem hogy kifejezzem az életstilusommal azt amiben hiszek..közben meg hirtelen közellenség lettem..10 év alatt..hogy van ez?
olvasd el a cikket..amit a médiáról és az ő manipulativ dolgairól ir..
te hangoztatod,hogy az ultrák károkat okoznak..hatalmasat...
üzletileg...
nekem nem kell az üzlet..a foci kell..és NEM a modern foci.
mennyire érdekelne téged mekkora üzlet a foci ha sorra nyernénk a tornákat?vb,eb bek stb..érdekelne ki mennyit keres?engem nem..
engem az érdekelne hogy ott legyek és szurkoljak.és én okozom a károkat?

Garison 2008.02.21. 13:56:36

kkk,örülöük,h írtál és konszolidáltan.
Sztem amit leírtál előítéletesség.Mondom,lehet én is az vok az ultrákkal,de a szavaidból kiderül,Te sem vagy európai módon gondolkodó..Amiket írsz a romákról,az mi??Az is a média butitásából ered..Meg persze az egymást közti rémhírekből..Lehet rossz tapasztalatod,megértelek.Én nem a 8ba nőttem fel,de most ott dolgozom. Először csak néztem a formákat,féltem is..én nem a cigányt látom bennük,hanem a lecsúszott,szegény embereket, akik a kannás bortól már tényleg zombivá váltak..Megsúgom Neked,sokan nem is romák köztük,csak te hiszed róluk.Más a rassz és más az életforma. Több a tisztességes cigány még a 8ba is,ami egy gettó sajnos.Nem etnikai hanem szociális alapon.
Veled ellentétben én meg akarom ismerni a szurkolói kulturát,voltam is meccseken 15-16 évesen,és persze nemcsak a félelem maradt meg benned,hanem szerettem szurkolni is!!!Csak közbe rossz volt náci rigmusokat hallgatni..
Most már más szektorba megyek,de attól még hallom pl a metrón a cigányozást..Ot is megtalálhat bárki..
Igenis a magyar focinak kárt okoz,h 50balfék miatt nem megy ki egy 4tagú család,aki fizet a jegyért,megveszi a sört az apa,a gyerek a Honvéd,újpest,fradi,vagy debrecen címeres csokit,vagy a Balogh Béla mezt(by domonyai:)))
Addig nem látsz minőségi focit,még nincs pénz.Ajánlom Hofi Aranycsapatos előadását(fönt van youtubeon),akkor megérted miről beszélek.

Vöcsk 2008.02.21. 15:25:19

Garrison, a család nem az ultrák miatt nem megy ki, sőt. Évek óta nem volt komoly balhé a magyar stadionokban, mégis egy-két ezren lézengenek a meccseken. A 190-es évek elején azért a Fradi-Újpest, Újpest-Fradik elött-után voltak komolyabb balhék, mégis oda-vissza teltház volt rendszeresen. Kispesten pl. az ismert okok miatt hazai meccsekre nem is járnak az ultrák, mégse nőtt a nézőszám, sőt tavaszhoz képest jelentősen csökkent, pedig a csapat majdnem egész ősszel az élen állt.
A Fradi vmelyik meccsét meg az ultrák bojkottálták a biztonsági cég miatt, és a szimpla szurkolók is csatlakoztak hozzájuk, egyből csak 200 néző volt a meccseken.

THC 2008.02.21. 16:23:25

Garrison,konkrétan a feltett kérdésre válaszolj légyszíves! Tehát,te félsz,rettegsz egy hazai bajnokin? Én elárulom,hogy nem,pedig nem vagyok ultra a szó szoros értelmében,hazai pályán(Újpest)eszembe nem jut a kapu mögé menni,max idegenben állok a "táborba",mégsem érdekel ez a hülyeség amiről te beszélsz.Nálunk Újpesten a B-teraszon rengeteg kissrác van a meccseken(fotók az onlilán),feleségek,barátnők.Ha nem lennének az ultrák maradna a szánalmas focink és semmi más,na látod akkor már én sem járnék meccsre.A családi program majd akkor valósul meg "barátom" ha a stadionban normális büfék lesznek,tiszta WC-kel,tiszta székekkel és esőben nem ázol meg....addig maradnak a fanatikusok.
Egyébként meg SZABADSÁGOT AZ ULTRÁKNAK....csak,hogy örüljél.

noti · http://foci.blog.fn.hu 2008.02.21. 16:40:22

Először is, elég korrekt írás, szerintem.
Az utolsó előtti bekezdés "valóságtartalmára" mintegy élő példaként szolgál Garison. Stadionban már évek óta nem járt, meccset esetleg tévén lát, és ott szívja magába a média "kissé" elfogult agyatlanságait.
2-3 éve volt egy műsor a tévében, ahol szurkolók is vendégek voltak. Elhangzott ott egy érdekes kérdés. Tömören a lényege:
Ha a magyar focimeccseken olyan iszonyatos balhék és rendbontások vannak, mit ahogy azt a média sokszor beállítja, akkor, hogy lehet az, hogy még mindig '90-es évek Fradi-Újpest meccsei előtt felvett utcai rendbontókat mutogatják a bejátszásokban? Azóta nem tudtak felvételeket csinálni? Az meg, hogy lehet, hiszen a média szerint itt minden hétvégén habzó szájjal ugranak egymás torkának a drukkerek.
Ma már egy jó kis balhé sincs. Ebben is lemaradtunk Európától...

dávidka 2008.02.21. 16:49:38


lenne erről is véleményem, de az mindegy. amit el akarnék mondani az az, hogy a múltkor a Cökxpónban véletlenül összefutottam egy Newcastle-i sráccal, és beszédbe elegyedtünk a fociról... Elmondta, hogy a kilencvenes évek elején minden egyes mecsen kint volt (az első Keegan-éra), és zseniális és felemelő volt az a miliő, amiben végig lehetett szurkolni-őrjöngeni a meccseket a sok alsó-közép munkásember között (ő még iskolás volt akkor). És elmondta, hogy azért a közösségért, azért az együtt-érzésért jártak ki, s amikor egy gólnál a tök ismeretlen fogatlan, szakadt rohadék a nyakába ugrott (the stranger toothless, lousy bastard) :) akkor tudta, hogy a legtöbb embernek itt egész héten ez a gól volt az egyetlen önfeledt öröme...

Manapság eszébe nem jut kimenni a meccsre.

csaó,
d.

mtu 2008.02.21. 16:51:00

Azt bírom, hogy mindig a családdal jönnek. Aztán mit mond meccs közben a kommentátor? Nincs hangulat a stadionban, csöndben ülnek az emberek. Ha hangorkán és szurkolás van, akkor meg örül neki, milyen fantasztikus élmény. Egyébként meg a gyerekeknek tetszik a szurkolás, mondja is utánuk, hogy hajrá xy, meg választ magának csapatot (apáét). Aztán mi van itthon? Ha füst, vagy görögtűz van valamelyik stadionban, egyből közveszélyes, és hogy merik ezt blabla, elveszik az inkalosok is. BL meccsen? A kommentátor szerint "fantasztikus pirotechnikai látványosság! Ilyen kellene otthonra is!"
Azért, mert nincsen néző a stadionokban, nem az ultra a hibás, aki kitart a csapata mellett a végsőkig, hanem a foci színvonala, és a nem éppen ehhez mért jegyárak+kiszolgálás+létesítmények állapota. A mai hazai focisták nem példaképei a mai gyerekeknek, ezekért jórészt kár kivinni a családot meccsre.

noti · http://foci.blog.fn.hu 2008.02.21. 16:55:46

Vöcsk állítását én is alátámaszthatom. Tavaly voltam Újpesten meccsen (nem vagyok Újpest szurkoló, ezért nem sűrűn járok oda) gyereket, anyukát, családot láttam a stadionban, rémületet viszont nem láttam az arcukon. Talán azért, mert ők rendszeresen kijárnak és nem csak a médiából "értesülnek" a stadionok életéről.
Az az baj, hogy a média alapvetően nem foglalkozik a szurkolókkal. Lejátszanak egy évben az Nb1-ben 240 meccset. Erről gyakorlatilag semmit nem hallunk az RTL-en, vagy a TV2-n. Viszont ha ebből a 240 meccsből csak egyen is elcsattan egy pofon, akkor azt napokig mutogatják a Tényekben meg az RTL híradóban, természetesen "kicsit" kiszínezve, hogy még izgalmasabb legyen a sztori, aztán még bedobják a Naplóba meg a Fókuszba is egy kicsit.
Arról persze, hogy a másik 239 meccsen meg nem volt balhé nem beszél senki. Hisz' az nem hír. Tudjátok, a postás meg a kutya esete...

mtu 2008.02.21. 16:57:36

Ja, és mégegy. A férfi kézilabda NB I-es csapatoknál most nagy divat, hogy szurkolói klubok alakulnak. Rendes jogi személyiséggel (alapító okiratban azzal a szabállyal, hogy alkoholt fogyasztani tilos :) ), meg minden. A klub segítségével meg ütik a 3-5 dobjukat (szurkolás nem nagyon van), meg utaztatják őket stb. stb. És akkor ők a legnagyobbak és lenézik az ultra hordákat,:)
Sajna kezd a kézilabda is elamerikásodni, mazsorettekkel, meg minden...
mtu Magico Ultras

_bobby1899 2008.02.21. 16:59:25

Egyre többen látják tisztán a dolgokat. Kitartás azoknak, akik még hisznek az egész focivilág szépségében! Azt meg, hogy szélsőségesek miatt nem megy ki a család, ideje lenne már elfelejteni. Minek menne ki a család, mikor a stadionokban nincs egy normális büfé, bokáig kell gázolni a húgyban a vécében, bunkók a biztonságiak? Ráadásul ami a leglényegesebb: nincs foci sem.

Össze kéne fogni végre kis "futballvilágunk" jelenlegi vezetése ellen, akiknek megfelel a saját kis szemétdombjukról összekapart haszon - mások kárára. Összetartás!

the real 2008.02.21. 17:07:50

Én megértem Garisont. A legtöbb balhé nem akkora, hogy a tv-ben is mutogassák (és általában nincs is ott egy kamera). Általában egyszerűen csak 5-6 kemény gyerek beleköt egy más sálat viselőbe, esetleg más bőrszínűbe vagy másként öltözködőbe. A több ilyet látó szurkoló meg elgondolkodik: megér-e a mai magyar foci személyes megtekintése annyit, hogy a meccs előtt/után lapuljon, nehogy legközelebb ő legyen a szerencsétlen, ha épp a kemények nem találnak mást.
És az igazság az, hogy nagyon nehéz kettéválasztnai az ultrákat és az ilyeneket. Nemcsak személyeket, hanem szituációkat változóként kezelve is.

Garison 2008.02.22. 00:45:51

Köszi the real,jól látod
Ezért haragszom Sámánra,mert visszafogta magát..
A média butitását meg nem értem. Ez egy kifogás,egy hülyeség.Ti vagytok agymosottak,sőt!!Birkák a javából.
A szellemi szintet mutatja,h eldöntötte a notti csávó,h nem voltam meccsen évek óta,Ezt miből??Honnan tudod,h nézek e egyáltálan tvt??Milyen média agymosásról beszélsz??Azt se tudod ki vagyok,de megitélsz.Én itt véleményekre voltam kiváncsi,azért írtam pár dolgot,és erre megis kaptam a választ.
Jó érzésű emebr undorodik attól amiket Ti úgy vélték a szabadság része,meg jogotok van hozzá.
Ha Illést,lipcseit,meg Lisztest tudja csesztetni Sámán,mert magas fizetést kapott(még juhár,meg tóthnorbi esete is belefér),akkor miért kell a magyar foci szégyéneinek,a magukat ultrának nevező primitiv barmoknak aseggét nyalni??Az általatok szidott Sport is ezt csinálja..
Múltkor Cegléd-Fradi meccsen a fraditáborból vagy 200an azon röhögtek 20 percig,h egy "haverjuk" egy kövér biztonsági őrnek azt kiabálta,h indulj a Nagy Fogyásba..Ez kb olyan szánalmas,mint a Vesszen Trianon kiabálása a Magyar- új Zéland meccsen..
Nem azt mondtam,h rettegek a stadionban,csak romaként(sőt jó érzésű emberként), a náci rigmusok(meg az arra hajazók) szarul esnek.A fenti beszólásokra(Vesszen Trianon,meg a nagy fogyás) meg ki kiváncsi??
A foci pedig érdekelne,akár még Njodo is,meg Dragóner is,az se semmi perverzió:)

csupi 2008.02.22. 10:34:55

Az a baj, h az ultra nálunk már teljesen összemosódik egyrészt a huligánnal, másrészt a politikával. Egyik rosszabb, mint a másik. De akkor az egyik inkább a politika.
Nem azért megy ki az ember (vagy nem azért kéne) egy meccsre, h a kormányt szídja (most nem akarom kifejteni a véleményem róluk), vagy elröhögcséljen a biztosnági őrön. De az ultra csoport is úgy működik, mint bámelyik társadalmi szerveződés: a vezetői viselkedése kihat a csoportra. Ha az előénekes bohóckodik, nyilván nincs szurkolás, de ez egyszer-egyszer belefér, az olaszoknál is van ilyen.
Visszetérve a politikára: ez már nem olyan egyszerű. Nálunk az egész ultra-huligán "mozgalom" vmennyire a szocializmusellenességből nőtt ki. A 90es évek elején nem sok helye volt a baloldaliságnak. És nálunk a szélsőség azóta is szinte csak a jobb oldalon van (ahol lesz is mindig, amig valaki emlékezni és emlékeztetni fog trianonra). Létezik szélsőbal, de alig lehet észrevenni, fogatlan nyugdíjasok vagy polemizáló elvemberek. Márpedig az ultra (a huligán meg főleg) nem a jófiú, aki az arany középutat választja. Ez életforma, ami sok sztenderd értéket elvet. Ergo valamelyest szélsőséges. Szerintem itthon szervezetten egy huligán csoport iscsak jobbra tagozódhat be, ami nálunk sokkal közelebb áll egy militarista jellegű szervezet felfogásához.

DE

ultrára szükség van!!!! Huligánra már nem biztos... De ultra kell, ha másért nem, akkor azért, mert show elem! Az ultra írja a dalokat, az ultra csinál drapit, az ultra fest koreót és zászlókat! Mi lenne a foci ezek nélkül? KALAP SZAR! Olyan élvezeti értéke lenne, mint egy röplabdameccsnek. Elnézi az ember, de semmi rajongás, semmi fanatizmus. És akkor ki veszi meg a 2 hónapos gyerekének a zöld-fehér pelust...?

rosseb · http://www.white-wolves.gportal.hu 2008.02.22. 10:51:33

az "előzmény cikkben" már elmondtam a véleményem esszenciáját a kérdéssel, kapcsolatban, ezért nem akartam itt ismételni magam. örülök, hogy azok, akik kijárnak meccsekre, azokkal egyetértünk, klubhovatartozástól függetlenül.

Garison: kikérsz magadnak dolgokat, és lebirkázol embereket, mert más a TAPASZTALATUK, mint a te véleményed? szellemi szinvonalról beszélsz? azt írod a "magyar foci szégyéneinek,a magukat ultrának nevező primitiv barmok" vagyunk? Elmondom neked, nálunk a többség tanult, diplomás, nyelveket beszélő, dolgos, a családjáért felelősséget vállaló srác. Olyan srácok, akik velem együtt 6 éves koruktól tanultak a diplomáig, nem is rosszul, azóta szorgalmasan dolgoznak, hogy felvehessenek 30-35 évesen egy hitelt, amit 55-60 éves korukig fognak fizetni: csak hogy lakásuk legyen. Olyanok apám, akik nem dobálják el a csikket, megadják az elsőbbséget a gyalogosoknak, tele vannak ambícióval, csak éppen ez a kurva társadálaom nem kedvezett annak, hogy maguknak kereshessék a pénzt, és ezt könyörtelenül kihasználják azok, akiknek keresik. Többen vagyunk, akik pesten, győrben, londonban, koppenhágában, malagán,dublinban, bora-borán, máshol dolgoznak WW-sek, mint akiknek olyan "szerencséje" volt, hogy a szülővárosukban maradjanak (itt egyébként borul a korábbi matek, bizony sokunknak a hazai is 200 km túra, és hála Istennek, nem 15 forduló van, mert voltunk kupameccsen komlón, a gázművek pályán, az üllőin, és gyirmóton is ott leszünk). Nap mint nap ingyenélő rohadt mocskokat lépek át, kerülök ki úton-útfélen, szarházi fukar köcsögökkel tárgyalok, ügyfélszolgálatokon baszom el a kevés szabadidőm pökhendi pöcsökkel, mert nem tud az ember venni/előfizetni úgy valamit, hogy ne verjék át a palánkon. Ez tovább visz az ultrán, de ez elsősorbnan nem futball kérdés, hanem társadalmi. Más társadalomban, ez is máshogy alakulna. Egyedül a kapu mögött találtam olyan embereket, akiknél az igen igent jelent, a nem nemet, és többet adok minden szavukra, mint a legnagyobb multi bármely szerződésére. Két tucat becsületes ember összesen, akiért minden körülmények között tűzbe tenném a kezem. Erre valami ködös homályból szedett előítélek alapján ezeket mered álítani?! Hogy jösz te ehhez?? Az sért - joggal - ha csk azért előítéletesek veled, mert cigány vagy? És emellett van képed előítélettel viselkedni azzal aki ultra? Felmented a "nyolcker szociális gettójában élőket", akik áldozatok. Miért a Havnna, Újhegy, Csepel,Békásmegyer, sőt a fél ország az egy szociális kánaán? Vagy aki a 8ból arra nem képes, hogy felálljon a két lábára mint egy ember az aluljáróban, az áldozat, de aki meccsen van, és kijön belőle a tehetelen dühe, (nem eléggé elítélhetően) akár gyalázkodás formájában is, az minden rossz oka? Látod itt a többiek érveket hoznak, te csak a magadát szajkózod. Nézd meg meg dávidka példáját. Itt nem arról van szó, hogy milyen minőségű a foci. Ez a szar többünknek az EGYETLEN fontos dolog. A közösség. És akinek kevese van, az ragaszkodik hozzá a legjobban. Én is ebben a kurva 8kerben dolgozom, napi 10 órát, vagy többet, és sokszor csak az tartja bennem a lelket, hogy ma péntek van, este megy a vonatom, és holnap lesz egy olyan napom, amikor ott, úgy, és azokkal élek ahol/ahogy/akikkel szeretnék! És biztos vagyok benne, hogy a legtöbb csapat ultrái is ilyenek. Épp ezért pedig lassan a legnagyobb riválosok ultráit is jobban tisztelem, mint a saját tribününket.

Ja és mivel pesten rohadok hétköznap, nagyon sok ligameccsre kimegyek, minden pesti csapatéra felváltva, attól függően, hogy melyik igérkezik érdekesnek. Hemi bácsi ide vagy oda, a kispesti tribünön fogható mocskolódással SEHOL nem találkoztam. Ha gondolkozni kellene, hogy oda, vagy a Bombázóba vigyek le egy gyereket, minden további nélkül az utóbbit választanám.

És sajnos nem igaz a cím. Mi pillanatnyilag "csak" ultrák vagyunk,akiknek nem kérdés, hogy hóbn, sárban, rossz időben is elmegyünk a klubunkért. A szabad emberek ti vagytok! :(

mészöly sámán · www.labdabiztos.blog.hu 2008.02.22. 13:45:31

Egy félreértést szeretnék eloszlatni. A szöveget nem én írtam. Balázs Gábor, ÉS, múltheti szám. Mindössze egy szerkesztett változatot közöltem belőle, amiből kihagytam a tudományos részeket. Politológus vagy szociológus lehet a szerző, szóval vannak benne kemény gondolatmenetek. Akit érdekel a teljes verzió, az a fenti linkre kattintva elolvashatja.
Nehéz ezt megfogalmazni, de ez az ultra-bunkó paraszt kérdés olyan, mint a világ összes fontosnak mondható dolga. Senkinek sincs teljesen igaza, de mindenki véleményével egyet lehet érteni. Ha jól fogalmaz.
Az ultra hasznos? Az. Szurkol, hangulatot teremt, szükség van rá. Egy működő közösség, amihez hasonlóban csak kevés embernek van része. Megszűnőben a mikroközösségek, vagy mik...
Az ultra bunkó? Meglehetősen. Mindenki tapasztalta már, vagy csak szimplán hallott róluk történeteket. Láttam "szurkolókat" a sorompónál álló autókat lehugyozni, úgy hogy a kocsiban emberek ültek. Kiszállni, nem szállt ki senki, de azt hiszem ez érthető...
Rengeteg történetet lehetne mesélni a mozgalom mellett és ellen.

rosseb · http://www.white-wolves.gportal.hu 2008.02.22. 13:52:49

sámán: hajlok arra, hogy a bunkó menüpontban felsoroltakat ne tekintsem ultrának. már csak azért sem, mert ők többet ártanak az ügynek, mint használnak. szerintem ez utóbbi a huligán kategóriába tartozik, aminek a mentalitása teljesen ellentéte az ultráénak. nyilván van olyan az utóbbi kategóriából, aki ultrának hívja magát, de azt hiszem, a cikket elolvasva és megértve látszik a különbség!

jó hétvégét mindenkinek!

csupi 2008.02.22. 15:37:27

Hát, nehéz dolog. Nem az kölünbözteti meg az ultrát a huligántól, h lehugyoz-e egy kocsit. És hozzáteszem, a klasszikus értelemben vett huligánra ugyanúgy sértés ez a definíció! Csak nyilván kevés az olyan ember, aki - jobban nem tudom megfogalmazni :-) - ortodox ultra vagy huligán. Sok a bunkó, aki hozzájuk csapódik, mert mégiscsak egy a cél. Aztán a bunkók már többen vannak, mint az "ortodoxok" és inkább utóbbi kezd hasonulni, és elbunkósodni. Ilyen ez a g*ci világ, nincs fekete és fehér...

De ultra kell. A klubok feladata lenne, hogy kordában tartsák őket, elkülönítsék és megvédjék a vendégeket. A digóknál is több ezer rendőr van egy szaros Milan-Cagliari-n, senkit nem zavar. Odabasznak néha, ez van. Az ultrák, ha okot látnak rá (lásd a lazionista srác lelövése), szétvernek ezt-azt, téma pár napig, aztán csókolom. Nálunk meg megy a rinya. Rinyáló nép vagyunk, ez inkább a baj!

THC 2008.02.22. 15:59:42

Garisson,neked igazából nem az ultrákkal van bajod,hanem a társadalom rendkivül sok kirekesztő tagjával.Te előitéletes vagy az ultrákkal.én meg a romákkal.....látod máris döntetlenre állunk.Pedig az ultrák még senkit nem vertek agyon a gyermekei szeme láttára,és nem velük vannak tele a börtönök hazánkban,nem az ultrák lopják el a falvakban élők disznóját. Te felháborodsz a rasszista ordibáláson én meg mondjuk a Bérkocsis utcában lakó Kolompárék családi "beszélgetésén" vagy a Blaha aluljáróban késelő purdén!
"Testvírem" elöször a saját házad táján sepregess,az Ultrákkal majd ráérsz akkor foglalkozni,ha nálatok is eljön Európa!

mocsing · http://nst.blog.hu 2008.02.22. 16:19:28

egy kurva nagy OFF:

Sámán, kérek egy posztot arról, hogy a játékostemetőként funkcionáló Vasas leigazolta minden idők talán legrosszabb Fradi-csatárát Jovánczai Zoltán személyében. mindenkinek, aki szereti.

köszönöm.

fmiki 2008.02.22. 21:59:56

THC: átcsapott a hullám a gáton... büszkén vállalod, hogy előítéletes vagy és utána levágsz egy nagyon gáz náci dumát. Nem Garison viszi a disznót, nem ő késel a blahán, nincs mit sepregetni. A te szemszögödből is látszania kéne, mennyivel értelmesebb, emberibb és normálisabb, amit és amiről ír. Valahogy le kéne már szakadnotok ezekről az ostoba rasszista dumákról... amik miatt a többi általánosító macskajancsi lenácizza a szurkereket.

Garison 2008.02.22. 23:41:46

Azért fmiki gondolatmente megynugtatott..
A magukat ultrának nevező töb diplomásoké nem nyugtat,de mást nemis vártam..
Sámán abban igazad van,h összetett kérdés,de ha te újságírónak vallod magad,az alap,h a rasszizmus csirája elen is tiltakozol.Ezt hiányolom a cikkből,mégha röviditett is.Marha nezéz ilyet írni,mert látod a több diplomások hogy értelmezték az írást.A média hülyít,őket meg elnyomják,pedig csak náci rigmusokat kiabálnak..Meg politizálnak úgy ahogy nem kéne..

Amúgy meg mind1 az egész,örülnénk,ha egy cigány gyerek rúgná magyar válogatott győztes gólját vmi fontos meccsen(volt ilyen 66ba:).Akkor csak teljesen hülyéknek jutna eszébe bármi rasszista duma

noti · http://foci.blog.fn.hu 2008.02.24. 17:35:11

Olvasgatva itt a hozzászólásokat, én jókat mosolygok. Például Garisonon. Több okból is.
Nem érti a média butítását. Leírtam a lényegét. Lejátszanak több száz meccset, rendbontás nélkül, de arról nem kapsz infót, de ha egy meccsen elcsattan egy pofon, azt hetekig hallgatod.
De hát nem is ez az igazi röhej Garisoban. Hihetetlen mód fel van háborodva a rasszizmuson, meg a kirekesztésen. Pláne azon, hogy egyesek egy-egy esetből kiindúlva a kollektív bűnösség elvén egy egész népcsoportot elítélnek, miközben ő egy-egy esetből kiindulva a kollektív bűnösség elvén egy egész csoportot elítél. Csak gratulálni tudok hozzá! Kedves Garison, egy kérdésre válaszolj nekem légyszíves! Ha szerinted az aki a börtönön sztatisztikákból és számtalan negatív példából ki indulva elítél egy társadalmi réteget, az primitív bunkó, egy aljas szemétláda, akkor te, aki néhány negatív példából kiindulva elítélsz egy egész réteget, válogatás nélkül, na akkor te mi vagy? Gondolom ugyanaz. Vagy esetleg te felsőbbrendűnek tartod magad? Valamiféle árjának, akinek joga van ahhoz, amihez az átlagembernek nincs?

Rasszizmus. Mit is jelent? Ugye nem azt, hogy a fehér ember utálja a feketét. Ha a fekete utálja és rekeszti ki a fehéret, az ugyanúgy rasszizmus. Hiszen a rasszizmus a külső rasszt jegyek alapján történő megkülönböztetést jelent. Miért írom ezt? A cigány nem ugyanúgy megkülönbözteti magát a nem cigánytól? Mit is jelent a roma szó? Ha jól emlékszem embert. Tehát a cigány szemében vannak a romák (emberek) és nem romák (nem emberek). Hol is kezdődik a rasszizmus?
Miért is van a cigányok közt olyan „törvény”, hogy ha valaki cigánytól lop az elítélendő, ha nem cigánytól lop az nem? Hol is kezdődik a rasszizmus?
És azt hiszem nem állok messze a valóságtól, ha azt írom, ha abban a bizonyos kocsiban nem Szögi Lajos tanár úr ül, hanem egy roma, akkor teljesen más a történet vége. Hol is kezdődik a rasszizmus?

Feltűnt itt a kommunikáció során egy kicsi levizellő ürge esete, példaként felhozva. Igazán kíváncsi lennék, hogy az a valaki által egyszer látott emberke mi alapján lett hirtelen ultraként beazonosítva? Nem ártana tudnia a tisztelt fröcsögőknek, hogy a stadionokban számos, egymástól eltérő mentalitású szurkolói irányzat van jelen. Mi alapján lett most hirtelen ez a hallomásból ismert fiatalember ultra? Mitől olyan biztos benne itt néhány ember, hogy az illető nem egy hool volt? Vagy esetleg egy casuals? Csak kérdem, kíváncsi vagyok rá. Mivel volt itt aki kifejezetten kikérte magának, hogy én azt mertem írni, nem igazán ismerős a stadionokban, feltételezem, ő pontosan tisztában van vele, hogy nem csak ultrák vannak. Vagy mégsem? Van egy olyan érzésem, hogy a „szakértő úrnak” elég hiányosak az ismeretei...
Szinte mérget mernék rá venni, hogy ha ez a bejegyzés a futballhuligánokra lett volna kihegyezve, akkor a pisilős srác ugyan így előkerült volna a kommentekben, de már mint huligán. Ha meg a casualsról lett volna szó, akkor meg hirtelen az lett volna...
Arról már nem is beszélve, hogy számtalan ember (köztük fiatalok) járnak ki meccsre, akik egyik irányzatnak sem képviselői, és van, hogy isznak és nagy hülyeséget csinálnak. Persze értem én, most épp az ultrákra kellett valami szörnyű példát találni, hát akkor most ultraként vettük elő. Igazából mindegy is ugye, csak lehessen fröcsögni. Ugye akkor nincs is olyan nagy különbség közted és az általad olyan nagyon elítélt emberek közt tisztelt Garison.

Garison 2008.02.25. 00:00:00

Na most akkor beleérző leszek a javából és úgy gondolkodom mint Ti
Noti akkor Te cigány is lehetnél,mert megkülönböztetsz,általánosítasz,olyan csoporthoz tartozol,akik ütik vágják a népet.Ja és segéylt is kaptok az államtól(kedvenc csapaitok sokba vannak a dolgozó népnek:)))
Most ahogy olvaslak,igazad van:felsőbbrendű vagyok hozzád képest..Bár csak egy főiskolai diplomám van,nektek itt kommentelő(hogy ne legyen általánosító)ultráknak meg több is(tán egyetemi is),de többnek érzem magam nálatok.
Nem kell elővenni az ultrákat amúgy,csak tény,h ebből ami Magyaroszágon van,nem él meg egy klub se:Csak azt mondtam, a szurkolói VISELKEDÉS(!!!)(nem a balhék,amit felkap a Kókusz meg a passzív),távol tart egy amúgy is baromi szük fieztőképes réteget a magyar focitól.Persze a gyenge játék is oka,de a balfékek is.Amúgy meg a balfék dumát vetéttek magatokra,szóval bocs minden balféktől!!!!

mtu 2008.02.25. 09:43:31

Szerintem, ha csinálnának egy reprezentatív közvéleménykutatást arról, hogy ki miért nem jár meccsre, valószínűleg nem az ultrák nyernének, hanem a színvonal. A gyenge foci sokkal több embert tart távol a stadionoktól, mint a balhézó huligánok, a káromkodó, füstölő ultrák.
Ennyi. Ha nem lenne az ultrák csapatszeretete, akkor valószínűleg még azzal a 30-50 emberrel is kevesebben járnának ki a mérkőzésekre.

noti · http://foci.blog.fn.hu 2008.02.25. 19:59:55

Kedves Garison!

Édesapám német, édesanyám szerb származású. A feleségem pedig anyai és apai ágon is szlovák származású. Ilyen családi háttérrel szívom magamba az idegen nemzetek elleni gyűlölködést. :)
Lehetnék akár cigány is. Így van. Viszont nem különböztetek meg, nem általánosítok, sőt, pont az általánosítgatás vagy éppen a kollektív bűnöség elve ellen ágálok.
Ahogy írtad is az egyik kommentedben, aki ír annak kötelessége csírájában elfojtani a rasszizmust, illetve fellépni ellene. Én meg hozzáteszem, MINDKÉT oldalon el kell fojtani! Még ha ez a kijelentésem nem is tetszik.
"Segélyt is kaptok az Államtól"
Hát nem tudom. Az Állam azért elég rendessen kiszállt már a fociból, de mindegy. Hogy sokba kerülne az dolgozóknak? Egy "apróságot" elfelejtesz. Nevezetesen, hogy az Állam igen szépen kaszál a fociból. Adót szed a játékosok fizetéséből, a jegybevételekből, a játékosok adás-vételéből, a tévéközvetítési díjjakból, a reklámszerződésekből, stb. Ez összeségében nem kevés milliárd, ami befelé megy az Államkasszába.
Látom viszont, hogy az előző hazzászólásomban is van egy-két gondolat amivel nem tudsz mit kezdeni, így azokról inkább bölcsen hallgatsz... :)

Garison 2008.02.25. 20:51:07

Kedves noti!

Kb most olyan a gondolatmentee,mint az egyezzünk ki döntetlenben a Gyalog Galoppban..
A romákkal kapcsolatos véleményed Téged minősít,aki ezt érti,és tudja mi az igaz,annak nincs mit magyarázni..Aki meg egyetért Veled,annak kivánom,h világosodjon meg..Igazából én nem tom nektek megmagyarázni,miért gáz a cigányellenesség,majd rájöttök,h ezzel nem megy előrbb az ország.Bizony a velem egykorú romák mr nem itt melóznak,hanem külföldön..éppúgy mint a nem romák..Persze ez nem hír,csak ha vki csoportoson megy ki rejtélyes okokból egy nagyobb család..
De ez nem ide tartozik..
Kár,h elértünk

aranyhaj.blogspot.com 2008.02.25. 21:25:13


"Erről gyakorlatilag semmit nem hallunk az RTL-en, vagy a TV2-n."

Gyakran mutatnak mást a csatornák, mint az igazságot, mert könnyű manipulálni vele: egy-egy (ritka) agresszív pillanatot kiemelni, a sok békésről "megfeledkezni". Az tudja igazán, hogy mi történik, aki jelen van személyesen!

aranyhaj.blogspot.com

rosseb · http://www.white-wolves.gportal.hu 2008.02.26. 10:30:32

Garison, aki többre tartod magad nálunk, és felsőbbrendűnek érzed magad másokhoz képest:

A tegnapi sportban olvastam, hogy szombaton a kispesti tribün egész meccsen Aczél fél éve halott anyját gyalázta. Ezzel ti erkölcsi vagy anyagi elismerést akartatok a klubbotoknak szerezni? Vagy így akartátok igazolni, hogy, jöhetnek a családok? Hisz már nincsenek benn Kispesten az ultrák, velük mi fociztunk éppen akkor Szombathelyen:
szurkolokkupaja.extra.hu/

the real 2008.02.26. 11:16:42

Kezd meghalni ez a blog?

rosseb 2008.02.26. 11:25:55

ááá, hiszen ELKEZDŐDÖTT A BAJNOKSÁG!!!! :)

the real 2008.02.26. 12:34:57

Nektek még nem is :)
De mostanában már csak Sámán ír egy-két bejegyzést, az utolsót 5 napja :(

zombi tibi 2008.02.26. 13:04:02

nem-nem. élünk. csak nem virulunk.
sámán jól megérdemelt sítúráját tölti.
gyula barátunk a héten remélhetőleg ismét rittyent vmit.
sandro is mintha.
toni poszter ausztriában rekedt, és nem tudott bohócligát elemezni.
zombi vírusokkal csatázott/zik. de lehet, hogy túléli/lem.

kistelekisen: úgy döntött a tulajdonosi tanács, hogy 40 komment alatt nem kezdhetünk új posztba :)

Garison 2008.02.26. 22:22:39

rosseb te aztán jól félreértettél..
Nem szurkolok a Kispestnek,anynir írtam talán ott felfogták,h a bunkók elriasztják a fizetőképes tömeget.Ettől már Honvédos vagyok?Tán még minisztériumi alkalmazott is?Egyre felsőbbrendűnek érzem magam:))Különben tényleg tornázod az önbizalmam fölfelé:))
Azt meg mindig nem értem,miért tartasz ultra ellenesnek,örülök,h Kispesten kitiltottak néhány hülyét,ez nem jelenti,h örülök azoknak a priimitivnek,akik az ellenfél edzőjét szídják!!

Amúgy tényleg kéne vmi jó írás már,hiányzik:))

dr. Wilbur Swain 2008.02.27. 08:23:35

már csak négy komment kell, és jön az új post :)

THC 2008.02.28. 17:58:20

Akkor posztoljunk,mert már alig várom,hogy az intelligens roma srác megmondja nekünk,hogy miért is vagyunk hülyék mi meccsrejáró szélsőséges, rasszista,kirekesztő,embertelen Ultrák:-)))))

rosseb · http://www.white-wolves.gportal.hu 2008.02.29. 09:38:45

Idezet a drukkerkocsmabol:
A tegnapi meccsrõl:

"1. Aki látta az tudja, hogy mi történt, aki meg nem annak meg szerintem elég, hogy 1:0-ra nyertünk egy viszonylag élvezetes elsõ és egy borzalmas második félidõ után, de összességében talán megérdemelten.

2. Ez volt a fiam elsõ bajnoki mérkõzése amit élõben a helyszínen nézett végig ezzel kapcsolatban írnék pár szót:

Kicsit késtünk, így már ment a meccs mikor helyet tudtunk foglalni a fedett lelátó D szektorában, de még be sem értünk a fiamnak már tátva maradt a szája a látványtól és az RBD-sek hangjától, dobjától, már a kapuban megjegyezte, hogy "Apa ez nem olyan meccs, mint amit eddíg néztünk" (Az edzõmeccseken kint voltunk, hogy felkészítsem a fõmûsorra). Majd miután már ültünk a fiam többször rázendített a HAJRÁ FEHÉRVÁR, HAJRÁ VIDI rigmusokra, amit nagyon élvezett, fõleg mikor egy csendesebb idõszakban elkiabálta magát, majd a szemben lévõ RBD-s csapat a fiam kiabálása után rázendített, fiam meg volt gyõzõdve, hogy neki kontráznak (-tok) ezálltal még nagyobb lett számára az élmény, sõt még engem is folyamatosan buzdított, hogy "Apa te is kiabáld már a HAJRÁ VIDIT!":-) - nem vagyok egy hangos szurkoló:-)

Na a lényeg, köszönöm mindenkinek aki ott volt (csapat, RBD, és az összes szurkoló) és kisebb, nagyobb szerepet játszott abban, hogy a fiamnak olyan mély és pozitív benyomást okozott élete elsõ bajnoki mérkõzése, hogy éjjel álmában többször felkiabált, hogy "HAJRÁ" és már most várja a következõ meccset! "

ezzel szemben kinn voltam a kispest-reac ligameccsen szerdán, ahol a családi szektor megint kitett magáért anyázásban. miközben apuka, anyuka, kislány, mégkisebb fiú ott áltak mellettem, és a gyerekek (főleg a lány) végig azért faggatták az apjukat, hogy miért nincsenek akik szurkolnak a kispestnek, és hogy ők szurkolhatna e ha nagyok lesznek?

és most nem azon van a hangsúly, hogy kispest, fehérvár, vagy akármelyik csapat, hanem a jelenségről.

noti · http://foci.blog.fn.hu 2008.03.15. 17:34:52

Rosseb!

Te ehhez nem értesz! Légyszíves hagyd abba! Garison megmondta -és neki diplomája is van, ahogy azt igyekszik minden második kommentjében kihangsúlyozni-, hogy a szurkoló az csak és kizárólag primitív bunkó alkesz lehet, akik miatt nem mernek meccsre menni a családok.
Tessék most már felfogni végre!
Ha egyszer megmondta -és neki diplomája is van!-, akkor az meg lett mondva! Abetyárúristenit neki már! :D
süti beállítások módosítása