HTML

Címkék

abszurd (12) ahülye (48) átigazolás (26) beharangozó (272) bohócliga (358) championship (12) debrecen (33) détáridöme (14) diósgyőr (16) dzsudzsák (28) eb (37) egervári (22) fc fehérvár (15) feltámadás (57) fradi (54) gera (21) győr (17) haladás (13) hemi bácsi (11) hercegfalvi (10) hét magyarja (22) hónap magyarja (10) honvéd (49) hülyebíró (12) huszti (14) jhn (32) kaposvár (11) keleti csoport (19) kisteleki (12) koman (10) kommentverseny (44) kupaellenfél (20) kupatipp (15) loki (13) magyar (141) mezey (11) mlsz (38) mtk (19) nb2 (87) németh krisztián (16) nemzetisport (13) nyugaticsoport (59) önérzetes (33) összefoglaló (110) reac (12) sör (11) statisztika (14) szavazás (11) szurker (32) tippjáték (229) tippmix peti (11) torghelle (15) tőzsér (12) u20 (15) utánpótlás (15) ute (19) válogatott (168) várhidi (15) vasas (21) vendégszerző (21) videó (87) videoton (15) visszatekintő (10) Címkefelhő

Friss topikok

  • Stefan Derrick: Nagyrészt egyetértek a fentiekkel. Szerintem akkor lett volna időszerű ennek a bevezetése, ha max.... (2022.03.11. 15:03) VBK
  • kétballáb: Imádtam a tippjátékot, néha még most is olvasgatom a régi bejegyzéseket. Szép volt, jó volt, szíve... (2021.11.20. 13:34) Sarokba állítva
  • LaFire: Csatlakozom Brute-hoz :) (2020.11.11. 22:35) Nemzetközi edzőmeccs ( BL főtábla 1. forduló)

Licenc

Creative Commons Licenc

Kapufára feszített világháló (5.)

2011.05.14. 20:56 Futó Lada

Nem is olyan rég -  2009 augusztusában - foglalkozott a Labdabiztos blog, az NB1-es klubjaink weboldalaival. Pályagondnok úr billentyűzetén megszületett 4 részes tényfeltáró sorozat itt, az alábbi linkeken érhető el, ajánlott olvasmány annak aki esetleg kihagyta, hiszen ez képezi jelen cikkünk origóját is.

Kapcsolódó tartalom:
  • Kapufára feszített világháló - 1. rész (Bp. Honvéd, FTC, MTK, Újpest)
  • Kapufára feszített világháló - 2. rész (Vasas, DVSC, Győr, Kaposvár)
  • Kapufára feszített világháló - 3. rész (Kecskemét, Diósgyőr, Nyíregyháza, Paks)
  • Kapufára feszített világháló - 4. rész (Pápa, Haladás, ZTE, Videoton)

Az azóta eltelt bő másfél év alatt hatalmasat fejlődött a netes kultúra. Egyfelől eszközök terén,mert lassan a boltban is kapunk mobil netet a 10 dkg parizer mellé, másfelől alkalmazások terén is,  hisz például  a facebook és a twitter egészen új  irányt nyitottak a közösségi kapcsolattartás frontján. Az új MLSZ idei  fórumán is kiemelt helyen szerepelt a labdarúgás és a média kapcsolata, így adta tehát magát a lehetőség, hogy szemügyre vegyük változott-e valami a 2009-es állapotokhoz képest.

Első gondolatként egy 10 kritériumból álló listát értékeltem volna ki, és ez alapján kaptak volna a csapatok pontszámot. Nosza neki is veselkedtem, ámde a 4. oldal megtekintése után, már éreztem, hogy ezt kellő mennyiségű sör nélkül nem lehet végigcsinálni, viszont a szükséges mennyiség elfogyasztása után meg már képtelenség. A helyzet valóban súlyos, de nem teljesen reménytelen, mert végeztem egy gyors összevetést a BL legjobb 8 közé jutott csapatainak honlapjával, és igazából attól sem kell elájulni ami ott volt. Igen, elgondolkodtam rajta, hogy lehet, hogy az én elvárásaim nagyok egy ilyen apróságnak tűnő részlettel kapcsolatban, mert a focinak nem a php-ról és javascript-ről kell szólnia, de mindjárt ezt mindenki maga is eldöntheti. Szakmai szempontokba nem is igazán mennék most bele - lévén, hogy jómagam is csak lelkes amatőrként állok a témához, - de próbáljuk józan paraszti észjárás mentén megközelíteni a dolgot.

"A szurkolók voltak a 12. ember a pályán " - hallani gyakran ezt a mondást, utalván arra, hogy a fanatikus szurkolók olyan atmoszférát teremtettek a stadionban, hogy valósággal belehajszolták a csapatot a jobb eredménybe. ( Sok csapatnál a 12-es mezt ki sem adják egy játékosnak sem, az szimbolikusan a közönségé.) Márpedig ha ez így van, akkor a szurkoló joggal várhatja el, hogy a klub a honlapon is csapattagként kezelje őt. Az, hogy a csapattak kapcsolatban naprakész híreket lehet megtudni, az az első lépés ezen az úton. Szintén elvárható szerintem, hogy áttekinthető legyen az adott oldal, hogy adott esetben könnyen, gyorsan lehessen tájékozódni egy soron következő mérkőzés időpontjáról, egy előző mérkőzés eredményéről.  "Puskásék idejében nemhogy internet nem volt, de még újság is csak ritkán, mégis tele volt a stadion." Igen, ez teljesen igaz, de akkor azért egy-egy mérkőzés társadalmi esemény volt, napokig téma volt a gyárban / közértben / kocsmában a hétvégén történt esemény. Manapság a néző is kevesebb, a törzsközönségen felül a többiek néha csak ezért mennek ki egy-egy meccsre, mert " a haver elhívott, aztán régen találkoztunk már". ( Ha szabad most az egyszer még jogdíj nélkül idéznem a múltkor hallottakat : " A meccs lassan nem más, mint egy kocsma , ahol belépőt kell fizetni. Megszokásból, meg a haverok miatt járunk ki, találkozunk, beszélgetünk, büfénél iszunk egy sört, a háttérben meg megy a meccs...Hangulata van.") Nos ilyen esetekben jól jöhet, ha az ember gyorsan meg tudja nézni, hogy mikor is kell ráérnie. Ugyanígy elvárható egy fórum, ahol - mint egy virtuális kocsmában - meg lehet vitatni a csapattal kapcsolatos eseményeket akár az ország két átellenes végéből is, vagy néhány hivatkozás azon közösségi oldalak elérhetőségével, ahol csatlakozni lehet a csapat szurkolói alkotta képzeletbeli családhoz, erősítve az együvé tartozás érzését.

De egy weboldal nem csak a saját rajongóknak készül, hanem bizony a "többieknek" is. A többiek, az jelen esetben jelentheti az ellenfél szurkolóit, akik jó ha tudnak tájékozódni a jegyárakról, a jegyvásárlás módjáról, vagy éppen a stadion hollétéről, annak megközelíthetőségéről. A többiek, az jelen esetben jelentheti a semleges szurkolókat is, akik saját kíváncsiságuktól vezérelve jönnek, mert keresnek egy játékost, esetleg meg akarják nézni, hogy is néz ki a fizimiskája a  népsportban agyonsztárolt csatárnak, a klub történetére kíváncsiak - ha már egyszer most jutott fel / esett ki / lett bajnok először az ő csapatuknak a ligájában szereplő egyesület. A többiek, az jelen esetben jelenthet külföldi érdeklődőket. Lehet például a kazah labdabiztos rendkívül lelkiismeretes Csernüj Lotosz nevű szerkesztőségi tagja is, aki az idei EL-ben nekik kisorsolt magyar csapatról gyűjtene anyagot, és bár az elmúlt 5 évben mindig jutott magyar csapat, így már lassan beszél is magyarul, de azért nem ártana, ha angolul is találna némi információt, ezáltal részletesebben tájékoztatva a kazah labdarúgás szerelmeseit a rájuk váró megmérettetésről. ( Kevés szánalmasabb dolog van szerintem, mint amikor az "English" feliratra vagy a brit zászlóra kattintva bejön a menü angolul, majd innentől a hírek rovat még angol ugyan de kb. 3 hónap a lemaradása, a többi pontban pedig ugyanúgy magyarul jelennek meg az oldalak, mint ha nem is váltottam volna át. )

Szerintem alap dolgokról volt eddig szó, és ezt azért mint minimális elvárást teljesítik is a hazai csapatok - több kevesebb sikerrel. Van ahol az egyszerűség jegyében megvan mindez - kivéve az utolsó pontot az angol verziót - és itt meg is áll az egész. Van ahol a weboldalon is a "Hajrá, mindent bele" elv érvényesül, és tényleg mindent megtudhatsz a csapatról, de olyan bonyolult menürendszer után, mintha akármelyik szolgáltató ügyfélszolgálatát hívtad volna - és igen, néha még ugyanúgy zenét is kell hallgatnod, midi minőségben , kikapcsolhatatlanul. A nagyobb portálok sportrovatainak-, és sporthíreknek a "beágyazása"  egy csapat saját oldalába, az legalább akkora barbárság, mint google-hirdetésekkel telezsúfolni, vagy berakni egy sportfogadással foglalkozó oldal teljes heti meccslistáját minden oldal aljára (van ilyen a magyar nb1-es csapat!). Vannak még kocka fejjel elvárt dolgok, mint például, hogy az oldal fejléce ne a lap közepén legyen, vagy, hogy a fejlécre kattintva visszakerüljünk a kezdő oldalra. Kényelmi dolgok ezek, lehet nélkülük is élni, de valahogy profizmust, odafigyelést mutat a meglétük.

Tegyük fel, hogy teljesül a minimum. Szép, egyszerű, ugyanakkor informatív az oldal, áttekinthető, külön "statisztikák" menüpont, hogy a számok bűvöletében élő látogatók
is kedvükre csemegézhessenek visszamenőleges adatokból, és megfelelő adatok kinyerése után bizonyíthassák saját elméletük jogosságát a következő meccsre vonatkozó "országos 1-es" témakörében. Oké, rendben. De akkor próbáljuk túllépni saját árnyékunkat, és elébe menni a dolgoknak. A meccsekről nem csak szöveges összefoglaló, hanem rövid video is ? Online áruház, ahol a csapattal kapcsolatos szuveníreket lehet megvásárolni ? Interneten keresztüli jegyvásárlás ? SMS-ben jegyvásárlás ? Egy egyszerű - a moziban is használt - alkalmazás segítségével valós időben látom milyen helyek vannak még szabadon a stadionban ?  Nos igen, akár ezek is szerepelhetnek. Egyik sem a valóságtól elrugaszkodott futurisztikus felvetés, hiszen - igaz más területeken - de napjainkban egyre gyakrabban használt,  dolgokról van szó.
Persze hazai viszonylatban  használják már néhol az itt felsorolt elemeket . Ha most felsorolhatok egy-két esetet, akkor a Honvéd webshopját hoznám példának, vagy a Videoton és a ZTE oldalán levő video-összefoglalókat, amik ráadásul a meccs vége után pár órával már elérhetőek. ( Bár a Vidinél ha több összefoglalót néz meg az ember, akkor a vége felé már kicsit aggasztó, hogy a készítőnek csak a dél-afrikai VB bevezetett szuper-lassítás az egyetlen létező effekt a video-szerkesztő programban, de egy-egy meccs vonatkozásában kifejezetten élvezetes és egyedi.) Sőt az újdonsült bajnok-csapatnál van lehetőség jegyvásárlásra is, - igaz egy kifelé mutató linken keresztül ugyan, de megoldott a kérdés. Ha egy helyen már sikerült, és megvalósítható, akkor valószínűleg mindenütt menni fog, csak pénz kérdése az egész. Ezzel el is jutottunk valószínűleg a végkövetkeztetéséhez is a kis okfejtésünknek, hiszen ugyanoda lyukadtunk ki, mint a pályákkal / stadionokkal kapcsolatban, nevezetesen : hiába lenne megvalósítható minden egy közepes képességű délszláv légiós éves fizetéséből, 10-ből 8 klub inkább utóbbi mellett dönt, mert a futballhoz csak a labda- és a labdarúgó kapcsolódik szorosan, erre kell költeni igazán, minden más csak a ráadás.

Most, hogy már sikeresen elpuffogtattunk mi is néhány közhelyet, és vélhetően sikeresen túlmisztifikáltam egy - a mai futball témaköréhez egyre szorosabban tartozó - apró "kiegészítőt", ami azért természetesen sosem lehet fontosabb magánál a futballnál, csak kiegészíti azt, nos itt az idő, hogy visszatérjünk a kiindulási ponthoz, és konkrétumokkal felvértezve is jelezzük meglátásainkat, hogy a m. tisztelt Olvasók között fellelhető klubtulajdonosok a fejükhöz kapva "Vazz, és tényleg! Na gyerünk!" felkiáltással tárcsázhassák a webmester az esetleg szükséges módosításokért, vagy a célprémium odaítélése végett...de az már csak a "Kapufára feszített világháló (6.) " című posztunkban fog következni, amikor is kellő mennyiségű sörrel felvértezve, a hazai bajnokság 1-4 helyén végzett csapatoknál teszünk virtuális látogatást.

1 komment

Címkék: honlap világháló sportmarketing

A bejegyzés trackback címe:

https://labdabiztos.blog.hu/api/trackback/id/tr112871934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Géza 2011.05.16. 10:35:58

Sajnos nem latom a klubtulajdonosok kommentjeit, pedig par koszono szo jogos lenne. Reszemrol koszi, sok kitartast a 6. reszhez. :)
süti beállítások módosítása