Volt a hír nem is olyan rég, hogy idén 40 éves az internet. 1969, a holdra szállás és a csehek elleni 1-4 éve. Amikor itthon ment a cidri, hogy nem leszünk kint a nyugatnémet (még ilyen is volt) vébén, addig az óceán túlpartján kitalálják a világhálót. Mennyi minden megváltozott azóta. Ha érdekel a hétvégi Zete-Kaposvár végeredménye, akkor megnézem a livescore-on és nem várom meg a vasárnapot, majd szaladok elsőként az újságoshoz egy sportér. Rohanó világ.
Mai vendégszerzőnk szakmáját tekintve sportmanager. Pályagondnok önálló (szakmai) oldalt vezet a témában, és innen az ötlet: felkértük írjon hozzánk is a magyarfoci lehetőségeiről, helyzetéről, marketingpotenciáljáról. Némi egyeztetés után abban maradtunk, hogy a tizenhat első osztályú egyesület honlapját nézi végig és egy négy részes sorozatban elmondja véleményét róluk. Első körben négy nagy budapesti klub kerül terítékre. Lássuk mennyire tört be a 21. század a honi futballszcénába.
NB1 Online
A sportklubok internetes kommunikációjának fő stratégiai eszköze a hivatalos honlap. A 16 NB1-es futballklubot áttekintő sorozat első része következik.
A szurkoló - és egyéb érdeklődő - normál esetben a klub saját honlapját tekinti elsőszámú hírforrásnak. Az alapfunkciók - hírek, információk szöveges közlése - az évek során kibővültek egyéb kapcsolt szolgáltató funkciókkal is. Ilyen lehet például egy online shop, közösségépítés, vagy multimédiatár beépítése az igényesebb kiszolgálás érdekében. Ezek ma már kötelezően elvárt követelmények egy XXI. századi futballklub hivatalos honlapjával szemben. Mivel azonban Magyarországon vagyunk sejthető, hogy ez mégsem annyira evidens, és a 16 csapat jó része igencsak le van maradva ezen a területen (is). Ez a hipotézisem, a sorozat végére pedig kiderül, hogy meglepetés ér, vagy helytállóak voltak gondolataim. Adalék így előre, hogy egy igényesebb honlap egy futballista havi fizetéséből kijön, ezért sem értem a magyar futball (sport) botladozását a hivatalos honlapok tekintetében.
Az értékelésről: nem alkalmazok semmiféle mérőrendszert, pusztán szubjektíve leírom a honlapokat. Pozitívumok-negatívumok, mi az ami hiányzik. Lássuk!
Budapest Honvéd FC - www.honvedfc.hu
A Budapest Honvéd hivatalos oldala szinte azonnal pozitív meglepetéssel szolgált! A belépő oldalon egyértelműen kommunikálják: a klub a születésnapját ünnepli és gálamérkőzés lesz a görög Panathinaikosz ellenében. A főoldalra érve tartalmas, igényes, rendezett honlap fogad minket. A klub alapinformációit (történet, legendák, felnőtt csapat, utánpótlás stb.) könnyen elérhetjük a menüpontokból, a jegy és bérlettel kapcsolatos, illetve az egyéb plusz információkat szintén. A legszembetűnőbb talán a Honvéd TV (egy ilyen típusú honlapnál szinte alapkövetelmény a multimédia), a szöveges online közvetítés, és a szurkolók megjelenése a honlapon. Zseniális ötletnek tartom például a most futó Miss Centenárium szurkolói szépségversenyt, ahol az induló versenyzőkre szavazni is lehet. (Mellesleg én Varga Nórit és Sebák Nikolettet ajánlom.) Ezen kívül a hét képe rovatba be lehet küldeni a kedvenc Honvéddal kapcsolatos szurkolói fotókat. Jelenleg például egy aranyos kisbaba mosolyog ránk a képről Honvéd pólóban. A klub utánpótlás akadémiája szintén elérhető a főoldalról. Ami tetszett még, az épp soron következő mérkőzés láthatóan erőteljes kommunikálása. Negatívumként értékelem - bár van, csak fejlesztés alatt, azonban az idénynyitóra elkészülhetett volna… - az online shop hiányát, és a hivatalos szurkolói fórumot sem találtam. Kis kiegészítés: felfedeztem olyat, hogy szurkolói koordinátor, akivel kapcsolatba lépve, kérdéseket tehet fel a vezetőségnek minden Honvéd-szurkoló. Remek „offline” ötlet!
FTC - www.ftc.hu
A zöld-fehérek hivatalos oldala immáron évek óta ugyanazzal a belépő oldallal kezdődik. Egyrészt feltekert hangszóróval kicsit zavaró és idegesítő lehet, másrészt amúgy is unalmas már, tanulhatnának például a Honvédtől, hogyan kell belépő oldalt jól használni, vagy akkor inkább ne legyen. A főoldalra jutva elképesztő látvány fogad. De ne szaladjunk előre még, ugyanis felugrik egy ablakocska, ami a Fradival kapcsolatos menetrendet ismerteti „Fradi Hét” címmel. Csúnya, csúnya bizony. Az pedig, hogy Google hirdetések vannak benne, egészen elképesztő. Tehát nézzük a főoldalt. Hűha! Most kéne valahogy elemeznem, de egyszerűen képtelen vagyok rá. Ez egy orbitális webszemét leginkább. Google és egyéb reklámokkal, értelmes tagolás nélkül. Az elkeserítő, hogy az alul lévő statisztika szerint már 122 millió látogatást élt meg az oldal. Tehát az ftc.hu legalább ennyiszer nem tudta igényesen (ki)szolgálni a látogatóit, ami hatalmas hiba! Így úsznak el a potenciális fogyasztók, még szerencse, hogy a sportfogyasztókra ez kevésbé jellemző - valamennyire azért mégis. Olyan az egész, mintha informatika órán egy vicces kedvében lévő tizenéves, összekócolta volna a haverja blogjának forráskódjait.
Elnézést, de a Fradin tovább is lépek, mert ez értékelhetetlen. Főként, ha Közép-Európa egyik legtradicionálisabb futball-, és sportklubjáról beszélünk.
MTK - www.mtkhungaria.hu
Hát, az MTK hivatalos oldalától sem ájultam el első ránézésre. A belépőoldalon szintén zene szól, ám legalább itt van lehetőség kikapcsolni, illetve nem akkora „bummal” kezdődik. Tetszett amúgy, hogy a hivatalos mez volt a kép egyik kiegészítője, amin öles betűkkel hirdetik, hogy itt bizony Sándor Károly Futballakadémia van. Bár azt fejtse meg nekem valaki, hogy milyen grafikus hozta össze a kupa egyik felét a mezzel, mert ha jobban leragad az ember a képnél, akkor irtó ronda. A főoldalra érve ez is egy blogra hasonlít inkább, mint hivatalos klubhonlapra. A fejléc tetszetős, én mindig is szerettem, ha valamilyen módon be van építve a sportoló (pl. jégkorong esetében ez iszonyatosan jól néz ki). Az MTK egyik fő profilja az utánpótlás nevelés. Ennek megfelelően nem meglepő, hogy a honlapon fő helyen vannak az ezzel kapcsolatos hírek, banner az akadémiához, illetve olyan banner, hogy: „Jelentkezz csapatainkba!”. Az MTK-drukker írhat e-mailt kedvenceinek. Ez egy jó dolog amúgy, mint ahogy a hírlevélre való feliratkozás és a szurkolói fórum is. Utóbbinak csak egy hibája van: nincsen beépítve a hivatalos honlapba. Shopot nem találtam. (Itt jegyezném meg, hogy Pályagondnok nem tesztelte a reklámozott funkciókat, viszont végh hanta tapasztalata szerint az MTK-nál felkínált lehetőségek egy része évek óta nem működik. - szerk v.h.)
Újpest FC - www.ujpestfc.hu
Az Újpest FC Online a piros-feketékéhez hasonlóan már egy színvonalasabb hivatalos honlap. Üdvözlő oldal nincsen, azonnal a főoldalra jutunk. A lila-fehérek nem lacafacáztak: a fejléc megoldásából egyértelműen látszik, kik szponzorálják őket. Ez egy jó megoldás, a szponzorok kommunikálásának a honlapon többféle módja lehet - az én ötleteimet nem lövöm el szakmai okokból :). A menü teljesen rendben van, egyedül az első menüpontnál - „Hírek” - érzem, hogy túlzsúfolt. Ami rendkívül tetszett, az igényes shop - nem csak mutatóba, hanem rendelés lehetőségével is. Újdonság volt számomra az úgynevezett Lila Klub, ami egy országos hálózat, és kedvezményeket biztosít a bérlet, illetve tagsági kártya tulajdonosoknak. Na igen, talán ez az, amit profinak nevezünk. Jó kezdeményezés! A shopot és a Lila Klubot is egyaránt elérhetjük menüből és bannerről. A soron következő mérkőzések grafikai megoldása jó - mégsem egy megjelenő popup ablak… -, olyasmi látványt nyújt, mint egy stadion régi óriáskivetítője. A teljes program, a hírarchívum, a Bánka Kristóf Alapítvány is banneres megoldást kap. A fórum pedig elérhető, ráadásul végre saját. Összességében nagyon jó az Újpest FC honlap. Sőt!
Ez volt tehát az első négy futballklub a sorozatban. Az Újpest FC honlapja egyértelmű győztese ennek a körnek, a Budapest Honvéd oldala szintén színvonalas. A kék-fehéreké egy átlagos természetjáró kör információs oldalához hasonlít, a Fradi-hivatalos pedig egy webszemét. A következő részben a Vasas, a DVSC, a Győri ETO, és a Kaposvári Rákóczi FC oldalával ismerkedünk.