HTML

Címkék

abszurd (12) ahülye (48) átigazolás (26) beharangozó (272) bohócliga (358) championship (12) debrecen (33) détáridöme (14) diósgyőr (16) dzsudzsák (28) eb (37) egervári (22) fc fehérvár (15) feltámadás (57) fradi (54) gera (21) győr (17) haladás (13) hemi bácsi (11) hercegfalvi (10) hét magyarja (22) hónap magyarja (10) honvéd (49) hülyebíró (12) huszti (14) jhn (32) kaposvár (11) keleti csoport (19) kisteleki (12) koman (10) kommentverseny (44) kupaellenfél (20) kupatipp (15) loki (13) magyar (141) mezey (11) mlsz (38) mtk (19) nb2 (87) németh krisztián (16) nemzetisport (13) nyugaticsoport (59) önérzetes (33) összefoglaló (110) reac (12) sör (11) statisztika (14) szavazás (11) szurker (32) tippjáték (229) tippmix peti (11) torghelle (15) tőzsér (12) u20 (15) utánpótlás (15) ute (19) válogatott (168) várhidi (15) vasas (21) vendégszerző (21) videó (87) videoton (15) visszatekintő (10) Címkefelhő

Friss topikok

  • Stefan Derrick: Nagyrészt egyetértek a fentiekkel. Szerintem akkor lett volna időszerű ennek a bevezetése, ha max.... (2022.03.11. 15:03) VBK
  • kétballáb: Imádtam a tippjátékot, néha még most is olvasgatom a régi bejegyzéseket. Szép volt, jó volt, szíve... (2021.11.20. 13:34) Sarokba állítva
  • LaFire: Csatlakozom Brute-hoz :) (2020.11.11. 22:35) Nemzetközi edzőmeccs ( BL főtábla 1. forduló)

Licenc

Creative Commons Licenc

Jog, vagy jóérzés?

2009.11.09. 11:15 végh hanta

A hétvégi Haladás-Nyíregyháza mérkőzés egy érdekes, és precedensértékű esettel szolgált. Történt pedig, hogy a 70. percben Simon Attila összeesett a pályán, nem mozdult, ápolni kellett. A kötelezően jelen lévő mentőautó beviharzott, és a mentőorvos tette, amit ilyenkor tenni kell.

Eközben egy, a lelátón ülő kardiológus orvos "szolgálatba helyezte" magát, és elindult a pálya felé, hátha valami komolyabb probléma van. Leszaladt a kerítésig, átdobta magát rajta, elmondta az ott posztoló biztonsági őrnek, hogy mi is a szakmája, majd megdöbbent, mikor a szekurtis visszatuszkolta a lelátóra.

Utóbb kiderült, Simon Attilán egy korábbi összefejelés utóhatása jött ki, állapota rendben, utolsó hírek szerint kórházban vizsgálják. Rutinszerűen.

Nézzük a két oldal álláspontját:

  • az orvos, esküjének megfelelően kívánt eljárni, mikor meglátta a balesetet;
  • a biztonsági őr, betartva a szabályokat, megakadályozott egy nézőt, aki a játéktérre kísérelt meg bejutni.

Ilyenkor mi a helyet? Egyértelmű, hogy a jog a biztonsági őr oldalán áll, miközben az emberi jóérzés a doktor úrén.

Bízunk benne, hogy a Haladás nem kap büntetést - szurkolói viselkedése miatt.

82 komment

Címkék: kínzó kérdés haladás simon attila

A bejegyzés trackback címe:

https://labdabiztos.blog.hu/api/trackback/id/tr561511109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mocsing · http://nst.blog.hu 2009.11.09. 11:25:59

én sem engedtem volna be a b.őr helyében, kicsit félreérthető precedens lett volna, ha mindenkinek a legközelebbi kopasznak kell mondania vmit, és a pályán is lehet.

az a remény, h a Hali ne kapjon semmilyen büntetést, jogos, azonban a rend, fegyelem, anyámkínja jegyében ezen se lepődnék meg.

KÁJZERSZÓZE 2009.11.09. 11:43:33

@mocsing: nem értek egyet veled. és ha meghal akkor mi van? ha utána lefocizzák az ügyet és kiderül hogy meg is menthették volna?

nem. a dokinál gondolom legalább egy személyi volt. ha abból nem is látszik hogy orvos és nem jogász mondjuk, elég lett volna arra, hogy ne okozzon galibát. A dokinak pirospont, az őr meg hát.... hülye volt ehhez. De akkor szóljon a főrendezőnek vagy akárkinek.

ez így nagyon rossz vicc. élettel, egészséggel nem játszunk.

sala 2009.11.09. 12:12:40

Szerintem sem szabad ilyenkor automatikusan beengedni (mi van ha ilyenkor berohan egy csomó önjelölt őrült?), de rögtön szólni kellett volna a mentősöknek, hogy van kardiológus is a pálya szélén.

Mérgező Hulladék 2009.11.09. 13:37:49

Milyen jó lenne, ha ilyen esetben nem az jutna rögtön a rendező eszébe, hogy már megint egy pályára ugráló huligán.
Milyen jó lenne, ha ilyen esetben a lelátón ülő kardiológus nyugodt szívvel gondolhatná, hogy nincs rá szükség, jó kezekben van a szerencsétlen játékos.
De ez nem az az ország - legalábbis nem az a kor.

Bauxit 2009.11.09. 13:44:35

Azért van a csapatorvos, meg a mentők.
Az orvos egyebkent se tudott volna sok mindent csinalni, a mentos is kepes felallitani egy diagnozist.
Szerencsere nagyobb volt az ijedtseg mint a baj.

szerintem az lett volna a helyes, h ha a szekuritis szol a bemondonak, h mindenki maradjon a helyen, az ur orvos, es bekiseri a jatekoshoz.

betépett felhasználó 2009.11.09. 14:21:43

mi a francert kell ilyen kenyes szituban osszeesni?

a focista a hunyo!

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.09. 14:33:06

A helyénvaló eljárás nyilván az lett volna, hogy doki marad a kerítésnél, őr rádióz, vagy máshogyan tudatja a mentő- vagy a csapatorvossal, hogy itt egy kardiológus, oszt ha kérik, beengedi.

Egyébként az orvos nem nagyon tehet másként, bár látván, hogy van illetékes orvos beteg mellett tán kissé túlbuzgás volt, de inkább, mint semmit sem csinálni. A mentőorvos azért elegendő kell legyen egy sürgősségi ellátáshoz, vagyis a közvetlen életveszély lehetőség szerinti elhárításához még szív-érrendszeri ügyekben is.

Mondjuk egy tökéletes világban ugye csak valami szurkolói kártya birtokában lehetne a lelátón, az meg tartalmazhatna akár az orvosi képesítéséről valamit, és akkor nem egy nagyranőtt iq-bajnoknak kellene szénné logisztikáznia magát ezzel a bonyolult esettel...

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.09. 14:35:51

@Dr. Zerge: Érdekes felvetés, hogy egy esetlegesen bevezetendő szurkolói azonosítókártyán szerepeljenek olyan adatok, amelyek bizonyos szituációban aktiválhatók. Rendőr, orvos, katasztrófavédelmis, stb, amire végszükség esetén szükség lehetn.

Alsóbb osztályokból nyilván sokaknak van olyan története, amikor a hangosbemondó kérdi meg, hogy van-e orvos a nézők között.

Futó Lada 2009.11.09. 14:38:29

A szituáció egyértelmű:
Ha a pályára ugró szurkoló kezében
feltépett ülőke van - > rendbontó
Ha petárda/tüzijáték/rakáta -> hátvéd vagy gyúró
Ha sztetoszkóp/táska -> orvos

Elvárt eljárás :
A biztonsági őr nem engedheti a pályára (mert ez a dolga) de jeleznie kell a mentőautó vagy a mentőautó utját biztosító kolléga felé.

Több mint elvrt eljárás:
A biztonsági őr egy egyszerű kérdést intéz latinul a pálya felé igyekvő szurkolóhoz, aki ha nem tud válaszolni, el kell hagyja a stadiont.

Mindenképpen az "Elvárt eljárás " lenne az amit minimum szinten kellene alkalmazni, szerencsére eddig nem nagyon volt ilyen eset, a biztonsági őrnek tehát nem volt precendens értékű tapasztalata.

Mintapolgár 2009.11.09. 14:44:07

Csak józan paraszti ésszel: embert megállit, rádion szól a fönökének, ha szükség van rá odakisér, ha nincs vissza a lelátóra. Qrva egyszerű szerintem. Ilyenkor talán nem ártana, ha nem ex-huligánok, kidobók lennének a rendezők.

johevi 2009.11.09. 14:47:07

"Sajnos" az elmúlt idők ( sőt nap: lásd szegény Takács szintén szombaton!) azt bizonyítják, hogyha egy játékos összeesik a pályán, akkor bizony kardiológus kell. Teljesen normális, hogy segíteni akart, és bár rengeteget tudnak a mentőorvosok, ilyen probléma esetén ő többet tudot volna segíteni, "szerencsére" ez nem az volt, hanem agyrázkódás.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.11.09. 14:48:40

@Futó Lada: Elsősorban azt kellene tisztázni, hogy hogyan mondják latinul azt, hogy "Hát te meg hova a faszba ugrálsz, kisköcsög?" Csak hogy a biztonsági őr kommunikációs eszközkészletébe tudjuk illeszteni.

mocsing · http://nst.blog.hu 2009.11.09. 15:02:35

@KÁJZERSZÓZE: aha. biztiőr vagy egy meccsen és amikor valaki átugrik a kerítésen, h bemenne a pályára, elkéred a személyijét. az elmúlt hetek történése után persze.

ez a rádiózás, meg odakísérés... itt feltehetően pont annak lett volna értelme, h azonnal bemehet, gondolom a szívleállás nem várja meg egy ismeretlen azonosítását a pálya túlsó végén. egyébként meg a főnök is nézett volna nagyot, amikor a rádióban azt mondják, h az egyik szurkoló orvosnak mondja magát, bemehet? én ilyenben biztos nem szeretnék dönteni.

OrulunkVincent? · http://www.minerva-szki.hu/szakkepzesek/marketing-es-reklamugyintezo.php 2009.11.09. 15:21:19

szerintem jól tette a szurkoló hogy szólt a biztonsági őrnek. a biztonsági őr viszont nem engedheti be. így volt korrekt a dolog. viszont az lett volna a helyes (én ezt tettem volna a helyében), ha a biztonsági őr megkérdezi a mentősöket, hogy "hé! van itt egy orvos. van-e szükség azonnali segítségre vagy bármire, mert szivesen megnézné!?" <- ennyi lett volna, nem?

Terézágyú 2009.11.09. 15:22:31

Igen, ennek a rengeteg huligánkodásnak ez az egyik, de talán nem kevésbé negatív következménye: az emberek nem bíznak egymásban, a bizt. őr is inkább egy fokkal keményebb mint kellene, a biztonság kedvéért.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2009.11.09. 15:27:51

@betépett felhasználó: Ez rendben van, de pontosan hogy jön ez ide? Ez lenne a tesztkérdés az általam felmutatott helyett?

hátezgáz 2009.11.09. 15:30:40

Minden tiszteletem a szakmája és a gyógyítás iránt elkötelezett kardiológusé, de kicsi esélyt látok arra, hogy meccsre komplett EKG felszereléssel érkezett volna. Innen nézve, a jelenlévő mentőorvosnál ő sem tudott volna többet tenni, mint az ilyenkor szokásos mentős rutin eljárás.
A tanulság ettől még levonható. Minél több orvost a lelátóra! És kevesebb balhézót.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.09. 15:36:52

@Futó Lada: tényleg nem neked szól, de most éppen nálad láttam. tudom hogy az nso meg az mlsz sík hülye a kérdéshez, de aki volt már életében meccsen az ne keverje már össze a petárdát a görögtűzzel. petárda amit a paraszt dobál szilveszterkor. annak ugye hanghatása van a tűznek meg látványa (hogy kire milyen esztétikai hatást gyakorol az más kérdés). most is ugye megjelent a legtöbb újságban, hogy petárdázás miatt állt a játék az üllőin...
az a biztonsági őr meg aki nem képes megkülönböztetni egy huligánt/ultrát egy orvostól az menjen inkább diszkóba dolgozni onnan úgyis kidobálhat mindenkit válogatás nélkül. aztán majd ha ne adj isten ő esik össze, kiderül hányan tülekednek hogy megmentsék.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.09. 15:39:35

na hülyén fogalmaztam, szóval a te írásod kapcsán jutott eszembe :)

Futó Lada 2009.11.09. 15:45:03

@Majom Miklós Fan Club: Köszönöm. :)
Nos mivel sem petárda, sem görögtűz nem engedélyezett, akkor javaslom, hogy közös nevezőként ezentú használjuk a "pirotechnikai eszköz" megnevezést. :)

Majom Miklós Fan Club 2009.11.09. 15:49:24

@Futó Lada: ez amúgy egy érdekes kérdés, mivel szezon előtti hivatalos álláspont szerint a görögtűz engedélyezett, ha nem kerül be a pályára. vasas pályán azt mondta a biztonsági őr, hogy pont fradi meccs előtt egyeztettek kistelekivel, aki azt mondta mehet, erre a meccsen a rendőrök habzó szájjal követelték, hogy emeljék ki a tüzezőket, plusz az mlsz is megbüntette a vasast.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.09. 15:52:05

@Futó Lada: ez amúgy egy érdekes kérdés, mivel szezon előtti hivatalos álláspont szerint a görögtűz engedélyezett, ha nem kerül be a pályára. vasas pályán azt mondta a biztonsági őr, hogy pont fradi meccs előtt egyeztettek kistelekivel, aki azt mondta mehet, erre a meccsen a rendőrök habzó szájjal követelték, hogy emeljék ki a tüzezőket, plusz az mlsz is megbüntette a vasast.

Sobrijóska 2009.11.09. 15:54:45

Mostanában ugye a hirtelen szívleállás szedi az áldozatait. Tehát? Bizony, be kellett volna engednie az őrnek azt az embert, aki kardiológusnak mondja magát. Mert így azt kockáztatta, hogy a szakszerű elsősegélyt megvonja a szerencsétlentől.
Esetleg az lehet felmentés számára, ha értesítették az ájulás körülményeiről - ezt viszont kétlem.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.09. 15:57:38

@Sobrijóska: vagy ő maga is orvos volt és látta a tüneteken, hogy nincs komoly baj :)

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.09. 16:33:11

@végh hanta: Érdekes, érdekes, merem remélni, hogy akiknek ez a dolguk inkább magától értetődőnek tartják majd...

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.09. 16:38:46

@johevi: Bocs, de ez nettó tévedés. Egy hirtelen szívleálláshoz nem kell kardiológus. Egy jól képzett civil elsősegélynyújtó is nagyjából épp annyit tud tenni a mandarinért, mint egy kardiológus, főleg egy mezőn. Kardiológus a szívmegálláshoz hát ez kábé olyan, mintha a kivert fogból adódó vérzés csillapításához mindenáron fogorvost kérnénk. Na jó, egy kicsit túloztam.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.09. 16:44:51

@Futó Lada: Esetleg a "dragoneri csomag" elnevezést. Bár az lehet egy könyökkel kivert szem szinonímája is...

2009.11.09. 16:55:30

Tisztességes dolgo a doktor úról, hogy azonnal a segítsgére sietett volna, de a szekuritisnak az a dolga, hogy őrizze a rendet. Igazából lehet azt kellett volna tényleg, hogy a szurker szól, hogy hé kopasz orvos vagyok, de lehet abban a pillanatban nem si tudta mit csinál csak rohant segíteni.

Ha egy kisgyerek feküdne a négysávoson gondolkodás nélkül berohannék érte az útra és nem azt nézénm, hol a rendőr vagy milyen színű a közlekedési lámpa.

Na hülyén fogalmaztam, de a lényeget értitek remélem. Vagy már én se értem?

johevi 2009.11.09. 17:05:17

@Dr. Zerge:
Lehet, de egyszerűen eggyel többen lettek volna, az meg nem baj...
Egyébként nem a Hali pályájának a címe Kórház utca?

2009.11.09. 17:09:10

@safranynorbert: azt a diszlexiás kurva eget....

charlie 2009.11.09. 17:21:03

@johevi: hali pálya az Rohonci út. De a Markosuvszky kb. 1200-1300 m, amiből 1km egyenes, jó út, amin lehet menni akár 100-al is. Szóval hamar odaérnek.

Kiß B. 2009.11.09. 20:59:38

@végh hanta: persze meg adjuk meg a bankkártyánk pin kódját is a szurkolói kártyán, nem!?

Mérgező Hulladéktól is kérdeznék valamit: ebben a korban meg ebben az országban milyen kopasz szombathelyiek mászkáltak be vért inni a pályára????

Azt kellene már észrevenni, amit Maczó Miklós Fan Club ír, az ultra nem huligán, a görögtűz nem petárda, ergo a SZURKOLÓ NEM ELLENSÉG!
Hiába akarja a média lenyomni ezt a képet, látni kell, hogy a szervezett szurkolótáborok közt is elenyészően alacsony ezeknek a primitív elemeknek a száma. Megkockáztatom, alacsonyabb, mint a mezei szurkerek közt. Tehát ha mindenkinek jár az ártatlanság vélelme, járjon már a szurkolónak is, aki ezreket fizetett a belépőért, és adott esetben évtizedek óta ott szív hóban-fagyban a klubért!

Szakmailag és emberileg helyes eljárás a következő lett volna: beengedi az orvost, akit beléptetéskor elvileg megvizsgáltak, tehát egy szűrőn már átment, ha nincs a kezében letépett szék és nem habzik a szája mehet! Ő maga természetesen odakíséri a sérülthöz, miközben folyamatosan tájékoztatja a biztonsági vezetőt a történtekről, a rádióján, ami előírás szerint nála van. Miután az orvos végzett, visszakíséri.
Mindezt jelzi a szövetségi ellenőrnek is. Ennyi!

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.09. 22:25:55

@-kraci-: Félreértettél. Én olyan adatokra gondoltam, amit önkéntesen meg lehetne adni, és ha úgy adódik, akkor (és ilyen esetekben) aktiválható. Tehát ne legyen abból gond, ha orvos, rendőr, vagy mittudoménki segíteni, vagy egyszerűen intézkedni szeretne, illetve erre felkérik.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.10. 00:47:17

@-kraci-: primitív elemek rá vannak írva a jegyre: felelőtlen kisebbség. csak őket is védi a kisebbségi ombudsman ezért nem lehet külön választani illetve megnevezni őket. :)
legjobb ugye hogy azt akarják, hogy a fradi pályára mostantól csak fradi szurkolói kártyával lehessen belépni. akkor most vagy nekem is kell váltanom ahhoz hogy lemenjek vendégként, vagy az összes hazai kopasz ott fog szorongani a vendégszektorban, mert ott nincs ellenőrzés.

Kiß B. 2009.11.10. 08:47:15

@végh hanta: Szerintem így is teljesen felesleges! Ebben az országban vagy mindent lehet, vagy átesünk a ló túlsó oldalára, és agyon akarunk szabályozni. Olyan esetben ahol a felek nem tekintik eleve ellenségnek egymást, elég a párbeszéd. Jobban ránk férne, mint akármilyen kártya.
Nézzétek meg, akárhány megbeszélés van szurkolói ügyben oda meg van hívva politikus, rendőr, katasztrófavédő, biztonságiak, indenki, csak a szurkolók nem. Pedig ugye nár van szurkolói érdekvédelmi egyesület is. Egy csomó adóforintot elköltenek olyan meccsek agyonbiztosítására, amikor két tábor jóban van, és arra kell figyelni, hogy ne verjen agyon a rendőr ha a meccs után odamész hozzájuk. Akkor meg néz rád, mint borjú az új kapura, amikor közlöd vele, hogy nem meg akarod ölni a másikat, hanem meginnál vele egy sört. Azért mert nem erre készítették fel. És ezeket csak meg kellene kérdezni! Klubonként a táborok vezetői meg tudnák mondani, hogy melyik az a pár meccs a szezonban, amikor feszültebb hangulat várható, kik azok, akikkel közös sörözés, és mik az ötleteik a balhé megfékezésére. Mert láss csodát, a szurkolótáboroknak is az az érdeke, hogy béke legyen a stadionokban!
A piróval is ugyanez volt, eddig évekig ment az, hogy meg volt beszélve klubbal, biztonságiakkal, hogy használjuk, és nem megy be a pályára (ez nem csak nálunk volt így, hanem szinte mindenhol). Ezzel nyert mindenki, jó volt a hangulat, a biztonságiaknak nem volt dolguk, mert a tábor vezetői személyes garanciát vállaltak, rájuk pedig halgatnak a szurkolók, így nem vitték a saját vezetőik bőrét a vásárra, miután pedig nem ment be a tűz, a klub nem fizetett bűntetést. Tehát a kecske is jóllakott, és a káposzta is megmaradt. Erre jön ez a kisteleki féle utasítás, hogy a szurkolókat adja át a szolgálat azonnal a rendőrségnek, ha tüzet használnak. A debreceniek vezérszurkolója, akit emberileg is sokra tartok, és a szurkolói ügyekben tanúsított munkáját is elismerem egyszer megkérdezte kistelekit erről, amit le is hozott az NS a bl sorozat elején, hogy miért van ez? Azt mondta, hogy oké lehet, hogy Debrecenben (Szombathelyen, Kaposváron, Kecskeméten, Angyalföldön, stb.) nem lenne gond, de máshol igen. Tehát van az országban közel 30 kisebb-nagyobb szervezett szurkolótáborral rendelkező klub, ebből 2-3 nál van gond. Ezek akkora táborok, hogy ott is külön csoportok vannak, akik közül a többség szintén rendpárti és kompromisszumkész. Marad egy valóban felelőtlen kisebbség, akik miatt MINDENKIT büntetnek. Ez olyan, mint ha volna egy kis falu, ahol van 500 autó, és ebből 3 sofőr ittasan vezet vagy gyorsan hajt, ezért betiltanák az autózást. A megoldás nyilván nem ez, hanem a 3 kivonása a forgalomból. De nem ez történik. Persze kisteleki istván sem hülye, nagyon jól tudja ezt, és fél perc alatt ki lehetne iktatni azokat a szurkoló elemeket, akik nem kívánatosak. Csakhogy ez nem érdeke. Ugyanis amíg van "huligán ügy", addig egy csomó más dolog nincs napirenden.
Nézzétek meg, egy szabályosan felhasznált görögtűz ugyanolyan "rendbontás" vétséggel van idén súlyozva és szankcionálva, mint a bedobált, letépett székek! Milyen pszichológia alapján előz meg ez akármit? Ez éppen hogy radikalizál. Ha ugyanolyan büntetést kap a tilosban parkoló, mint a rablógyilkos, az nem kedvez a közbiztonságnak! Ezen is gondolkozzatok egy kicsit!

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.10. 09:06:05

@-kraci-: Lehet, hogy ebben nem fogunk egyetérteni, de szerintem a görögtűz nem stadionba való. (Habár a látványát és a hangulatát én is kedvelem.) Kivételes alkalmakkor, tűzbiztonsági szakértők jelenlétében, a klub egyetértésével, és társszervezésével természetesen belefér, de önálló szurkolói kezdeményezésre nem.

A néhány "idülten ittas sofőr jogosítványának megvonása"-elvvel pedig maximálisan azonosulni tudok. Akár egyszerű utilitarista elven is. Tőlem veszik el a mérkőzések élvezetének lehetőségét, az én zsebemből húzzák ki a mérkőzésre kiadott összeget. Ezt megengedhetetlennek tartom.

Továbbá (ismersz) szeretném, ha végre szétválnának a szurker, néző, ultra, és a huligán szavak végre. Ha hagyjuk összemosni őket, annak mi isszuk meg a levét hosszú távon. Ez ellen kéne tenni nekünk elsősorban.

Mérgező Hulladék 2009.11.10. 09:07:04

@-kraci-: bocs, a szombathelyi szurkolók azok köztudottan a birkatürelmű fajtából valók, akkor is csak ejnyéznek, amikor mások székeket dobálnak a pályára. És a rendre vigyázó ember sem hallott még sosem focipályán balhéról meg büntetésről.

De most komolyan: függetlenül attól, hogy az ultrák vagy a csoporton kívüliek között van több balhés, sajnos még ott vannak, és gyakran ennek megfelelően is viselkednek. Ez tény - bár lehet szidni a médiát, hogy inkább ezt emeli ki (és így nyilván ez a kép alakul ki, marad meg a többségben), mint azt, hogy mondjuk Szombathelyen már x éve nincs probléma a szurkolókkal.

Kiß B. 2009.11.10. 09:19:38

@végh hanta: piróban tényleg nem értek veled egyet. Pusztán rutin alapján görögtűz meg füst (katonaviselteknek ködgyertya) tekintetében fejből 50 embert tudok neked mutatni, aki többet szagol a kérdéshez mint bármelyik OKJ-s pirotechnikus :)Magam sem esnék kétségbe akár begyújtos, akár foszforos, akár berántós a görög, de füstből is 10 méterről megmondanám, hogy olasz, lenygel, magyar vagy román e :) Egyetlen eset sem volt, amikor ebből lett volna sérülés, és jót tesz a hangulatnak. Ehhez, mi ultrá ragaszkondunk. Hangsúlyozom úgy, hogy nem mgy a játéktérre, abban az esetben szankcionálni kell aki bedobdta!

A továbbiakkal (ismersz) egyetértek! De pont ezt látom Mérgező Hulladék viszontválaszában is hogy még mindíg nem tesz különbséget!

Kiß B. 2009.11.10. 09:29:03

@Mérgező Hulladék: szerintem egy szurkolónak nem kell biraktürelműnek lennie. ha betartja a szabályokat az pont elég! Ezt viszont elvárhatja másoktól is.ű

A média szerepét pedig nem kell bagatelizálni. Gusztustalan, hogy amikor a Dunaszerdahely eljött egy barátságos meccsre Kispestre Lengyel Krisztián megsegítése céljából, és 2000 ember egy szektorban didergett az ország összes szurkolótáborából a legnagyobb békességben, nem elég, hogy egy szót nem szóltak róla, de előástak az esti főhiradóba egy sztorit valami falusi pályáról, ahol leöntötték kólával a bírót. Azért szomorú ez, mert te sem tudsz elvonatkoztatni ezektől. Én inkább hiszek a saját szememnek, mint a (főleg kereskedelmi) TV-knek!

Szombathelyen egy életveszélyesnek tűnő sérülés esetén pedig nem lehet faktor az, hogy mi történt a Fradi-DVTK meccsen!

A biztonságiakról meg ne is beszéljünk! A legnagyobb képmutatásnak tartom, amikor valaki pont a "felelőtlen kisebbségből" áll át (rengeteg ilyen eset van) és ő csapja szájon az első embert, ami a kerítés közelébe megy. Nem elvből, hanem a 3000 forintos orabérért. Aki olvasta a Gépnarancsot, és emlékszik a milicilinek állt drúg esetére, az tudja miről beszélek. Ez ma a szeku Magyarországon!

Mérgező Hulladék 2009.11.10. 10:16:33

@-kraci-: egyetértünk ám mi is sok mindenben, a biztonságiak megítélésében mindenképpen...
Valóban nem tettem különbséget két dologban. Az egyikben talán tehetnék, és ez az, ami szorosabban kapcsolódik a témához: a Haladás-Szpari meccshez nyilván másképp kell hozzáállni ilyen szempontból, mint az Újpest-Fradihoz. De el kell ismerni, hogy a probléma elég általános, emiatt nem lehet teljesen függetlenül kezelni minden rendezvényt (és amire első hozzászólásomban utaltam: ha nem lenne balhé sehol, az ilyen egyedi esetek megítélése is teljesen más lenne).

A másikat már említettem: nekem mindegy, hogy az ultrák vagy mások miatt nem érzem magam feltétlen biztonságban (és nem a médiától, hanem saját tapasztalataimtól nem tudok elvonatkoztatni). Nyilván azoknak már jobban számít, akiknek meg kellene ezt oldani.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.10. 10:19:15

Emberek, ácsi! Vannak nemzetközi előírások, és ezeknek megfelelő hazai szabályozás. Ha azt szeretnénk, hogy az itteni futball része legyen az európainak és a világ futballjának, akkor pályára csak az léphet, akinek ott dolga van, akkor nincs a nézőtéren pirotechnikai börze, és szurkolói kártyás beléptetés van. És mindezzel semmi gond, ez így (lenne végre) jó, ahol ez így megy, ott futball van tömött lelátók előtt és nem balhé párszáz idiótával a kongó, ketrecszerű stadionban. Aki ezt nem érti, akinek ebből valami nem megfelelő, az nézi tévén, vagy megy máshová.

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.10. 10:31:16

@Mérgező Hulladék: @-kraci-: @Dr. Zerge: Na, gyerekek úgy tűnik valahol mindhármatoknak igaza van, minden nézőpont abszolúte védhető.

Annyiban talán mindannyian meg tudunk egyezni, hogy le kéne ülniük a résztvevőknek, és betartható, mindenki által elfogadható megegyezésre jutni. (Ezt érzem a könnyebb résznek.)

Ha megvan, akkor minden fél érdekelt legyan a szabályok betartásában, betartatásában, akár úgy is, hogy saját köreiből veti ki az oda nem illő elemeket. (Ezt érzem a nehezebb résznek.)

Rendeletekkel, törvényekkel szerintem nem lehet megoldást találni. Nem járunk annyian stadionokba, hogy ne tudnánk valahogy közös nevezőre jutni. Ez a mi érdekünk is.

Ha az én naív kis vágyam teljesülne, akkor talán a megítélés is más lenne (kommunikálható, hogy tesznek, teszünk a dolgok jobbulásáért), és szépen visszacsordogálnának az elmaradozó emberkék.

Kiß B. 2009.11.10. 10:46:41

@Dr. Zerge: A piróra semmiféle nemzetközi előírás nincs, maximum ajánlás, ami ugye nem kötelező. Ha megnézed a görög-török stadionokat, van futball, ott vannak csak igazán tömött lelátók, mégis van hangulat, és annyi görögtüzet használnak el egy meccsen, mint itthon összesen egy szezon allat! Számomra sokkal szimpatikusabb ez a modell, mint a nyugati dedó, ahol gazdag túristák mennek ki multicégeknek szurkolni!

Megismétlem, hogy mindenki megértse: nem a szurkolók miatt nem mennek ki meccsre, hanem azért, mert pl. a Vasas vagy a Diósgyőr pályán összeokádja magát az ember a WC látványától is, elsírja magát ha a 20 éve dózer-érett mtk pályára kell kimenni, utazik többszáz kilométert, úgy hogy egy pohár ásványvizet nem ihat mert nincs büfé (be ugye nem lehet vinni), és akkor tűrje el, hogy a szeku úgy beszél vele, mint egy darab szarral. Aztán ha véletlenül beleszalad a csapat lélektelen játékkal egy nagy zakóba, úgy utazzon hazza, hogy megint elment a szabadnapja, amit értékesen eltölthetett volna, ehelyett elköltött tízezreket a semmire. Ráadásul ekkor jön a feketeleves, hazamegy, lelül a gép elé, és néhány pöcs, aki évek óta vagy talán soha nem járt stadion környékén sem, de mindenről megvan a summás véleménye, őt meg a magafajtát okolja minden rosszért, mert az ország másik csücskében két ember nem bírt magával. Tesség már gondolkozni egy kicsit! Amíg van "huligánügy", addig ezekről lehet lapítani!

Dr. Zerge: remélem a "párszáz idióta" megfogalmazzással nem azokra gndoltál, akik a fentiek ellenére mindig mindnholl ott vannak, és életben tartják a futball sportszerűségét! Mert balhézó idiótából csak pár tíz van! A többi pár ezer ultra és szurkoló pedig inkább csak elismerést érdemel! Szerinted nekik/nekünk nem hiányoznak a jó feltételek és a jó foci?

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.10. 10:53:50

@-kraci-: Imádtam a régi Bozsik-stadion hangulatát. Omladozó lelátók; hugyozni csak a sporttelepen kívül, a vasút mellett; megszokott helyen, megszokott emberek.

Utáltam amikor felújították, nem tetszett, valaki más foglalta el az évtizedek alatt bejáratott helyemet.

Azóta eltelt néhány év, és azt látom, hogy a kihelyezett szemeteseket használják az emberek, tisztaság van. A mosdóba bármikor ki lehet menni, kultúráltak a körülmények, hideg-meleg víz, kéztörlő, papír a wécében. A székek tiszták, rendszeresen mossák őket. A kerítést lebontották, nem rácson keresztül, hanem egy gondozott sövény fölött nézzük a találkozókat.

Az utóbbi években ugyan meredeken zuhant a hazai nézőszám, mégis kijelenthető, hogy megjelentek olyan arcok, akiket előtte sosem láttam, de az utóbbi években rendszeres látogatói a meccseknek.

Érzek némi összefüggést.

Kiß B. 2009.11.10. 10:54:38

@végh hanta: Sajnos én pont fordítva látom! Ha le lehetne ülni, akkor már a betyárbecsület miatt is tarva lennének a dolgok, a csoportok részéről biztosan. Vallom, hogy az emberek többsége úgy viseli magát ahogy kezelik: ha úriemberként akkor úriemberként (de legalább emberként), ha állatként akkor állatként. Ezt men a kisujjamból szoptam ki, nézzetek körbe a világban!

Ráadásul azt tapasztalom, hogy pont mi vagyunk kompromisszumkészek, a "mezei" szurkolók pedig beírják a karakán álláspontjukat, aztán punktum! Velük technikailag azért is nehéz tárgyalni hivatalosan, mert nem szervezettek. Ha én leülök, tudom egy egész szurkolói csoport álláspontját képviselni, a tribünről ezt senki nem mondhatja el magáról!

Az mlsz-nek meg egyszerűen nem érdeke a béke, így a párbeszéd sem. Ez itt a rákfenéje a dolognak, és ezt kellene nektek is látnotok!

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.10. 10:57:46

@-kraci-: Pedig én látom nyomati a "tribünök" hangjának. Elég csak a Fradi-Diósgyőrön, a néhány barmot "csürhéző" többi sokezerre gondolni. Nekik is elegük van, ők sem akarják ezt tovább.

Az MLSZ-ről nem nyilatkoznék, abba nem látok bele.

Kiß B. 2009.11.10. 11:01:45

hanta: csak, hogy világos legyen, még az egyel előttire reagáltam.

A Bozsik esetében a saját szavaimat látom beigazolódni, a körülmények alakítják a viselkedést. A Hemi vs. kispesti szurkolók ügye meg egy egészen speciális eset, ezt szerintem ne boncolgassuk, mert nem vág szorosan a kérdéshez, és nekem nem is tisztem megítélni az esetet!

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.10. 11:05:00

@-kraci-: Ez van. Sokan félnek a változástól, féltik a kialakult pozícióikat. Pedig látható, hosszú távon csak így megy.

Persze a Bozsikban ez dikatórikus eszközökkel történt, de az valóban egy speciális eset. Ott két út volt: 1. megszűnés, 2. ez. Nyilvánvaló, hogy melyiket kellett választani. És ami a legfurább, igaza lett sok mindenben Hemibának.

Kiß B. 2009.11.10. 11:17:00

@végh hanta: pont ez az, hogy vannak emberek, akiknek ez több, mint egy hobbi, és ezért soha nem fogjuk leírni, hogy "ja, valaki félti a pozícióját? ez van!"
Magam részéről egyébként támogatnám, hogy a "mezei" szurkolók is önszerveződjenek, akár baárti körönként. Sok éves kapcsolatban állok pár Karlsruhe szurkolóval, ott például 150 regisztrál fanclub van, 3-2000 főig terjedő létszámmal, de a többség 7-12 fős baráti társaság. Sokaknak saját logójuk, honlapjuk is van. Ultrák és más szurkolók vegyesen. Ráadásul ezek zöme bejegyzett jogi személyiség! Íme: www.ksc.de/fans/fanclubs.html

Így lehet, így van értelme, és így lehetne is nyomást gyakorolni. Csak az különbség, hogy ott TÉNYLEG a klubokért van a szövetség, a klubok pedig a szurkolókért, így támogatják a civil önszerveződést, itthon inkább elfolytani igyekeznek. A civil hagyományok közti különbséget pedig firtatni is kár!

A Hemi ügyről nyilván van véleményem, de tényleg nem itt vitatjuk meg. Majd egy sör mellet!

Kiß B. 2009.11.10. 12:01:22

Amivel meg kezdeni akartam: szomorú, hogy előfordulhat egyáltalán olyan eset, amikor a jóérzés és a jog között dönteni kell. A jogot a jóérzésnek kellene írnia!

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.10. 15:42:47

@-kraci-: Pár tíz? Biztos én látom rosszul, persze. Most az üllőin is alig egy tucat balhézott, nemde? Ultra ügyben is vitatkoznék, nekem az nem békés szurker, aki nyomdafestéket nem tűrően gyalázza az ellent, na pláne gyakran olyan csapatot, amelyik éppen a pályán sincs. Ez nem szurkolás. Firenzében a drukkerek tisztelgő sorfalat állnak az akár elveszített meccs után is az ellenfélnek. Ez szurkolás.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.10. 15:57:23

Valamit komolyan nem értek. Most akkor a kedvenc színházamban szóba kellene álljanak velem, nekem meg bele kéne ugatnom a szereposztásba, meg az előcsarnok dekorálásába csak mert én vagyok a törzsközönség? És ha nem az én szám íze szerint intézkednek, akkor én jogos felháborodásomban zsidózhatok, beleszarhatok a zsöllyébe, és csillagszóróval dobálhatom előadás közben a színészeket?

Félre ne értsetek, minden tiszteletem azoké a normális keveseké, akik még járnak magyarfoci(sic!) meccsekre. De ettől még a foci biznisz, kulturális árucikk. Én meg ebbe akkor teszek pénzt - praktikusan majd akkor veszek szezonbérletet az Üllőire -, ha azt érzem, hogy az én elvárásaimnak igyekeznek megfelelni. A pályán és a lelátón. Magyarul jó játékot és nyugodt nézőteret várok el a pénzemért. De nem dörömbölök a klubszékházba, és nem próbálok beleugatni, hogy ők mit és hogy csináljanak. Ha szarul csinálják, majd belebuknak, ha meg én tévedek, és az a sikeres üzleti modell, ami a kevés bunkóra épít, sok normális néző helyett, akkor semmi problem, nem vagyok célcsoport. Istenkém, pölö a komplett kereskedelmi médiának nem vagyok célcsoportja, azt is túlélem. Az embernek mégsem azon múlik az élete, hogy szombaton kint van-e a pályán, vagy nincs. Szerintem.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.10. 17:57:03

@Dr. Zerge: a firenzei játékosok állnak díszsorfalat nem a szurkolóik. olaszország remek példa amúgy, ott a 2005-ös inter-milan bl meccs ahol pályára dobott kb 40 görögtűzzel lefújatták a meccset, egy még didát is eltalálta. aztán a 2006-os atalanta-milan ahol bezúzták a plexit és a pályán harcoltak a rendőrökkel, 2007-ben egy rendőr lőtt le egy laziost tavaly ősszel meg egész félévre eltiltották az utazástól az egész napolis brigádot az első fordulós római kiruccanásuk után. aki pedig azt mondja, hogy jobban fél meccsre menni az üllőire mint mondjuk palermóba, az viccel.

Kiß B. 2009.11.10. 20:42:23

Szokás szerint hosszú leszek! :)

@Dr. Zerge:Maczó Miklós Fan Club példái mellett egy másik: szombaton ott voltam Miskolcon a vendégben, legyőztük a Diósgyőrt, másodperceken múlott csak a szépítő góljuk is, mégis kihívták megtapsolni a hazai szurkolók a csapatot! A lefújást követően a pálya két végében tapsolta a két tábor a sajátjait, úgy, hogy a Diósgyőr kiesőhelyen áll, és nem kell szégyenkezniük hazai viszonylatban a nézőszám tekintetében sem, sőt! És ilyen a hazai ultrák zöme! Miután pedig a leírásodból az jön le, hogy nem jársz rendszeresen meccsre, csak "majd ha", hidd el ezt azoknak, akik járnak! valamint kérlek, bánj óvatosabban az olyan jelzőkkel mint a "bunkó" meg a "beleugat" amivel akarva akaratlanul tisztességes szurkolók ezreit minősíted mindenféle jogalap nélkül!

Két alapvető dolog van, amiben különbözik az fogásunk! Az egyik, az hogy szerintem a foci nem "biznisz", se nem "kulturális árucikk". Persze a futballt is lehet sikeresen működtetni, profitot is hozhat, de első körben nem az célja! Angliában a premierlígben lehet, hogy az, ahol a Gazprom játszik a Fly Emirates ellen egykori klubok mezeiben, de azt hiszem, hogy "galaktikusok" és a mai "modern foci" egy evolúciós zsákutca a labdarúgás történetében.
A labdarúgás Európában mindig is a középosztály, a dolgozó emberek sportja volt, kezdetben a pályán belül is, de a lelátón mindenképp! Korábban nem azért mentek ki a játékosok a pályára, hogy eljussanak egy olyan kupa döntőjébe, amit csak vezető politikusok, és távol-keleti televízió vásárlók, és észak-amerikai üdítős-kupakból SMS-t beküldő nyertes turisták nézhetnek a helyszínen, hanem, hogy dicsőséget szerezzenek a közösségnek amihez tartoznak! Persze ebben a mai profithajszoló világban nem is csoda ez a szemlélet, de az alapítás idején még volt olyan funkciója, hogy összetartson egy közösséget. "Becsvágy", "Társaság", "Virtus" és efféle motivációk dolgoztak. Hála Istennek, a szeretett csapatomat a mai napig Futball Klubnak hívják, és nem Zrt-nek, vagy másnak, persze technikai okokból van egy KFT ami működteti, de a mai napg ez egy futball klub. A Magyar Értelmező Késziszótár szerint a klub szó jelentése ennyi: "hasonló érdeklődésű embereknek közös szórakozás, művelődés végett való egyesülése". És azért nem kellene figyelmen kívül hagyni!
Hatalmas tévedés, hogy az ultrák csapatoknak szurkolnak, mi Kluboknak szurkolunk! A csapat csak eszköz, játékostól, edzőstől ahhoz, hogy a klub mindig a lehetőségéhez mérten a legjobban szerepeljen! A klub magában foglalja az adott játékosok és edző mellett a szurkolóit, a kiszolgáló személyzetet, a saját nevét, a címét, színeit, a történelmét, a stadionját. Szóval a színház ezért is rossz hasonlat. Én magam lelkes színházlátogató vagyok (kaposvári lehet nem ilyen?), de össze sem hasonlítható a meccsel. Míg a teátrumban adott egyének személyes produkciójának tapsolsz, addig a mérkőzésen része vagy a történéseknek. Jobb helyeken nem is azt írják a meccsbelépőre, hogy néző, hanem, hogy közreműködő. Szemléletes és szép nyelvünk van, azt hiszem ez a két szó is híven kifejezi a jelentéstani különbséget. Ebből az aspektusból meg talán jogosan "ugatunk" úgy, hogy régebben ott állunk a klub mellett mint a legrégibb játékos vagy vezető, és már akkor is ott leszünk, amikor a legfiatalabb isfista is régen szögre akasztotta a csukát! Ez pedig minden klub ultráinál így van! Nem egy olyan példa van, hogy a szurkoló szereztek nevet egy gyengébb játékosokkal rendelkező klubnak. Tehát a klub nem kisajátítható egy azt gazdaságilag üzemeltető vezetőség részéről sem, mert ugyanúgy része annak a környezete is. Nem egy autó vagy egy ház, amit eladhat és megvehet valaki, mert nem az övé! Ez pont olyan, hogy a magyar válogatott sem az mlsz tulajdona, hanem minden magyar nemzetiségű emberé! A vezetők csak azzal lettek megbízva, hogy a legjobb tudásuk szerint üzemeltessék. Olyan ez, mint hogy egy város sem a polgármesteré, és egy ország sem a kormányé (még ha néha úgy is tűnik, de nem politizálunk)! Persze ha emellett az üzemeltető jól végzi a dolgát, senki nem sajnálja tőle a személyes gyarapodást (pl focinál merchendise, büfé, stb..)
És talán nem baj, hogy vannak a klubért aggódó szurkolók! Ugyanis csak a bolond hiszi, hogy minden piszllicsáré ügybe bele akar "ugatni" a "bunkó" szurkolók. Szerintetek ott "ugatnak" ahol tolják a pénzt a klubba, kivan nyalva a szurkolók mindene, és brillíroz a csapat?! Az ultra általában ott emel szót, ahol jön a megmentő, megfürdik a népszerűségben, aztán szépen szólva hazabaszza a klubot! Soprontól Békéscsabáig tudnának erről mesélni! És igenis ne legyen már egy Waldstadionból Commerzbank Arena, és ne legyen egy lila-fehér SV Austria Salzbulgból piros-kék Red Bull Salzburg csak azért, hogy több befektetést kössenek a kisvállalkozások egy bankban, vagy több cukros szart adjanak el! Komolyan, és sajnáltam a fradistákat, amikor ellenünk arany-fehér-narancs kombóban jöttek ki a gyepre, hogy jobb legyen a fapados prágai buszok forgalma! Persze ez még nem jogosítja fel őket a rendbontásra, ez igaz, viszont joggal aggódnak a klubjukért (most pedig csak ebből az aspektusból reagálok)!
És hogy ne csak az érzelmek beszéljenek, hanem a számok is, adjuk meg Kossuth Lajos után Széchenyi Istvánnak is a szót! :)
Európa szerte működik a cégek és a pénz mindenhatóságának és korlátlan tulajdonának dogmáját meghazudtoló klubmodell is sikeresen! A baszk Atletico Bilbao (8-szoros bajnok, és fennállása óta nem esett ki az élvonalból) megkérdezte a szurkolóit, hogy erősítsenek e, és szálljanak harcba a bajnoki címért, vagy hagyják meg a keretet tisztán baszk nemzetiségűnek, és legyenek a baszk fiatalok utánpótlásnevelő egyesülete, még ha így el is felejthetik a címeket egy darabig? Természetesen az utóbbi verzió győzött! Vagy ott a 6-szoros horvát, 9-szeres jugoszláv bajnok Hajduk Split, aminek szurkolók a részvényesei! Vagy, hogy mást ne mondjak, a BL győztes Barcelona! Szintén a szurkolók a "részvényesek", úgy választják a klubelnököt, és volt olyan időszak is, hogy elnöki tanács döntött. Ott meg azért van foci is, meg pénz is! De a stadion így is maradt Camp Nou, nem pl.coca-cola aréna, és egy ilyen kaliberű csapatnak belefér az is, hogy kizárólag az unicefet reklámozza a mezén, jótékony célból. Pedig gyanítható, hogy egy kizárólagos mezszponzor többet leperkálna egy szezonra, mint a mi nb1-ünk oda-vissza háromszor! Csak úgy látszik a katalánok többet olvasnak szótárat, mind itt sokan, és még tudják, hogy mit jelent a klub szó!

A másik fő dolog, ami összefügg az előzővel, hogy azt írod: "Az embernek mégsem azon múlik az élete, hogy szombaton kint van-e a pályán, vagy nincs. Szerintem." Én meg erre azt írom: Szerinted!
Több ezer embernek ez az egy kikapcsolódása egy agyondolgozott munkahét után. Jómagam éltem több városban, volt már több titulus különböző névjegykártyáimon, az elmúlt másfél évtizedben szinte minden megváltozott az életemben. Egy hely maradt állandó, kéthetente az a pár négyzetméter betonlépcső, ami a cukorgyári gödör déli lelátóján az eredményjelző és a játéktér között fekszik! Soha a világon ennyire konkrét és állandó helyem nem volt, és tartok tőle, hogy nem is lesz! És legyen zöld-kék-lila-sárga-piros, vagy bármilyen a színünk, mind így érzünk a saját stadionunkban! Te pedig ezeket az embereket is elzavarnád tv-zni pár bunkó miatt, csak azért, mert könnyebb általánosítani mint tájékozódni. Úgy, hogy önmagad száműzted a tv elé!

Nagyon remélem, hogy összejön a kerekasztal, és nagyon remélem, hogy minden oldalról csak olyanok ülnek le, akiknek azon múlik az élete, hogy szombaton kinn vannak e a pályán, vagy sem!

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.10. 23:07:39

@Majom Miklós Fan Club: Persze, bocsánat. De azt ugye értjük, hogy ehhez békében szurkoló tömegek is köllenek? Mert az mókás volna, ahogy mondjuk ujpesten a lilák sorfalban tapsolják mittudomémn a győztes Debrecent, miközben zeng a lelátón a "mocskos fradi, buuzi fradisták"... Szóval ahol ez megy, mármint ez a sorfal, ott feltehetőleg ez valamiféle elfogadott, példaértékű hozzáállás az ellenhez. Ott gondolom a saját kedvenc nem arra kell, hogy behordja a tüzijátékhozzávalókat...

olaszforum.blog.hu/2009/11/08/sportszerusegbol_peldat_firenze_mutat

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.10. 23:26:06

@-kraci-:

Szvsz egy webcsevelyde kb olyan, mint egy _jó értelembe vett_ kocsmai törzsasztal. Ott a beleugat, meg a bunkó problémamentesen illeszkedik a stílbe, sajnálom, nem fogok eltartott kisujjal gépelni.

"Hála Istennek, a szeretett csapatomat a mai napig Futball Klubnak hívják, és nem Zrt-nek, vagy másnak, persze technikai okokból van egy KFT ami működteti, de a mai napg ez egy futball klub. A Magyar Értelmező Késziszótár szerint a klub szó jelentése ennyi: "hasonló érdeklődésű embereknek közös szórakozás, művelődés végett való egyesülése"."
1 Szurker nem= egyesületi tag
2 Amit kft/rt/bt működtet, az biznisz. Elsősorban, és minden sorban. Persze ezt te is tudod. Aranyos ez a levezetés, de a profi futball rég nem az, aminek te látni szeretnéd.

Természetesen a színház egy sarkított hasonlat volt. De ez meg már-már önismétlés, mert a hasonlat arra való, hogy sarkítson.

"Míg a teátrumban adott egyének személyes produkciójának tapsolsz, addig a mérkőzésen része vagy a történéseknek."
Nu, ez - kaposvári léted dacára - butaság. És nem csak azért, mert a színpadon is csapatmunka folyik. A színházban épp olyan fontos, ha nem fontosabb, a néző, nélküle nincs műalkotás. Estéről estére más egy előadás, függően az aznapi közönségtől. Per definitionem a színielőadás a nézővel együtt létrejövő, egyszeri és megismételhetetlen valami. Továbbá megjegyezném, hogy zártkapus meccsen mégis csak futballoznak, és eredmény születik, zártkapus színielőadás nincs.

"Nem egy autó vagy egy ház, amit eladhat és megvehet valaki, mert nem az övé!"
De bizony, éppen hogy adják-veszik. Tán még tőzsdén is vannak egyes klubok. (És itt ne hasogassuk ezt a kft vs. egyesület szőrszálat, plíz! Ha nem tévedek, profi ligában nem is nevezhetsz a gazdasági társaság nélkül. Egészen pontosan az nevez. A te egyesületed, vagy bármelyik, gazdasági társaság nélkül tán a harmadosztályig küzdheti föl magát.)

"A vezetők csak azzal lettek megbízva, hogy a legjobb tudásuk szerint üzemeltessék."

Nem. McCabe megvette. Ő a _TULAJDONOS_. Senki nem bízta őt meg semmivel. Ő bíz meg mindenki mást. Fogta a saját privát 6milliárdját, és vett egy baszom darab, majdnem belvárosi földet, meg egy labdarugócsapatot vele. Vagy fordítva, tököm tudja. (Hemi bácsi is megvette (örökölte, kukában találta?)- gondolom, vidéki kiscsapatok apró-cseprő ügyei nem tartoznak érdeklődésem homlokterébe. (:DDD, Bocs, kispestiek!:DDD))

"arany-fehér-narancs"
Arany sportszár, vagy mi?

Játszott már a fradi piros-fehérben is, túlélte, túléltük(ez itt egy költői többes első, ofkorsz.). De mcCabe nem az ultrák hablatyolásából fog rájönni, hogy elkúrt valamit. Ez a biznisszektorban úgy megy, hogy ha valamit rosszul intézel, elmaradnak a bevételek. Ha a nagyérdemű tényleg nem akarja narancsban nézni a fradit, akkor nem kíséri el idegenbe. Ha ez nem elég, akkor nem megy ki otthon sem, és megüzeni, hogy ezért. Ezen majd jól elgondolkozik a bácsi. De ha kimész, befizetsz, akkor hiába kiabálod, hogy utálod őt, meg a narancssárgát, hiszen inkoherens a viselkedésed, épp az előbb fizettél neki.

"Én meg erre azt írom: Szerinted!"
Huh, de jó is, hogy írod, már épp kezdtem azt gondolni, hogy valaki más véleméynét gépelem itt túlórában... Ne csináljuk már ezt, persze, hogy szerintem! Ne kelljen már minden mondathoz ezt hozzáfércelgetni!

Ezt az utolsó bekezdést nem pisztergálnám, annyit leszögezek, nem zavartam én senkit sehá, nem is szokásom, él mindenki, ahogy akar.

Mindösszességében talán világos, de megpróbálom egyén egyértelműen: Nem azt mondtam, hogy a szurker dögöljön meg és fogja be, mindössze azt, hogy ne képzelje már magát egy mindenbe jogosan beleérvelő, megfellebezhetetlen szakértőnek. És egy üzleti modellben értse már meg, hogy milyen módon tud érdekérvényesíteni, véleménytnyomatékosítani. Nem nagy etvasz: a pénztáron keresztül. Kerekasztal, bizottság, anyámkínja: Megyekettőben biztos jó. Egy klubtulaj a kassza csengéséből ért. Remélem az itthoni tulajok is, ugyanis szeretnék még meccsre járni. Asszonnyal. Idővel majd gyerekkel, unokával. Azt pontosan eltaláltad, hogy - az üllőin - igen rég voltam kint utoljára. Valami 80-as évek végén. De voltam ám kint még jóval korábban, pólyás koromban is. Mert akkor még ilyet is lehetett. De amióta értelmes, felnőtt ember lettem, nem vagyok hajlandó ordenáré, agresszív elmebetegek közé kimenni. Vagy ők, vagy én, majd a tulaj kiszámolja, hogy az olcsójegyes balhéisták, vagy az extrákért is bőkezűen fizetni hajlandó normálisokból lesz több pénze. Oszt' mégegyszer, ha azt számolja ki, hogy ebben a szerencsétlen kis országban, a prolik a kifizetődő célcsoport, akkor az lesz. Ha a reklámozókat sem zavarja a feszt buzizás, zsidózás, cigányozás kurvaanyázás és ezek tetszés szerinti permutációja, akkor így is dőlni fog a lé. De akkor a játék is marad ám ilyen csapnivaló, a gyenge focit meg sokkal szívesebben csinálom, mint nézem. A tv meg tele igazi futballal...

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 01:09:23

@Dr. Zerge: jól értem, hogy úgy formálsz véleményt egy adott közegről, hogy a 80-as évek vége óta nem érintkezel vele rendszeresen testközelből? az kemény... megkérdezhetem akkor honnan szerzed az alapokat a véleményedhez? szigorúan a média?
plusz a leírtakból következik, hogy azóta nem vagy megelégedve a körülményekkel és a klubmodellel és inkább kivárod amíg jobbra fordulnak a dolgok. az én véleményem szerint aki 20 évig bojkottálja a saját klubjának meccseit és erről ilyen közönnyel bír írni, az sose volt annak szívbeli szurkolója. látod a "barom" orvos kimegy a két gyerekével, megveszi a jegyeket és szurkol klubjának, ne adj isten tapssal jutalmazz pár szép jelenetet (ami jól bír ám esni a mi falábú fiainknak) nem mondjuk a liverpool meccset bambulja helyette a tv-ben. te meg majd ha úgy alakul beleülsz szépen a készbe, amihez szemernyi közöd sincsen, és három bögre meg két mez vásárlásával te leszel aki elvárja hogy kinyalják a seggét. ezért örülök, hogy az én klubom valószínűleg az életben nem fog nyerni semmit, és nem fognak ilyen arcok feltűnni. inkább legyen 200 szurkoló a stadionban, mint 95 ezer 'fogyasztó".
szeretem a városom ahol élek, szeretem a klubot, és kedvelem a társaságot akikkel meccsre járok és örülök, hogy a hétköznapokon is barátaimnak nevezhetem őket. és az érdekel a legkevésbé, hogy Gipsz Jakab a csapatból lyukat rúg gólhelyzetben, vagy ha ötször szopunk zsinórban. a lelátón van aki csöndben szurkol és nem szereti a pirotechnikát én meg a kereplőt nem kedvelem meg a szotyizókat. mégis megférünk egymás mellett, mert alapjában a szenvedélyünk közös. én nem "pofázok" bele a színház dolgaiba, vagy a politikába mert egyik se különösebben érdekel, cserébe csak annyit várnék el, hogy engem se mossanak össze egy valóban létező, meccseken megtalálható kisebbséggel, olyanok akik X éve nem voltak hazai foci meccsen (max. mondjuk az argentínok ellen vagy idén a loki bl meccseire kitévednek), de úgy tűnik ez túl nagy kérés.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.11. 07:37:18

@Majom Miklós Fan Club: Jól értem, hogy úgy formálsz véleményt egy emberről, hogy nem hogy sosem találkoztál, beszéltél vele, de összvissz egy-két blogkommentjét olvastad el?

Egyébként sajnálatos, hogy nem tudsz olvasni. Faszom se beszélt rólad. Amiket meg rólam összehordasz látatlanban, ehh... hagyjuk is...

Miért, hogy minden júzer egyből magára kapkodja, amit - szvsz elég világosan - egy jól körülhatárolható, nem túl nagy létszámú, ám annál hangosabb stadionszégyene bandáról írok?

És nehogy már én legyek a hülye, azért mert nem megyek olyan helyre, ahol párszáz ember éppen hogy nem a futballal foglalkozik, hanem azzal, hogy agresszív, szalonképtelen badarságokat üvöltözzön mindenre és mindenkire. Érdekes, ez más sportágak mérkőzésein alig-alig fordul elő. Egy csoffadt magyarenbéegyesmeccs meg még el sem kezdődik már a fent emlegetett szitokáradat röpköd. aminek semmiféle játékhoz semmi köze.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 11:16:59

voltam idén ősszel 12 bajnokin meg két kupameccsen és sehol sem kiabálta "párszáz" embert az amiről beszélsz. ez tény. azzal meg nehéz vitatkozni.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.11. 12:30:51

@Majom Miklós Fan Club: Az üllőin voltál 12-szer? Vagy mégis mi a faszomról beszélsz? Fradista volnék, vagy mi a tököm, te nagyon okos, nem járhatok a bolondmentes, merthogy néptelen III.ker.TTVE (van még ilyen?) pályára...

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 12:51:03

@Dr. Zerge: "Egy csoffadt magyarenbéegyesmeccs meg még el sem kezdődik már a fent emlegetett szitokáradat röpköd" ez nem úgy tűnik mintha csak az üllőire utalna. (sőt az elmúlt három évben tuti nem) a hangnemből ítélve nem lehet, hogy téged is úgy tiltottak ki anno? :)
amúgy érdekes adalék, hogy ide jött mccabe és kirakta robinsont mint azt a bizonyos macskát, mivel észrevette, hogy a szurkolói rendbontások mögé bújva takargatja magát és a gyenge igazolásait. ez persze nem ad alapot a balhézóknak, de felmerülhet a kérdés nagyobb szintre is kivetítve, hogy tényleg ez-e az ország legnagyobb problémája és hogy agyba-főbe huligán ellenes akciócsoportokat hozzanak létre? akik majd az orvost lövik tarkón ugye hali meccsen, ha segíteni akar és átmászik.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.11.11. 13:23:37

@Majom Miklós Fan Club: Bocs, de szinte kizárólag Ferencváros meccseket nézek az itthoni kínálatból. Jellemhiba, tudom. Esetleg egy-egy nagyobb derbit. Tv-n, ofkorsz. Ez is nyilván mentális siralom. Eképpen örömmel értesülök ezennel általad, hogy a minden más mérkőzés holmi polgárosult piknikhangulatban telik el, senki sem zsidóz, cigányoz, usw, usw. Mondjuk olyan nagyon nem hiszem el, sőt, kurvára nem, de legyen ez egy munkahipotézis. Sajnálatomra az én problémámra ez nem megoldás. Fradistaként és a futball(nem a magyar, az igazi) kedvelőjeként egy békés, úri modorú Haladás-Paks erőlködés kb. annyira hoz lázba, mint egy szumóbajnokot a norbiupdate. Vagy érted, vagy nem. Én nem tudom értelmesebben tálalni, biztosan velem van a gond.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 13:47:53

@Dr. Zerge: tehát bevallottan általánosítasz. nincs ezzel semmi gond, csak illik már az elején leszögezni. meg utána talán ne magyarázd már meg pl. a haladás vagy a paks szurkolónak, hogy a fradi meccsek tapasztalatai alapján mi folyik az ő pályájukon (tudod, mikor magyarenbéegyezel)

díszbohóc 2009.11.11. 14:08:12

De szépen megtaláltátok egymást. Nem mentek el sorozni?

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 14:11:15

@díszbohóc: majd bedobunk valahol egy virtuálisat.

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.11. 14:11:38

@díszbohóc: Épp én is kérni akartam volt. :)

(A szerkesztőség viszont örül, hogy vélemények (is) ütköztek a válasz/viszontválasz-halom során. Érdekes volt követni.)

Mérgező Hulladék 2009.11.11. 14:18:15

Csak hogy békésebb vizekre evezzünk:
@Dr. Zerge: TTVE nincs, TUE van helyette - ugyanúgy a Hévízi úton. Pár éve alakultak meg (újra), rögtön fel is jutottak az NBIII-ba, tavasszal kiestek, de most megint elsők a BLASZ1-ben. Kaszinós Gyuri a szakmai igazgató és edző egy személyben, Nyíl nagyobbik fia náluk játszik és edző is egy korosztályos csapatnál; Mészöly "másik" fia szintén ott edző. Amúgy megfordult náluk Ebedli, Bognár, Csuhay és Hannich fia is :)
Arra emlékszik valaki, hogy amikor '96-ban feljutottak, tényleg ötezer feletti átlagnézőszámuk volt? Valahol olvastam mostanában, alig akartam elhinni.

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.11. 14:21:38

@Mérgező Hulladék: Akkoriban a szomszédos középiskolák egyikét látogattuk, és mellette a TVE hazaikat is. Emlékszem olyan 'Csaba elleni meccsre, ahol tényleg 6-7000-en voltunk kint a Hévizin. Lippai a kapuban, elől meg a Kiss-Aubel-páros. Később Wukó is odaigazolt, de akkor ár kiestek, alig 1000 nézők előtt.

Mellékesen az NBII megnyerését is teltház ünnepelte a helyszínen.

Apropos, kvízkérdés: tudja valaki, hogy a TTVE nevében a Torna és Vívó Egylet előtt mi volt a másik T?

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 14:24:03

@Mérgező Hulladék: nekik volt a fordítos győzelmük a fradi ellen, ugye? (0-2ről 3-2 vagy ilyesmi)

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.11. 14:28:48

@Majom Miklós Fan Club: Jaja. Fáy utca, és talán 4-3-ra nyertek. Kiss és Szabics hatalmasat játszott aznap.

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 14:38:35

közben meg is találtam wikipédián, valóban 4-3. és vajon mi lett a Tiszakécskei FC-Eurobusszal a kiesés után?

Majom Miklós Fan Club 2009.11.11. 14:41:26

@Majom Miklós Fan Club: ja már látom, beolvadtak a ceglédbe 99-ben. 6 évig éltek...

Mérgező Hulladék 2009.11.11. 15:02:15

@végh hanta: Textilfestő, a kommunizmusban így hívták őket.

Mérgező Hulladék 2009.11.11. 15:19:04

@végh hanta: És még azt is kiderítettem, hogy vagy mocsing nagyon fiatal, vagy csak indokolatlanul öregnek gondol téged, vagy durván évvesztes voltál :)

mocsing: "végh hanta (...) kb feleannyi idős se lehetek, mint te"
végh hanta: "Akkoriban a szomszédos középiskolák egyikét látogattuk"

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.11. 15:22:01

@Mérgező Hulladék: Mivel nem része a tippjátéknak a korom, így kiwikipédiázható módon megadom: egyidős vagyok a Honvéd 6. bajnoki címével. Szinte napra.

mocsing · http://nst.blog.hu 2009.11.11. 15:52:09

@végh hanta: '80-as születésű vagy? egyszer írtál vmi olyat, h több mint 25 éve kint vagy a bozsikban...

vagy rosszul emlékszem, az is lehet, de emiatt mondtam, h feleannyi lehetek, ami azért nyilván túlzás.

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2009.11.11. 15:54:51

@mocsing: Az első meccsemen alig fél éves voltam. Családi örökség. Ha faterra esett a sor vigyázni rám, mit csináljon? :)

mocsing · http://nst.blog.hu 2009.11.11. 15:59:49

@végh hanta: már az anyatej helyett is szotyihéj jött nálad? :)
süti beállítások módosítása