Bulvár következik: Lázok János kedvenc zenekara a Backstreet boys! Erre a tényre azonban most kegyetlen visszafogjuk magunkat, mert nem tisztünk minősíteni a jelenséget. Ízlések és pofonok. (Azért picit mégis kéne talán.) A téma feszegetését meghagyjuk egyéb tematikus oldalak számára, és megígérjük, a mai vendégcikkben nem lesz szó bulvártémákról.
Ellenben lesz szó marketingről, valamint a szurkolók/érdeklődők és az egyesületek kapcsolatáról. Köszönjük, hogy Pályagondnok úr sorozatának első részét pozitívan fogadtátok, és külön elismerésnek vesszük a hvg.hu cikkajánlóját is. Igyekszünk megfelelni az elvárásoknak. Tehát: folytatása következik. Most.
NB1 Online (2. rész)
A nyitó részben még nem mertem bátran írni a „webkettes” lehetőségekről, azonban a reakciók azt mondatták velem, hogy a futballszerető közönség igenis ismeri és kedveli ezen eszközöket. Így a klasszikus egyirányú kommunikáción kívül igenis igény mutatkozhat a különböző, némileg kötetlenebb információs-, és párbeszéd-csatornákra. Információ és párbeszéd. Fórum, blogolás, videómegosztás, közösségépítés. Annál is inkább, mert a sport területe nem a sarki zöldséges. Ahol vásárolok, elhozom az árut, főzök, majd mindenki jól lakik és pár óra múlva már el van felejtve, hogy volt-e karalábé a levesben. A sporttermék kísérőjelensége a folyamatos, érzelemmel telített véleménycsere - csúnya szóval élve - az eladás előtt, alatt és után napokig, hetekig, sőt akár évekig. Ismerünk hasonló „terméket”? Ritka az ilyen. A futball esetében ez még inkább jellemző, ami a sportág specifikumából adódik (értsd nem egyszeri esemény, hanem különböző mérkőzések, mérkőzéssorozatok láncolata). Annak idején a sporttalan hétköznapok szinte egyetlen fóruma a munkahely és a kocsma volt, ahol a futballőrültek - egy-egy fröccs mellett - megbeszélték az aktuális eseményeket. Manapság a megváltozott technológiai körülmények és növekvő igényszint átalakította ezt a kommunikációs közeget. Ma már mindenki online. Amennyiben a klub nem ad teret a szurkolóknak a párbeszédhez, akkor a szurkolók önmaguk szervezik meg a véleménycserére alkalmas online kommunikációs csatornákat. Azonban ha már a lehetőség adott, akkor a klub miért nem próbálja meg maga formálni ezeket a közösségeket? Másrészt az eszközök közül némelyik kiválóan alkalmas bizonyos image alakító, kötődést növelő, vagy akár speciális szponzori kommunikációnak teret adó szerepre.
A bevezető után lássuk a következő négy futballklub honlapjának értékelését! Az értékelés - hangsúlyozom - továbbra is erősen szubjektív.
Vasas – www.vasasbp.hu
Hmm… Első élményem alapján nem akartam elhinni, hogy ez az angyalföldi aranylábúak hivatalos honlapja, így gyorsan nyitottam egy Google-t és beírtam: Vasas. Eddig jó, gondoltam, ugyanis ez már egy igényesebb oldalra vezetett, ami a Vasas, mint egyesület „hivatalosa” volt. A futballra kattintva azonban visszajutottam a kezdetekig, majd konstatáltam, hogy mégiscsak ez lesz az „official page”. Ha a Fradi kapott hideget-meleget az előző részben, akkor most a piros-kékek is kapnak. Egy G-Portál-os alapra ráhúzni egy több százmilliós költségvetésű futballklub hivatalos kommunikációját az több mint ciki. Azt már meg sem említem, hogy üzleti alaptanfolyamok első bekezdése, miszerint kissé égő, ha ingyenes szolgáltatótól van hivatalos munka mailed. Még szerencse, hogy G-mail fiókos, az talán annyira nem az önlejáratás dicső lejtője. Ellenben mégiscsak egy profi, élvonalbeli futballklubról kellene beszélnünk, nem egy házaló porszívó ügynökről. Nézzük komolyabban: jobb sarok fent, jelesül „Szurkolói támogatói program”. Már-már motoszkált bennem, hogy utalok pár ezret nekik, kattintgatok, mint az őrült, de hát se kép, se hang. Utána azon járt az agyam, hogy lehet én értettem félre, és az alatta szereplő szponzorok külön a szurkolókat támogatják... Ha már szponzorok, akkor fejléc. Mit keres a Herz -mint főtámogató- címere ilyen elrendezéssel a fejlécben? Elhiszem, hogy szimmetrikussá akarták tenni, de így?
Amúgy van pozitívum is: online tv, online szöveges közvetítés, szavazás. Utóbbit persze amúgy is felkínálja a G-portál alap, lehet kényszerből hagyták benne. Szurkolók? Fórum? Közösség? Ha nem konkrét céllal érkeztem volna a honlapra, meg sem találnám. Jobb alsó sarok, Index-fórumra való hivatkozás. Leginkább a Vasas valami fiktív csapat lehet, mert sem azt nem találom, hogy hol játsszák a mérkőzéseket, sem az árazást, nagyobb extrákról már nem is beszélek. Attól most tekintsünk el, hogy az egyesületi honlap egy igényes weboldal. Ez a hivatalos, és ez ennyit ér sajnos. (A többi Vasas oldalt amúgy ajánlom megtekintésre, azok tényleg egy másik dimenziót képviselnek. Sőt, meglepően jók! Itt nem csak a funkciókra, illetve designra gondolok, hanem meglepő offline dolgokat is tapasztaltam, mint például kombinált bérlet! Első ránézésre a kommunikációjukban pedig remekül ráálltak erre a család-gyerekek-Vasas tematikára.)
DVSC - www.dvsc.hu
Igényes honlap a debreceni, ráadásul angol nyelven is elérhető. Nem csak az alapfunkciók, hanem az aktuálisan legfrissebb hír is! Persze ha egy csapat nemzetközi sorozatban szerepel, akkor ez alapelvárás az érdeklődő külföldi látogatók miatt. Meg amúgy is, ennyit minimálisan adjon magára minden hazai sportklub! Az első szembeötlő pozitívum a Loki TV, amelyre kattintva külön kezelőfelület tárul elénk és máris szemezgethetünk a videók közül. A Hírek áttekinthetőek, tagoltak. Minimális zavaró tényezőként értékelem, hogy a főoldalra nem tudok visszajutni például fejléces kattintással, hanem ki kellett keresnem melyik gomb állít alaphelyzetbe. A jegy-, és bérletárak el vannak dugva a Stadion menüpontba, érdemes lenne ennek külön menüpontot áldozni. Szavazás, képtár, letölthető háttérképek, saját fórum. Ezen kívül shop, ám csak termékbemutatóval, árakkal, online rendeléssel nem. Összességében jó honlap a Lokié, ez tisztán látható. Minimális változtatásokkal az Újpestével vetekedne.
Győri ETO FC - www.etofc.hu
Az ETO! Ami minden látogatónak fel kell, hogy feltűnjön, az online shop reklámja. Jól elhelyezték, nem lehet kikerülni. Rákattintva rendkívül fogyasztóbarát a saját tervezés engedélyezése, így termékenként magunk is alakíthatjuk a színvilágot, mintázatot és így tovább. Bár nem szorosan a honlap-elemzéshez tartozik, de remek ötletnek tartom. A fejléc jó, azonban lehetne egy picit letisztultabb. A jobb felső sarokban lévő eseménynaptárban pirossal kiemelve a mérkőzésnapok, ami nem rossz megoldás, tekintve, hogy a szurkolónak a meccsek a legfontosabbak. A Debrecenhez hasonlóan szintén van angol nyelvű változat –érdekes, betört a nyugat a magyar futballba?! Sajnos itt sem találtam „nagy gombot” az alaphelyzetbe való visszaállítás lehetőségével. A fórumot pár nappal ezelőtt megszüntették. Biztos eljutott a hír, hogy jövök, gondolták, ha már így van, akkor plusz egy negatívumot okoznak maguknak. :) A Hírek tálalása rendben van, jegyekkel kapcsolatos információk kommunikálása szintén. Vannak szurkolói videók, szöveges online közvetítés, ami azonban nagyon tetszett, a régmúlt legendáinak tisztelete -a Dicsőségeink menüpontból elérhető. Negatívum a szponzorok „elnyomása” a honlapon, ennek ők valószínűleg nem örülnének, ha tudnák, bár lehet nem is foglalkoznak vele. Végezetül: egyszerűen nem értem. Megszüntetik a fórumot. Az átlag ETO szurkoló a jövőben hol keresgéljen egyéb információk, vagy akár online szurkolói kapcsolatok után?
Kaposvári Rákóczi FC - www.rakoczifc.hu
Kiscsapat, szimpatikus, viszont fejléc-problémákkal küzd. Nem tudom ki ez a fújtató ürge, de sem a csajoknak, sem egy átlag látogatónak nem üzen semmit, legfeljebb reggeli közben hangosan felkacagnak. Gyorsan utánakérdeztem és -ahogy sejtettem- kiderült, hogy az úr Prukner mester, aki a kaposváriak egyik legendája. Ez idáig rendben van, és az is, ha esetleg a humorra építettek volna, azonban személy szerint mégiscsak változtatnék ezen. Erősen „bloggyanús” megoldást kapott a honlap, olyan „kedves naplóm” íze van. Ami feltűnik elsőre az egy könyv ajánlója, ami a kaposvári futballról íródott. Jó dolog ez, „Egy kis csapat nagy napjai” címmel e-mailen rendelhető. Jegyárakról semmit sem találtam, ellenben van fórum, illetve a szurkolók menüpontban elérhető a kaposvári fanatikusok honlapja. Némely menüpont nem, vagy nem úgy működik, mint amire a látogató számít. A szponzorokat látható helyen kommunikálják és bár szemléltetőbb, mint a győri, azonban még mindig nem az ideális. Szerintem például alapelvárás lenne minden klubhonlapnál, hogy a szponzorok egy külön menüpontból elérhetőek legyenek.
A második kör győztese véleményem szerint a Debrecen. A Győri ETO FC honlapján nagyot dobott az online shop, ám az online közösség, a szurkolói interakciók lehetőségének eldobása óriási betli. A kaposváriak honlapja nálam az előző körös MTK-val van egy szinten, míg a Vasas hivatalosa az FTC oldalát is alulmúlja. Azonban nem győzöm hangsúlyozni, hogy érdemes áttekinteni a Vasas, mint egyesület honlapját. Érdekes dolgokkal találkozhatunk. A következő részben a Kecskemét, a Diósgyőr, a Nyíregyháza és a Paks weboldalát vetjük górcső alá.
Kapcsolódó tartalom:
- Kapufára feszített világháló - 1. rész (Bp. Honvéd, FTC, MTK, Újpest)