HTML

Címkék

abszurd (12) ahülye (48) átigazolás (26) beharangozó (272) bohócliga (358) championship (12) debrecen (33) détáridöme (14) diósgyőr (16) dzsudzsák (28) eb (37) egervári (22) fc fehérvár (15) feltámadás (57) fradi (54) gera (21) győr (17) haladás (13) hemi bácsi (11) hercegfalvi (10) hét magyarja (22) hónap magyarja (10) honvéd (49) hülyebíró (12) huszti (14) jhn (32) kaposvár (11) keleti csoport (19) kisteleki (12) koman (10) kommentverseny (44) kupaellenfél (20) kupatipp (15) loki (13) magyar (141) mezey (11) mlsz (38) mtk (19) nb2 (87) németh krisztián (16) nemzetisport (13) nyugaticsoport (59) önérzetes (33) összefoglaló (110) reac (12) sör (11) statisztika (14) szavazás (11) szurker (32) tippjáték (229) tippmix peti (11) torghelle (15) tőzsér (12) u20 (15) utánpótlás (15) ute (19) válogatott (168) várhidi (15) vasas (21) vendégszerző (21) videó (87) videoton (15) visszatekintő (10) Címkefelhő

Friss topikok

  • Stefan Derrick: Nagyrészt egyetértek a fentiekkel. Szerintem akkor lett volna időszerű ennek a bevezetése, ha max.... (2022.03.11. 15:03) VBK
  • kétballáb: Imádtam a tippjátékot, néha még most is olvasgatom a régi bejegyzéseket. Szép volt, jó volt, szíve... (2021.11.20. 13:34) Sarokba állítva
  • LaFire: Csatlakozom Brute-hoz :) (2020.11.11. 22:35) Nemzetközi edzőmeccs ( BL főtábla 1. forduló)

Licenc

Creative Commons Licenc

Magyar foci kezdőknek és haladóknak: 1. Az edző

2010.09.18. 17:30 Futó Lada

H. úr elhatározta, hogy egyfelől önvédelmi szempontból, másfelől a családi hagyomány kontinuitásának megőrzése érdekébe a már 5 éves Karcsikával megszeretteti a labdarúgást, azon belül is leginkább annak speciális alfaját a magyar focit. Így továbbra is apáról fiúra szállhat a családban a már 25 éves ’Jácint’ televízió, másfelől ha este szavazásra kerül a sor, hogy szappanopera avagy meccs, akkor biztosítva legyen számára a kétharmados többség, amely fejlett demokráciákban országok sorsát határozhatja meg, így itt ebben a pesti külső kerületben egy meccset biztos meg kell, hogy érjen.

- Apa! Kinek kiabálják, hogy tarka rongy?
- Az edzőnek.
- Ki az az edző?

- Nos az edző az a személy akit a pálya mellett a kispadon ülve gyakran mutat a kamera. A jó edző barátja, apja helyett apja, mentora és jó esetben akár példaképe a csapata játékosainak, pszichológus és lélekbúvár, a játékos legapróbb rezdülését is érzékeli, biztat vagy korhol ha kell, lelkesít vagy nyugtat ha kell. Természetesen remek stratéga,bármilyen helyzetet a maga javára tud fordítani, meccsre készülve kielemzi, és taktikájával könyörtelenül ki is használja az ellenfél gyengeségeit … és persze nyer. A rossz edző az lehet akár ugyanilyen tulajdonságú, azzal a különbséggel, hogy nem nyer …

Kis hazánkban az edzőképzés háromlépcsős volt, mint a sarki presszó bejárata, és a segéd-edző - edző - vezetőedző szamárlétrát bejárva, 7 év alatt ripsz-ropsz edző lehetett az ember, persze ez nem volt létkérdés egy csapat irányításakor. Az UEFA úgy érezte a 90-es években, hogy itt az idő valami rendszabályt hozni, mert nem állapot, hogy valaki csak úgy leül a padra és tönkreveri csapatával a világot, ezért ezt papírhoz és képzéshez kell kötni (Állítólag vízilabdában is előírták, hogy kell LEN „Pro” licenc, és ameddig ez Kemény Dénesnek nincs, addig nem nyerhet olimpiát … Elvetették a tervet, mert jelenleg ő oktatja a világot a csapatával, és nincs aki levizsgáztassa.)

Bevezették tehát az UEFA háromlépcsős képzését, ami már kialakításában is óriási előrelépés volt mint láthatjuk. Az elnevezés itt UEFA „B” (basic); UEFA „A” (advanced) és UEFA „Pro” (professional) lett, és a megszerzéséhez szükséges idő már csak 3 év. A „B” licenc az utánpótlásban dolgozó edzők minimális kritériuma, az „A” licenc a nemzeti bajnokságok alacsonyabb osztályaiban (2011/12-es szezontól, addig csak NB2) és a legmagasabb osztály segédedzői posztjához elengedhetetlen, míg a „Pro” licenc nélkül elképzelhetetlen egy legmagasabb osztályban szereplő csapat. (A megyei ligákhoz elegendő az MLSZ „D” licenc, ami egy 75 órás tanfolyam és egy testnevelő-tanári gyorstalpalóval egyenlő.)

Mivel az edző egy szakma is, így természetesen kell szakmunkás-bizonyítvány is hozzá, mégpedig OKJ-s sportoktatói vizsga mindegyik NB-s ligában és az utánpótlásban egyaránt, valamint a tudás szinten tartása végett az évenkénti továbbképzés szintén alapfeltétel, hogy valaki edző lehessen. (Ha itt valaki lekési a kartotékot, akkor akár papírcsákót is hajtogathat a „Pro” licencéből.)

Idehaza Mezey dr. jó érzékkel mérte fel, hogy ha az előírt határidő előtt be lehet vezetni az UEFA-rendszerre való áttérést, akkor hazánk helyzeti előnyben lehet, sőt edzőképzés terén regionális központtá válhat. Mivel  az edzőképzésnél az UEFA csak az általános képzésre ad iránymutatást, amelyet a nemzeti hagyományokkal ötvözve kell/lehet oktatni, így a magyar tananyagot rohamtempóban kellett kidolgozni, amiben Both Józsefnek volt oroszlánrésze. Általa a magyar stílus a holland iskolával keveredve adna kiindulási alapot. Nos, sikerült egy évvel a szintidő előtt teljesíteni a kritériumokat, és aláírni az UEFA konvenciót, így onnantól kezdve hazánkban is lehetett UEFA licencet szerezni. (A 135 órás „B”, és a 140 órás „A” licences tanfolyam több is indul egy évben, de a 305 órás Pro licenc csak 1-2 évenként, és az is korlátozott létszámmal. A „B” licenchez játékosmúlt, vagy MLSZ „D” licenc kell, az „A”-hoz  „B” licenc és egy év gyakorlat, a „Pro”-hoz „A” licenc és 2 év gyakorlat.)

Sajnos sem regionális központ nem lett, sem az UEFA-nál nem szereztünk olyan jó pontot amit az EB pályázatokon beválthattunk volna. Az edzőképzés Mezey dr.-tól Bicskei Bertalanhoz került, míg az új szellemiségű edzők által kinevelt generáció lassan beérett. Logikusnak tűnt a lépés, hogy ha már a holland iskola alapjaira épült az eddigi képzés, akkor holland edző fejlessze tökélyre mind utánpótlás, mind pedig felnőtt szinten a válogatottat … hát … a papírjai mindkét holland edzőnek rendben voltak, így a minimum szintnek megfeleltek. Mára ezt már nem kell vizsgálni, mert egy újabb 180 fokos fordulattal visszatértünk a hagyományos-magyar-focihoz, ami egyelőre fáklyásmenet, elég csak Moldávia megregulázására gondolni.

Egy szurkoló persze ennél egyszerűbb lélek, neki nem papír kell, hanem győzelem. Nem érdekli, hogy kedvenc csapatának edzője mennyire sajátította el a szakmai angolt, melyik külföldi profi klubnál töltötte az egy hetes kötelező tanulmányutat, vagy éppen hány formációban tudja pályára küldeni csapatát … az a jó edző amelyik edző nyer a csapattal, amelyik pedig nem tudja kihozni a maximumot az aranylábúakból, az amatőr, az kockafejű, fúj, szurokba-tollba vele.

-Aha ... Nézd, Apa, az az edző hasonlít a Hókuszpókra, csak fehér a haja ...

52 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://labdabiztos.blog.hu/api/trackback/id/tr522299882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vidi-master 2010.09.18. 18:41:42

illetve az UEFA lehetőséget ad egy helyi szint kialakítására is, ez lett ugye az MLSZ "D" vagyis diák szint.

bár nem ezért találták ki, de szerintem ez a leginkább azért hasznos, mert az utánpótlásban és az alacsonyabb osztályokban dolgozó edzők frissítették/frissíthetik tudásukat. Ők ugye alapvetően kevésbé tudják képezni magukat (pénz, idő, lehetőségek), így a szakma ezen részében ez komoly vérfrissítés.

ennek ellenére nem ezen múlik a szakma általános fejlettsége, minősége, hanem az edzők hozzáállásán: egyrészt milyen felfogásban dolgozik az edző (utánpótlásban eredménycentrikus-e), másrészt milyen edzésmódszerekkel (halad-e folyamatosan a korral).

sajnos manapság is sok utánpótlásedző csak a kupáért, eredményért, győzelemért játszik, ezzel hosszútávon sok gyereket eltaszítva a futballtól...

Artie 2010.09.18. 19:12:12

@vidi-master: Hát bizony itt a blogon is sokszor megbeszéltük, az utánpótlás célja nem az eredmény.

Egyik barátomat idézném: a gyenge utánpótlás-játékosok az U21-es vb-n bohóckodnak, a jók meg inkább játszanak a Premier League-ben.

Irapuato 2010.09.18. 19:38:34

:)

a szolvákfoci blogon pont ma jelent meg egy alapos poszt arról, hogy a sok szempontból hasonló helyzetben lévő szlovák labdarúgásból hogyan nőhetett ki egy olyan válogatott, ami a vb-n szerepelt és most a 16. helyen (!!!) van a fifa ranglistáján. az egyik ok a szövkap. személye:
dotoho.blog.hu/2010/09/18/a_szlovak_futballcsoda_titka

engem ezért is aggaszt kicsit, hogy esanyin nincs eredménykényszer. ugyanis nem mindegy, ha az ő alkalmatlan vezetésével (ha ez kiderül) 1, 2 v. 4 évet vesztegetünk el.

Erosa · http://koteny.blog.hu/ 2010.09.21. 23:27:09

Jó ez a blog, kiraktam linkre az oldlalomon!Ha van kedved nézz be és szavazz!!

TomAce 2010.09.22. 10:08:47

Szevasztok!
Nem 100%-ig a témába vág, de talán érintőlegesen van némi köze hozzá. Ezen a héten Skóciában vagyok munkaügyből kifolyólag és volt szerencsém tegnap este az Ibroxban megtekinteni a Rangers-Dunfermline ligakupa meccset. Most külön nem szeretnék kitérni ilyen dolgokra, mint 25 ezer ember percek alatt történő be- és kiléptetése, klotyó tisztasága, stb, stb, gondolom, mindannyian el tudjátok képzelni a különbségeket. Két dolgot emelnék ki, ami szerintem (fentiek mellett) a magyar foci nagy problémája:
- a Rangers két éve nem igazolt játékost, pénzhiány miatt, idén először sikerült venniük, a horvát Jelavicot. Jellemzően emiatt, nagyrészt saját nevelésű játékosokra támaszkodnak, így fordulhatott elő olyan skót válogatott, amiben 7 Rangers játékos is pályára lépett. Ahogy skót barátaim elmondták, hiába a Celtic financiális fölénye, a Rangers csapatként szerepel jól. Nyilván még ez is drágább (ti. használható játékost nevelni majd megtartani), mint gyenge légiósokkal feltölteni a keretet, de azt gondolom, mindeképp kifizetődőbb
- a másik dolog, hogy hiába kapott egy hetest a Dunfermline, a szurkolói (kik teljesen megtöltötték a sarki szektort) úgy énekeltek és éltették őket a meccs végén, mintha legalábbis megnyerték volna a kupát. Sok helyen leírták már, de nem árt ismételni: a legrosszabban sikerült lövés után is taps járt, mert legalább megpróbálta. Könnyű leszólni a skót focit, de sokért nem adnám, ha a mi focink legalább ilyen lenne és én is kivihetném a hét éves fiamat a kedvenc csapatom minden egyes meccsére...

végh hanta · http://labdabiztos.blog.hu 2010.09.22. 10:32:18

@TomAce: Nem lenne kedved megírni, egy magyar szurker szemével a skót meccset cikként ide? Előzmények, beléptetés, hangulat, kiléptetés, utcán, kocsmákban, arcok, benyomások, minden, ami más mint itt, vagy érdekes lehet.
Szívesen kitennénk vendégszerzőként.

TomAce 2010.09.22. 13:30:12

@végh hanta: Nagyon szívesen. Sajnos, képeket nem nagyon tudtam készíteni, gyenge hozzá a gépem, de az élményeimet szívesen megosztom - enyém a megtiszteltetés:)

TomAce 2010.09.22. 14:02:13

@végh hanta: az előbb már válaszoltam, blogmotor sucks...
hova küldhetem a cikket?
és természetesen: köszönöm a megtiszteltetést!

slowmotion 2010.09.22. 15:02:58

@TomAce: azért a Dunfermline másodosztályú csapat, oké hogy jók voltak a szurkolói, na de ez kb olyan, mint amikor a válogatott kijutott az A csoportos hoki vb-re, akkor egyetlen tábor volt, amelyik folyamatosan csinálta a hangulatot, és az a magyar volt. nekik ünnep volt a Kanada elleni 0-9 is, mert mindent kiadott magából a csapat, amit csak tudott.

a magyar fociból ez hiányzik, hogy tényleg látszódjon, hogy a lelküket is kihajtják a pályán. ez az én olvasatomban azt jelenti, hogy ha nincs is meg a magas technikai képzettségük, akkor ezt potolják futással, és azért 10 percenként illene megtenni kb egy kilométert vagy mi a szösz.

no de hova is gondolok, eleve nem kell annyit futni, mert a játék lassabb, mint tőlünk nyugatra, tehát a lekövetéséhez elég lassabban mozogni, és mivel s=v*t, ezért nyilván konstans időintervallum alatt a megtett út kevesebb, ha a sebesség is kisebb.

kicsit elkalandoztam. jaj.

a kis lebowski 2010.09.22. 15:21:39

@TomAce: "a másik dolog, hogy hiába kapott egy hetest a Dunfermline, a szurkolói (kik teljesen megtöltötték a sarki szektort) úgy énekeltek és éltették őket a meccs végén, mintha legalábbis megnyerték volna a kupát. Sok helyen leírták már, de nem árt ismételni: a legrosszabban sikerült lövés után is taps járt, mert legalább megpróbálta."

Nekem nagyon tetszik, amit ide leírtál. A szurkolók a csapatot szeretik, nem az eredményeket, amiket elér. Nekik elég, hogy a játékosok küzdjenek.
Remélem nem leszek túl rosszindulatú, ha ezt ideírom, de pont ezen a blogon született egy bejegyzés, amelynek a tartalma pontosan ellentétes azzal, amit te írtál, a lényege, hogy nem szerethető, hanem eredményes csapat kell:
labdabiztos.blog.hu/2010/09/09/szep_oregasszonyok_cimeres_mezben

Pedig az általad említett közfelfogás mindenkinek sokkal jobb lenne, mint a zombi tibi által megfogalmazott.

TomAce 2010.09.22. 15:47:35

@slowmotion: nem az a lényeg, hogy hanyadosztályú csapat. Mikor látsz itthon ilyet, hogy 2-7-nél is énekelnek a szurkolók? És nem az ellenfél csapatát szídják, meg nem székeket gyújtogatnak, meg nem az edzőt küldik el a k... anyjába. Szurkolnak.
Nagyon kifejező a szurkoló angol neve: supporter.
Pont ez az az tipus, mely kihalt kis hazánkban

a kis lebowski 2010.09.22. 15:53:35

@slowmotion: A játék valóban lassabb, mint nyugaton, de nem azért mert a játékosok kevesebbet futnak. Több magyar edző is nyilatkozta, hogy a futómennyiség megfelel a nyugaton mérteknek, csak amíg odakint teljesen szokásos a meccsenkénti 55-60 sprint (mert a lendületes futás adja a velejét a futásnak) játékosonként, Magyarországon ettől elmaradunk.
Ehhez hozzájön, hogy a technikailag képzettebb játékosaink (teljesen érthető okokból) külföldön fociznak, ami azt jelenti, hogy itthon több a pontatlanságból adódó felesleges futás, ami megint a tempó kárára van.

"a magyar fociból ez hiányzik, hogy tényleg látszódjon, hogy a lelküket is kihajtják a pályán" - szerintem ezzel nincs probléma, bár én csak a Rákóczi meccseit szoktam élőben követni, és a klub játékosai többnyire valóban az első pillanattól az utolsóig hajtanak. De ahogy a közvetítéseket látom, a hozzáállással többnyire más csapatoknál sincs gond, pl. a Fradi sem azért kapott ki kétszer egymás után, mert lagymatagon játszottak :)

a kis lebowski 2010.09.22. 15:56:00

@TomAce: "Pont ez az az tipus, mely kihalt kis hazánkban".

Azért nem halt ki. Én emlékszem olyan meccsünkre az MTK ellen, amikor hazai pályán kaptunk ki 3-0-ra. Egyszerűen nem jött össze semmi. De a találkozó végén jóformán az egész stadion állva tapsolta meg a csapatot.

slowmotion 2010.09.22. 16:06:00

@a kis lebowski: Kicsit OFF

Szerintem nem jól értelmezted azt a cikket.
Azt úgy kell olvasni, hogy sajnos a mai magyar viszonyok között sajnos fenn áll az a tény, miszerint ha a válogatott kilátástalan játékot mutat, akkor rásütik, hogy „szerethető” – csak azért, hogy ne kelljen a kudarcokról beszélni.

Ez olyan, mint amikor mondjuk a szülőknek kicsit aggodalma támad, hogy hát a gyereknek nincs barátnője, hát mama, most ez a gyerek ilyen homoizé lesz? És akkor megkérdezik, hogy Józsika, de legalább a szomszéd kislány, legalább az nemteccik? Amelyik szomszéd kislány egyébként bűnronda, ha csak eszedbe jut, akkor hosszabb időre impotenssé tesz, mint Al Bundy-t az anyósa, na de nyilván nem mondhatod ezt így ki, ezért mondják ilyenkor azt, hogy: „hát... aranyos”.

A szerethető csapat fogalma az pont ez, egy kib*szott nagy eufemizmus, azt gondolják, hogy ha a szart aranypántlikával kötik át, akkor az egyből kurrens termék lesz. Hát nem az.

Ha célként valaki azt jelöli meg, hogy szerethető csapatot akar kialakítani, akkor az kb pont azt jelenti, hogy büdös fingja nincs arról, mit és hogyan fog játszani a csapata, de reméli, hogy legalább a fél szezont túléli anélkül, hogy a szurkolók vérmesebbje az édesanyjával létesítendő nemi kapcsolatra kezdené el bíztatni.

ON

Szóval persze, van az a fajta szerethető foci, és tényleg jó lenne, ha nálunk is lenne olyan. Csak egyrészt ez ma Magyarországon nem létezik, vagy ha igen, akkor a hagyomány meg az eredményesség meg ilyen szempontok megkérdőjelezik a létjogosultságát.

Hogy tovább menjek, a minapi Újpest-Fradin nekem a zöld-fehérek pont ilyennek tűntek.
OK, pont az Újpest elleni meccs a legfontosabb az idényben.
OK, ez pont a Fradi, ők ennyivel akkor sem kaphatnak ki (állítólag), ha tényleg ekkora különbség van köztük és az ellenfél között.
De az a Fradi egy ember és öt gól hátrányban is ment előre, próbálkozott, többé-kevésbé lőtt is, hajtott a szépítő gólért.

De mint tudjuk, ez sajnos _vállalhatatlan_ produkció volt.

Hát itt Magyarországon szemléletváltás kellene. Amíg az nincs, addig esélye sincs léteznie ilyen csapatoknak, mert a közeg előbb-utóbb megfojtja őket.

Szerintem.

minnifield űrhajós 2010.09.22. 16:07:41

a "magyarfutball, a 91.perc." c. filmben hangzott el ha jól emlékszem, talán bicskei vagy both mondta, hogy nem a futómennyiséggel van a baj hanem a minőséggel.amikor azt láttuk, hogy nem bírjuk fizikálisan felvenni a tempót a többiekkel, akkor elkezdtük futtatni a fiúkat és hosszútávfutókat kezdtünk el gyártani. a maiak is megfutják a 10-12 kilométert, csak nem "dinamikusan", hanem mint egy távfutó, a végére beesünk a célba. a futballban nem célfotó kell meg hajrá, hanem sok-sok sprint, ami nálunk hiánycikk.

slowmotion 2010.09.22. 16:11:20

@TomAce: lásd fentebb. itt nem ilyen a környezet.
amúgy azért megnéztem volna, hogy az Ibroxban a vendégszektor elkezdi szétszedni a stadiont, de nyilván nem is ez a lényeg.

itt sokan még meccsre sem járnak ki.

slowmotion 2010.09.22. 16:25:38

@a kis lebowski: van az az örök érvényű igazság, miszerint a kivétel erősíti a szabályt.
igen, vannak a kiscsapatok, hajtanak is, ez üdítő dolog. de nem feltétlenül ezt látod minden pályán, pedig az alaptézis szerint innen kezdődne minden.

hidd el, láttam én is már sok mindent, örülök is, ha hajtanak a fiúk (mondjuk többnyire csak tv-ben tudom követni a csapatot, pont azért, mert ritkán vagyok Kváron, és akkor is a család az első), de ez edző kérdése, illetve hogy meddig maradhat a posztján a kócs.

van olyan, hogy egy csapat minden dícséretet megérdemel, meg van olyan is, hogy nem.
amíg nem hajtanak az összes meccsen az elejétől a végéig, addig nem lesz itt változás szvsz.

TomAce 2010.09.22. 16:39:04

@slowmotion: de miért nem ilyen a környezet? oké, ezer és egy oka lehet ennek, nem is tisztem megvitatni, de miért csak ennyivel intézzük ezt el? miért nem próbálunk változtatni rajta?
oké, hogy a fradi ment előre az újpest ellen 0-5-nél is, ez a minimum. nem mondom, hogy énekszóval kísérje mindezt a b-közép, de azért talán elvárható lenne az, hogy nem szétszabják a stadiont. sőt, még idáig sem mennék. elvárható lenne, hogy a szurkolás nagy rész valóban szurkolás legyen. nem 50%-ban faszszopó újpestezést (vagy akármelyik mást), nem XY takarodjot, nem zsidózást/cigányozást az ellenfél ill. a bíró irányába. hanem szurkolást. minimum 90%-ban. a maradék 10% meg legyen a fütyülés,stb., ha olyasmi történik. Negatív szemlélettel nem lehet fejlődni, csak pozitív hozzáállás segíthet (nem az a fajta, amit sporttv-ék most tolnak, az egészségesebb fajtára gondoltam).

Artie 2010.09.22. 20:33:49

@TomAce: Nos, szerintem ez szociológiai probléma is. Amíg viszonylag olcsó egy meccsre kimenni, addig azok, akik csak balhézni akarnak, kimennek. Nem a meccsért, balhéért.

Tehát először kellene egy fizetőképes kereslet, amely kifizet 5-6-7-10 ezer forintot egy meccsért. Így természetesen azok, akik a balhé kedvéért mennek, egyre kevésbé engedhetik meg maguknak.

Bár nem is biztos, hogy a fizetőképes keresletnél kellene kezdeni. Bizonyára most is megvan egy-egy nagyvárosban (Győrben biztos, nézzetek meg egy kézilabda-BL-meccset, 4000 forintért is 3000-en kimennek) az a réteg, amely simán áldozna ennyit egy meccsre, de kérdés az, hogy erre, amit focistáink előadnak, fognak áldozni?

TomAce 2010.09.22. 20:47:56

@Artie: Teljesen igazad van ezzel a szociológiai kérdéssel, ezért sem akartam belemenni ebbe a dologba mélyebben - egész egyszerűen nem értek annyira hozzá, hogy érdemi vitát kezdeményezzek ebből a szemszögből.
Mindamellett ez az aspektus teljesen érdektelen mindadig, míg nincs meg az a morális és fizikai teljesítőképesség a labdarúgóinkban, amiért érdemes lenne magasabbra pozícionálni a focit hazánkban - szerintem.

Artie 2010.09.22. 20:56:13

@Artie: Én sem értek hozzá, csak hangosan gondolkodom.

Viszont abban, úgy látom, egyetértünk, hogy az egész ott kellene, hogy kezdődjön, hogy teljesítmény van a pályán. Nem eredmény, teljesítmény.

Amíg azt látjuk, hogy a válogatottban flegmázás, primadonnázás megy, amíg nem szarják össze magukat a pályán a játékosok, addig nincs miről beszélni azon a szinten.

És amíg azt látjuk, hogy évek, évtizedek óta tippmixelnek az első osztályú fiúk, és a magyar ügyészség nagy ívben szarik bele, akkor miért gondolják, hogy értelmes emberek nagy tömegben fizetnek azért, hogy az előre megbeszélt eredményt labdarúgásra csak külsőségeiben (kapu, pálya, adidascsuka...) hasonló játékutánzattal elérjék?

Nem fognak.

És ez még mindig nem az a vonal, hogy családdal menj ki meccsre, majd jól pofán vágnak.

A hatéves lányom imád kézilabda-meccsre járni. Sajnos már ott tartunk, hogy Fradi-meccsre nem viszem ki, igaz, hogy 6-8 faszkalap van csak, akik olyan kemény legények, hogy a fémhamutartót belevágják a sportcsarnok üvegébe, de erre akkor sem vagyok kíváncsi.

Az már milyen, amikor a 20 jóérzésű Fradi-szurkoló megtapsolja a győri rohamrendőröket, amikor ezeket az elmebetegeket kivezeti?...

TomAce 2010.09.22. 22:26:09

@Artie: Nem olyan ördöngösség ez amúgy. Beléptető rendszer (nem D. Tomi-féle) és törvényi felhatalmazás kamerákra és rendőri jelenlétre a stadionokban.
Akinek nem tetszik, hogy ilyenért bezárják és kitiltják a stadionokból, az így járt.

Artie 2010.09.23. 09:26:17

@TomAce: Így van, ennyi.

De akkor a faszér' nem lehet megcsinálni?!

TomAce 2010.09.23. 09:30:29

@Artie: Azt hiszem, ez az a tipikus kérdés egymillióért...

sirsteve 2010.09.23. 10:23:14

@Artie: Mert az ombudsman szerint aggályos a nézőterek bekamerázása.
Az meg nem aggályos neki, hogy minden bevásárlóközpontban be van kamerázva. Pedig ugyanaz lehetne az indok: a törvénysértők kiszűrése.
Szerintem elég lenne a meccsbelépő hátoldalára apró betűvel ráírni, hogy a rendezvény helyszínére belépéssel hozzájárul a szurkoló ahhoz, hogy róla videofelvétel készüljön, amit x napig tárolhatnak.

Artie 2010.09.23. 10:44:29

@sirsteve: Az adatvédelmi ombudsman Magyarországon az égvilágon semmilyen jogi eszközzel nem rendelkezik, így leginkább nem kéne foglalkozni azzal, mit magyaráz.

Milyen ombudsmani rendszer az, ahol megteheti egy biztos, hogy amikor kitelepítik a jogtalan lakásfoglalókat ingatlanokból (Zámoly, cigányok, de ez most mellékes), akkor azt mondja, hogy nem volt jogos a kitelepítés, mert nincs hova menniük.

WTF? HA nincs hova mennie valakinek, akkor oda költözik be, ahova jól esik neki?

Igenis ha elmegyek egy eseményre, ahol 2-5-10-50 ezer ember van, akkor elvárom, hogy az állam biztosítsa (az én adómból, én nem keveset, hanem inkább sokat fizetek), hogy ne legyen meg annak a veszélye, hogy pofán vágnak, rám borítják a stadion, leszúrnak.

Szóval leginkább csinálni kellene valamit.

Futó Lada 2010.09.23. 10:45:05

Azért nem írhatják elő,mert akkor mindenkire vonatkoznia kellene a dolognak. A lehetőség elvileg megvan az üzemeltetésére, de az meg nem érdeke a kluboknak. (Nyilván amelyik klubnak érdekében áll a suttyók kiszűrése a nézőtérről, az ki is tiltja ezeket mindenféle törvény/szabályozás nélkül is saját hatáskörben....a suttyó ez esetben azt jelenti, aki jól láthatóan nem a sportesemény miatt megy a mérkőzésre, hanem csak a balhé miatt)

TomAce 2010.09.23. 11:01:20

@Futó Lada: csakhogy ez esetben még az az 500-1000 ember sem menne ki, akikre rá lehetne fogni, hogy 3000 volt és ezzel kozmetikázni a pénzügyi mutatókat...

slowmotion 2010.09.23. 11:03:39

@Artie: a sportesemény (jelen esetben mondjuk focimeccs) biztosításának megszervezése nem az állam feladata, hanem a meccset megrendező gazdasági társaságé.
persze a karhatalom a közterületeken ettől függetlenül is ügyelhet a törvényes rend fenntartására, de az ugye kicsit más téma.

de abban, hogy csinálni kellene valamit, abban egyetértünk.

Artie 2010.09.23. 11:06:40

@slowmotion: De ha magánterületen akarják belém nyomni a kést, akkor a rendőrségnek ott is közbe kell lépnie.

slowmotion 2010.09.23. 11:20:42

@Futó Lada: jaj ugyanmár, ez hol kellene hogy érdekelje a döntéshozókat?
itt az új MLSZ-vezetés, aki rendet akar vágni a fociban, ehhez szerintem pont hozzátartozik a nézőtéri rend fenntartása.

ha van klublicenc, ami feltételekhez van kötve, akkor bőven bele lehet venni a bekamerázást.
persze, a költségek nagyobb része up front jelentkezik, legfeljebb eggyel kevesebb afrikai vagy svéd vagy jugó légióst vesznek meg.

ha meg megvan az illúzió, hogy valamit léptünk előre a stadionok biztonsága terén, akkor talán csak emiatt is nő már valamilyen mértékben a meccsek látogatottsága.

@sirsteve: mert az ombudsmannak valszeg hivatali kötelessége az aggódás.
mióta a focit gazdasági alapokra helyezték, és a stadionokat a csapat mögé épült gazdasági társaságok tulajdonolják, a stadion mint olyan szerintem vagy magánterületnek számít, vagy legalábbis erősen annak kellene számítania.
a gt beengedhet a magánterületére idegeneket, de egyben elő is írhatja az elvárt viselkedési szabályokat. az meg, hogy aggályos, az kb lófasz.
ennyi erőből ha én bekamerázom a kertemet, akkor az ombudsman jöhet azzal, hogy ez aggályos, mert az esetleges betörők személyiségi jogait csorbítja?

a térfigyelő kamerákat miért nem akarja betiltatni? mert állítólag növelik a biztonságot? csókolom, a stadionkamerákra mégis mi más okból lenne szükség? hogy XY-nak ne kelljen amiatt aggódnia, hogy túrja az orrát meccs közben, és erről mások is meggyőződhetnek? OMG, no comment...

az ombudsmanok rájöhetnének, hogy ezzel a baromi sok joggal az a helyzet, hogy lassan annyira összeérnek ezek a jogok, hogy az egyik személy jogainak érvényesítése szinte törvényszerűen egy másik személy jogainak a megsértésével jár. ez a helyzet, le kell nyelni a békát, aztán tovább mosolyogni.

slowmotion 2010.09.23. 11:32:44

@Artie: persze hogy kell, de magánterületre a rendőr is csak úgy mehet be, hogy konkrét törvénysértés ellen lép fel. ez pl a focimeccseken azt jelenti, hogy a yard csak akkor léphet a stadion területére, ha erre konkrét felkérést kap a meccset megelőzően, vagy mondjuk kitör az apokalipszis, és riasztják őket.
de pont emiatt a klubok szoktak is kérni rendőri biztosítást már előre. ez Kaposváron pl úgy megy, hogy amikor a Fradi vagy az Újpest Kaposvárra megy játszani, akkor már a vasútállomáson is van rendőri jelenlét. sőt, egyszer még vonattal utaztam, csodálkoztam is, amikor a vonaton egyenruhás rendőröket láttam, erre kiderült, hogy a szerelvények Fradi-szurkolók utaztak vidéki meccsre (szerintem még Siófokra, vagy 5-8 évvel ezelőtt).
nem olvastam a versenyszabályzatot, meg nem vagyok jogász, de gondolom valahol a vsz-ben és a sporttörvényben is meg vagyon írva, hogy a rendezőnek kötelessége a rend fenntartásához szükségesnek ítélt rendezői/rendőri jelenlét biztosítása, sőt azt is el tudom képzelni, hogy a rendező klub is felelős amiatt is, ha a motozás hiánya/hiányosságai miatt valaki tiltott eszközt visz be a stadionba, és azzal sérülést okoz.

Artie 2010.09.23. 11:33:59

@slowmotion: Az óriási különbség magán- és közterület között, hogy előbbire csak önszántamból megyek, utóbbira mehetek kényszerből is (mert pl. útlevelet kell csináltatom, és az okmányiroda felé az utcán van kamera).

Ha nem tetszik, hogy kamerával felveszik a pofámat, nem megyek oda, big deal, 34 emberrel kevesebb fog meccsre menni.

Ha valaki eljön hozzám kerti partira, és nem tetszik neki, hogy nem szeretem, ha a kertem közepébe szarnak, akkor ne jöjjön bélszínt zabálni.:P

A rendőri jelenlétben igazad van.

slowmotion 2010.09.23. 11:36:28

@TomAce: viszont lehet, hogy kimenne helyettük ugyanennyi konszolidált honpolgár.

én például nem fogom kivinni a kölkömet (feltéve, hogy lesz és fiú lesz) meccsre, ha akár szemernyi esély is van arra, hogy a másik oldalról bedöntik a kerítést, és random irányba megindulnak a faszkalapok.

slowmotion 2010.09.23. 11:39:53

@Artie: hát szerintem nagyjából ugyanarról beszélünk.
szerintem pont senkinek semmi köze, hogy egy magánterület tulajdonosa mit és hogy csinál a tulajdonával. ha akarja, rózsaszínre festi az üléseket, ha akarja, bekamerázza.
ez utóbbit persze köteles kiírni, de igazából neki ezzel kapcsolatban csak ennyi törvényi kötelezettsége van.
akinek meg nem tetszik, annak nem kell odamenni.

nem erőszak a disznótor...

Artie 2010.09.23. 11:45:44

@slowmotion: Én is így látom. Nekem egyedül azzal van problémám - de ez törvényileg nem úgy van, ahogy én "szeretném" -, hogy miért nem megy automatikusan a rendőrség egy olyan eseményre, ahol több tízezer ember van összezsúfolva.

Bár ha kiszűrnénk a faszkalapokat, akkor erre nem is lenne szükség. De először szűrjük ki őket.

slowmotion 2010.09.23. 11:56:28

@Artie: mert nincs olyan kitétel, hogy mekkora résztvevői létszám felett kell a yardnak kimennie. nincs ilyen megállapítva, és őszintén szólva nem is lehet ilyet megállapítani.
mert mennyi lenne a limit? 5000 fő? miért nem mondjuk 4500? vagy ha az Újpest-Fradi meccsen csak 4000-en vannak, de ott van mindkét kemény mag, akkor nem kell automatikusan jelenlét?

szerintem az alap az, hogy a szervezőnek mindent meg kell tennie a rendezvény erőszakmentes lebonyolításáért. ha ezt meg tudja tenni csak rendezőkkel, akkor jó. ha ehhez kellenek rendőrök, akkor hívjon rendőröket. ha spórol a költségeken, és alultervezi a rendezői létszámot és összetételt (civilek biztonságiak vs rendőrök létszáma), akkor a szervezőt basszák meg keményen valami komoly büntetéssel. amíg a büntetés nem konzekvens, addig a hozzáállás sem lesz komoly.

Artie 2010.09.23. 12:41:57

@slowmotion: Megint egyetértünk, természetesen nem lehet ezt számszerűsíteni. Viszont van ugye a rendőrségnek a szép "kiemelt kockázatú esemény" című kitétele. Ha ezt valamire rásütik, akkor igenis vonuljon ki a yard kötelező jelleggel, és mondjuk fizessen érte a klub kötelező jelleggel.

Ha nem tudja megfizetni, akkor ne indítson NB1-es csapatot.

Bár mondjuk a rendőrség képes volt nem egyszer ETO-Loki kézimeccset is kiemelt kockázatúnak minősíteni, betiltva az alkoholárusítást. Mindezt szó szerint 5-6 vendégszurkoló miatt.

TomAce 2010.09.23. 13:04:16

@slowmotion: Pontosan. Ezért nem megyek meccsre én sem és ezért nem viszem magammal a fiamat. Majd ha nem kell féltenem ezektől a dolgoktól, akkor lehet, hogy együtt megyünk majd. Csak sajnos, pont ezek miatt is, jelenleg olyan a focink, hogy nem sok késztetést látok a fiamban arra, hogy egy bajnokira kijöjjön. Talán egy-egy válogatott meccsre, maximum...

Futó Lada 2010.09.23. 13:25:17

@slowmotion: a klublicenszre az előírások UEFA szintűek, az MLSZ nem tehet bele külön kritériumokat (A B és C kategóriás előírásoknál tehet javaslatokat), és csak az első osztályú vmint a nemzetközi kupában induló csapatoknak kötelező...

slowmotion 2010.09.23. 13:44:40

@Futó Lada: ez igaz, de azt el tudom képzelni, hogy ettől felfelé el lehet térni. ugyanúgy, mint a tagországok és az EU jogharmonizációnál: minden helyi szabályozás érvényben maradhat, feltéve, hogy nem lazít az EU közös jogkerete által szabott feltételeken.
tehát az UEFA klublicensz az az elvi minimum, nyilván azért nem szólnak bele minden egyes szabálypontba.
laikusként csak hiszem, hogy logikai alapon az lenne a helyes, hogy mondjuk van egy általános érvényű rész licensz a gazdálkodási feltételekre meg ilyesmi, van egy a stadionok és a nézőtér minimálisan kötelező felszereltségére (nk meccsekhez), de a magyar bajnokságot nem az UEFA írja ki, tehát a lokálisan specifikus kritériumokat nincs joga felülírni, tehát pl a kamerázás kötelezővé tételét sem. főleg, hogy az UEFÁ-nak is érdeke, hogy minél kevesebb incidens történjen a stadionokban.

kicsit ezt úgy tudnám áttenni más sportági hasonlathoz, hogy pl a NOB előírhatja, hogy milyen minimálisan kötelező feltételek vannak arra vonatkozóan, hogy pl a tagállamok ki közül válogathatnak olimpiai indulásra (pl nem eltiltott, állampolgár, tornászoknál minimum 14 éves kort betöltött stb), de önmagában azt, hogy az államok ezen felül hogy bonyolítják le a válogatót, és ehhez milyen specifikus feltételek vannak, azt már nem.
(tehát ha pl a kínaiak azt mondják, hogy csak párttagkönyvvel rendelkező sportolókat visznek ki az olimpiára, akkor a NOB nem mondhatja azt, hogy ez a feltétel nem kötelező).

nem tudom, nem sikerült-e összekuszálni a szálakat, azért érthető voltam?

slowmotion 2010.09.23. 13:46:50

kicsit tovább szőve a fenti gondolatkort az angol szövetség sem azért tette meg az intézkedéseit a stadionok biztonságossá tételéről, mert az UEFA azt mondta, és az UEFA előírásainál szigorúbb feltételeket szabott a klubjainak, az UEFA mégsem lépett közbe, hogy gyerekek ezt nem így kéne.
ééérted...

Futó Lada 2010.09.23. 15:07:17

@slowmotion: ebben teljesen igazad van, de jelenleg ott tartunk, hogy akár a fél NB1-et el lehetne meszelni licensz miatt ha komolyan vennénk..

A szabály 4 részből áll,
A A rész a kötelező , hiányában nincs licensz
a B az kell, de a helyi szövetség ajánlhat alternativát, ha egyik sem :akkor nincs livcensz
a C az kell, de ha nincs attól még van licensz, helyi szövetség szankcionálhat saját hatáskörében
a D az ajánlott, de nincs kihatása a licenszre

Amíg a B és C nincs teljesítve legalább minimum szinten, addig nem lehet elvárni hogy az ajánlott kategóriába tartozó elemek (vendéglátó egységek,stadion megközelíthetősége,nézők parkolása,tartalék világítás (!!)) megvalósításra kerüljön.

A televíziós megfigyelő-rendszer (saját áramforrással rendelkező, fix kiépítésű billenthető követős szines kamerával zártláncú hálózat, hozzá külön ellenőri szoba) a C tipusú követelményhez tartozik, tehát lehet anélkül licenszet kapni, de a hiányát szankcionálhatja az MLSZ..
A nézőtér szektorokra osztása az például D tipusú, tehát csak ajánlás.

slowmotion 2010.09.23. 15:35:37

@Futó Lada: engem mondjuk érdekelne, hogy melyik csoportba pontosan mi tartozik, mert ez alapján mi az a rengeteg feltétel, amit nem is éri meg kialakíttatni. hol lehet ezeket elolvasni?

el tudom képzelni, hogy egy-két csapatnak megérné ezeket teljesíteni, főleg ha komolyan gondolkoznak mondjuk a nemzetközi indulásban.

(mellékes gondolat, de azért érdemes eljátszani vele: ha teszem azt az Újpest idén érdekelt lenne az EL-csoportkörben, és mondjuk csütörtökön történetesen a Megyeri útra lett volna ütemezve a meccs, akkor mit szólt volna az UEFA azoknak a székeknek a hiányához, amelyeket előtte hétvégén sikerült leamortizálnia Fradi szurkolóknak?)

Futó Lada 2010.09.23. 21:35:30

@slowmotion: én az MLSZ oldalán olvastam, de fent lesz zanzásítva itt a blogon is hétvégén..

A klublicenszet előre kapja meg a csapat,az a megkötés,hogy ha valamely kötelező feltétel szezon közben hiányzik, akkor ez miatt a csapat licensze visszavonható. ( A nézőtér harmada ajánlottan fedett kell hogy legyen, de min. 1500 ülőhely kötelezően..ha a tetőt bontják nagyobb a baj..de a konkrét példádnál : lebontott széksoroknál az adott szektort lezárhatják, ha így is megvan a min 4500 ülőhely, akkor a kritérium teljesítve van.)

slowmotion 2010.09.24. 10:54:23

@Futó Lada: rákerestem, átfutottam, nem egyszerű.
eleve ott kezdődik az egész, hogy 82 oldalas doku, meg igazából sok helyen igencsak sok hely marad manőverezésre.
pl valami olyanra emlékszem, hogy az "A" kritériumok közé tartozik a jóváhagyott utánpótlásképzés. na ja, de mégis ki hagyja jóvá? és mennyi pénzt vár érte?

meg a legszebb (persze mint gazdasági tétel megérthető), hogy eleve ha kérsz ilyen licencet/licenszt/szegénységi bizonyítványt, akkor 500 ropi a beugró.

asszem megyek licenszadó testületbe.

Futó Lada 2010.09.24. 13:09:13

@slowmotion: ..az a sportbeli kritériumokra vonatkozik ha jól emlékszem..A doksi nem túl friss, még előírja a bozsik-program szerinti versenyeztetést U12 alatt..
A jóváhagyott utánpótlásképzés, pedig egy másik leirat szerint mindössze annyit tesz, hogy a klub rendelkezik a szükséges korosztályos csapatokkal, azoknak biztosított az edzéslehetőség, a csapat mellett olyan edző van aki rendelkezik a szükséges UEFA licensszel, az adott utánpótlás-csapat részt vesz az MLSZ által szervezett utánpótlás bajnokságban, a csapat nem játszik a megengedettnél több mérkőzést...és talán nagyjából ennyi...Ezt az MLSZ ellenőrzi, ő adja áldását

Artie 2010.09.24. 19:27:08

www.kisalfold.hu/sport/eto-zte_stadionon_belul_nem_kerik_a_rendori_biztositast/2180208/

Vagy nagyon balek a Klement (én erre szavazok), vagy tudják, hogy kb. 12 zegi ultra jön.

Artie 2010.09.27. 10:43:21

www.nemzetisport.hu/labdarugo_nb_i/letoltendo-szabadsagvesztesre-itelhetok-majd-a-huliganok-2046511/

Hadd legyek már egy kicsit demagóg.

Három bizsuért meg 40 órára bevarrnak.

Egyébként mi a bánatért kell a törvénytervezettel tavaszig várni? Nem azt mondta a kedvenc belügyérünk, mikor újra hatalomra került, hogy nagyon gyorsan megtisztítják a pályákat a randalírozóktól?

Ezek szerint itt is pont annyira voltak meg a tervek, mint minden másban.

Artie 2010.09.28. 17:21:36

www.origo.hu/sport/magyarfoci/20100928-egervari-sandor-a-buzsaky-nyilatkozatrol-nemeth-krisztianrol-szalairol.html

"Ez fontosabb, mint egy-egy nem beilleszthető játékos kiváló formája."

Most én vagyok a hülye, vagy én vagyok a hülye? De ezt nem értem. Nem beilleszthető játékos.

Ez tipikusan eszemfaszommegáll...

TomAce 2010.09.28. 20:43:16

Ehh, eSanyi ismét hozta magát. Németh, Buzsáky nem, mert nem vagy alig játszanak. Pintér akkor miért igen?
Amúgy nincs bajom Pintérrel, mielőtt félreértenétek, csak a következetesség hiányával...
süti beállítások módosítása